Gå til innhold

Kan mitt barn ha ADD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten er 6,5 år og har nå begynt i 2. klasse.

Han er forferdelig ukonsentrert når det gjelder skolearbeid. Å gjøre lekser er et sant helvette. Til tider har mannen og jeg avløst hverandre med å sitte med lekser med han, flere ganger har også storebror som er 11 år eldre trått til når vår tålmodighet har vært oppbrukt. Altså 3 personer må til tider til. Konsentrasjonen hans holder få minutter av gangen før det sklir ut og han prater om noe annet/leker med blyanten, plukker på noe etc. etc.... Han må lokkesmog lures.

Han har også problemer med å huske/få med seg muntlige beskjeder.

Når han ser på tv/filmer klarer han og holde konsentrasjonen. I alle fall sitter han rolig og ser på, helt borte ofte.

Forige skoleår fikk vi et par tre tilbakemeldinger framlæreren på at han er ukonsentrert og ikke får med seg beskjeder hun gir. Som feks. hva han skal gjøre.

Tanken på ADD slo meg i fjor vinter, men tenkte vi fikk vente og se hva som skjer etterhvert. Gutten er født i romjula og vi mente han derfor kunne være umoden.

Det har skjedd en del forandringer i sommer. Han har blitt mer selvstendig på den måten at han sykler til og fra venner selv. Er veldig pliktoppfyllende og sier i fra om hvor han drar og sier i fra om han drar et annet sted.

Snakket med en kollega for noen uker siden. Han har et barn som har fått diagnosen ADD. Når jeg fortalte om sønnen min så var beskjeden klar. Sjekk han, han har mest sannsynlig ADD.

Jeg ville vente til skolen begynte igjen og se hvordan det var da. Vel, samme greia med leksene. Nå har pappan og jeg vekslet på å hjelpe han. Nå rømte pappaen ut og jeg sitter her med et barn som skal tegne noe, men mener han er elendig til nettopp det. Truer med å rømme. Sliiiten i armene osv.

De siste mnd. har han også begynt å bli veldig lei seg om feks han er årsaken til at noen slår seg eller noe går galt. Gråter og gråter.

Er så i tvil om hva jeg skal gjøre, redd for å lage en fjær til ti høns.

Noen med barn med ADD eller andre som kjenner til diagnosen ADD som kan si noe ut fra beskrivelsen jeg gir av gutten?

Hvor begynner man å nøste opp i dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres gentlig ganske lik ut som vår datter, spessielt i forhol til leksene og det å få med seg beskjder, men tror ikke hun er syk eller noe.

Skrevet

HI her.

Hvor ekstremt er barnet ditt? Jeg har en eldre sønn og sammenligne med. Ikke glad i lekser han heller, men alikevel er det et "hav i forskjell" med hvordan ting var med han i forhold til den yngste.

Har snakket med flere andre foreldre i klassen. Stor forskjell på hvordan vi har det og dem har det i forhold til leksene.

Skrevet

Høres veldig lik ut sønnen min som nettopp er begynt i 1.klasse. Han har hadd oppfølging gjennom ppt siden bhg. Tildels for at har slitt litt med språket, men mest konsentrasjonen. Nå får han tett oppfølging av skolen, slik at han ikke blir hengende etter.

Ikke snakk om noen diagnose enda på han, han er nok bare litt umoden på noen områder.

Hadde tatt en snakk med skolen/ppt for å få oppfølging (eventuelt testet han)

Skrevet

Høres ut som min sønn som nettopp ble 7år. Han har i tillegg et ENORMT temperamang (legger seg gjerne ut med 10-12 åringer hvis han føler for det, ikke redd) Har fikk diagnosen ADHD i fjor, altså som 6 åring. Går på medisiner som sørger for konsentrasjon under timene på skolen, men temperamanget hans er likt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...