spennendetider Skrevet 30. august 2012 #1 Skrevet 30. august 2012 På vår skole må lærerne være med hele dagen feks på balldag, turer o.l selv om vi har fritimer. Rektor mener disse timene ikke er undervisning og sier at vi dessuten ofte slipper planlegging til disse timene, noe som gjør at han nekter å gi disse ekstratimene som overtidsbetaling eller avspasering. Etter hva jeg mener har jeg da mer enn 26 timer undervisning den uka og har krav på overtidsbetaling/avspasering. Hvordan praktiseres dette hos dere? I nabokommunen får lærerne alltid uttelling for ekstratimene. Desverre er vår hovedtillitsvalgt lite engasjert og har ikke peiling på om dette er omgåelse av loven.
Gjest peacock Skrevet 30. august 2012 #2 Skrevet 30. august 2012 Ta kontakt med fagforeningen, du, de kan svare deg skikkelig :-)
nawi Skrevet 30. august 2012 #3 Skrevet 30. august 2012 På vår skole må lærerne være med hele dagen feks på balldag, turer o.l selv om vi har fritimer. Rektor mener disse timene ikke er undervisning og sier at vi dessuten ofte slipper planlegging til disse timene, noe som gjør at han nekter å gi disse ekstratimene som overtidsbetaling eller avspasering. Etter hva jeg mener har jeg da mer enn 26 timer undervisning den uka og har krav på overtidsbetaling/avspasering. Hvordan praktiseres dette hos dere? I nabokommunen får lærerne alltid uttelling for ekstratimene. Desverre er vår hovedtillitsvalgt lite engasjert og har ikke peiling på om dette er omgåelse av loven. Vi "gir" skolen en time. Alt over en time får vi avspasering for. Dette er noe som er forhandlet fram lokalt ved vår skole.
Gjest @---;- Skrevet 30. august 2012 #4 Skrevet 30. august 2012 Nå kan ikke jeg svare deg direkte på hvordan dette fungerer for ditt vedkommende. Men, jeg jobber i videregående skole. Her har vi iht arbeidstidsavtalen en time forbereding per undervisningstime. I tillegg har vi 5 timer i uken til bunden tid. Dette er timer min avdelingsleder kan råde over på det vis han selv ønsker. i tillegg så ligger der og 20 timer overtid som han kan med 14 dagers varsel bruke uten at jeg har krav på ekstra betaling. (jeg har allerede betalt for dei i form av avspassering) Så mitt råd er å sjekke hva arbeidstidsavtalen deres sier. Denne skal du ha fått. Eventuelt kan du ta kontakt med tillitsvalgt for å få dette avklart og få en kopi av arbeidstidsavtalen deres. Lykke til uansett...
Kamomille Skrevet 30. august 2012 #5 Skrevet 30. august 2012 På barnetrinnet er vel den bundne tiden for lærerne 1300 timer å¨årsbasis (i gjennomsnitt 33,32 timer. Denne tiden disponerer rektor. Det er tid som er satt av til undervisning, teamarbeid, planleggingsdager, elevsamtaler osv. Den resterende tiden benyttes til for- og etterarbeid og er ubunden. Arbeids før kl 06 og etter kl 17 gir tillegg. overtid kan du få dersom du blir pålagt arbeid som er utenfor din individuelle arbeidsplan (den bundne tiden). Jeg har aldri fått overtid for slike dager selv om det er utenfor selve undervisningtiden min. Kan heller ikke se at jeg skal ha det. jeg jobber jo ikke noe spesielt mer totalt sett den uka fordi det er mindre for- og etterarbeid og opplegget er innenfor normalarbeidstiden min
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 4. september 2012 #6 Skrevet 4. september 2012 (endret) Som noen over sier, det kommer egentlig an på arbeidstidsavtalen. Du skal egentlig ha en personlig sånn, hvor alle dine arbeidsoppgaver skal stå. Nå er dessverre ikke skoler så innmarig gode på å følge opp det. Det sagt - ditt arbeidsår består av 1687,5 timer. 537,5 av dem bestemmer du over selv. ca 550 +/- underviser du. De 600 resterende er timer din rektor råder over. Inne i der skal det ligge tid til forberedelse o.l. Men om du er varslet i god tid, kan rektor godt si at disse 6 timene er en del av de 600 timene utover undervisningen som arbeidsgiver styrer. (I den potten ligger også planleggingsdagene, kurs, fellesmøter, foreldresamtaler / møter, elevsamtaler osv...) Det er ikke sånn at det bare er undervisning som er lagt inn i prosentene våre - vi må nok tåle å stille opp på en del andre ting også. (tallene mine over her er fra vgs - men selv om tallene er litt annerledes i b.- og u-skole er prinsippet det samme) Endret 4. september 2012 av tresøtesmå-torødogenblå
Gjest Hercule Poirot Skrevet 4. september 2012 #7 Skrevet 4. september 2012 To søtesmå har helt rett. Du må nok dessverre skyte en hvit pil etter ekstra betaling eller avspasering om du må være med på en hel balldag. Du må jo holde foreldremøter o.l. også, uten at det kommer som egen post på lønnsslippen.
mastermind Skrevet 5. september 2012 #8 Skrevet 5. september 2012 Du får nok ikke noe tilbake nei. Hos oss kaller vi det "annet arbeid med elevene". Rektor råder over den bundne tiden. Viktig å passe på at balldag kommer på de dagene du har undervisning hele dagen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå