Anonym bruker Skrevet 30. august 2012 #1 Skrevet 30. august 2012 Jeg så på en tv serie nå anngående en førerhund som følger sin blinde eier på butikken.. Da kom jeg på en ting jeg alltid har lurt litt på anngående førerhunder.. Når en blind person skal på butikken, besøke bestemor osv hvordan vet hunden hvor den skal gå for å komme dit eieren ønsker? Sier eieren bare "kiwi/rimi" også vet hunden hvor den skal gå? Kall meg dum. Dette er et seriøst spm til den som måtte lure, selv om jeg vet det er et merkelig spm.. Noen som vet?
Annthe og gutta :) Skrevet 30. august 2012 #2 Skrevet 30. august 2012 Det er brukeren som instruerer hunden hele veien. Blinde har en fantastisk orienteringsevne på kjente steder, og hundens oppgave er å ledsage brukeren utenom hindringer osv. Feks er hunden trent til å stoppe ved fotgjengerfelt osv, og det er brukeren som instruerer hunden videre når det er klart for å krysse veien.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 30. august 2012 #3 Skrevet 30. august 2012 Nei, eieren må jo vite hvor de skal, altså retning. Hunden passer bare på at eier ikke går over på rødt lys, når det kommer biler og at de ikke kræsjer inn i ting og folk. Man kan trene hunden til å forstå hvor den skal gå når man skal bestemte steder over lang tid, men det krever nitid trening og er noe ikke alle hunder får til.
Musemorbr / Skrevet 30. august 2012 #4 Skrevet 30. august 2012 Der har du en god ide, hi. Det var ikke dumt. I fremtiden ser man kanskje elektroniske gps-hunder som faktisk leder eieren på den måten.
Annthe og gutta :) Skrevet 30. august 2012 #5 Skrevet 30. august 2012 Nei, eieren må jo vite hvor de skal, altså retning. Hunden passer bare på at eier ikke går over på rødt lys, når det kommer biler og at de ikke kræsjer inn i ting og folk. Man kan trene hunden til å forstå hvor den skal gå når man skal bestemte steder over lang tid, men det krever nitid trening og er noe ikke alle hunder får til. Førerhunden ser ikke forskjell på rødt og grønt lys, de er trent til å stoppe ved veikanten uansett. Så brukeren må selv kommandere hunden videre når det er klart for å gå over
LillaGorilla♥♥ Skrevet 30. august 2012 #6 Skrevet 30. august 2012 Nei, men de er trent til å stoppe foran dette og stå når folkemengden som evt er der står osv, og noen kan også dette med å høre etter lyden som forteller når det er ok å gå over. Prinsippet er det samme- de forhindrer at eieren turer rett ut i veien foran bilene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå