Gå til innhold

Kartlegging i bhg, TRAS? Bhg-ansatte og foreldre!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bhg ansatte:

Hva synes dere om denne kartleggingen?

Hvor lang tid bruker DU på å fylle ut et slikt skjema på hvert barn?

Hva synes du er pos og neg med TRAS kartleggingen?

Ville du foretrukket et annet ped. kartleggings verktøy?

Foreldre:

På foreldremøte, går dere gjennom dette skjemaet?

Vet dere hva TRAS står for og går ut på (uten å google nå ;) ) ?

Hvordan opplever dere dette skjemaet og dens betydning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dette er et dårlig fora for spørreundersøkelser.

Skrevet

Ikke de beste spm for en spørreundersøkelse kanskje? Målet mitt var å få i gang en diskusjon om kartlegging i bhg. Og i dette forumet er hvor flere har barn i bhg og flere jobber i bhg er, så vil jeg si dette er et aktuellt tema!?

Hi

Skrevet

Ja

Ja

Lite viktig for meg, mulig nytte for skole/barnehage.

Skrevet

Kartlegging er en god metode for å fange opp ting som må jobbes hos barnet, men samtidig settes også barnet i en bås og kan bli stigmatisert pga dette. Det er desto viktigere å kunne reflektere over egne handlinger og være bevisst på hvordan du er ovenfor barna, slik at alle får et godt tilbud og like muligheter av deg.

Det går mye tid til kartlegging hos oss. Vi tar det som regel på ettermiddagen i et ekstra langt avdelingsmøte, slik at alle får være med å dele sine erfaringer med det enkelte barnet. Er det punkter man er usikker på, så må det undersøkes og komme tilbake til senere. Da tar det lengre tid.

TRAS er god på å kartlegge språket og konsentrasjonen til barnet, men er for snever spør du meg. Jeg liker bedre Alle Med fordi den går mer på det sosialeog tegner et mer helhetlig bilde av barnet. Eventuelt kan man bruke begge to :)

Skrevet

Er det det "hjulet" hvor man merker av hva barna kan som er TRAS? :P

I såfall så blir det tatt fram ved hver foreldresamtale.

Har ikke engasjert meg så mye i det (tydeligvis :P), men sikkert helt greit så sant man ikke overdriver bruken av det.

Og så har jeg hver gang sett at de påstår barnet ikke kan det og det, bare fordi de ikke ser det i bhg.. Skjønner jo at de går ut i fra hva de ser, men kan vel gjerne spørre oss foreldre om barnet gjør ditten og datten hjemme.. :P

Skrevet (endret)

er det den sirkelen som fargelegges?

Isåfall synes jeg den er helt grei, man fanger opp ting som kan være avvikende. Barnehagen har vært veldig klar på at de kun ser det de ser, og spør meg om jeg har en annen oppfatning.

Endret av den perfekte mor
Skrevet
Kartlegging er en god metode for å fange opp ting som må jobbes hos barnet, men samtidig settes også barnet i en bås og kan bli stigmatisert pga dette. Det er desto viktigere å kunne reflektere over egne handlinger og være bevisst på hvordan du er ovenfor barna, slik at alle får et godt tilbud og like muligheter av deg. Det går mye tid til kartlegging hos oss. Vi tar det som regel på ettermiddagen i et ekstra langt avdelingsmøte, slik at alle får være med å dele sine erfaringer med det enkelte barnet. Er det punkter man er usikker på, så må det undersøkes og komme tilbake til senere. Da tar det lengre tid. TRAS er god på å kartlegge språket og konsentrasjonen til barnet, men er for snever spør du meg. Jeg liker bedre Alle Med fordi den går mer på det sosialeog tegner et mer helhetlig bilde av barnet. Eventuelt kan man bruke begge to :)

Takk for svar Leona.

Jeg er selv foreldre til barn i bhg som bruker TRAS som kartleggingsskjema. Men har fått et noe kritisk syn på dette, og trenger flere innspill!

En av grunnene er som du sier at det kan lett være med å farge synet på barnet på en måte som kan virke stigmatiserende.

En annen grunn er at TRAS- (tidligere: Tidlig Registrering Av Språkvansker) ble brukt som et spesial pedagogisk verktøy for å "hukke" tak i de med språkvansker. Og nå etter enkelte justeringer er dette "spes ped. verktøyet" forandret til TRASpråkutvikling. Slik at alle barn blir sett gjennom spes. ped "briller" for å sile ut de som ikke tilfredstiller "det normale". Det normale, bestemt av hvem? For hva?

TRAS er jo et skjema for kartlegging av språk og matematikkforståelse- og f eks finner man punkter som barnet skal mestre

- følge regler for lek som blir ledet av voksne

- kan sitte i ro når det forventes

Hva har dette med utviklingen av språket til MITT barn å gjøre. Dette går jo på at barne skal underrette seg voksnes normer interesser og verdier?

Samme med eks: forstå uttrykk som inneholder preposisjoner (da må dere vel få ungene til å vise at de kan sette noe på, bak, under f eks en stol?) Da går det jo ikke bare på at barn forstår uttrykk som inneholder preposisjoner- da går det viser det vel mer til atferd? At barne kan gjøre det den voksne sier. Er dette tilfeldig?

Og en av argumentene i TRAS hånboken står det at "det skal fungere som et verktøy slik av man ikke blir lurt av barnets gode ferdigheter i dagligspråket" Blir ikke skjemaet preget av hvordan man skal finne feil og mangler ved barnet?

Det blir litt rotete men har så mange ting i hodet :-p

Hi

Skrevet
er det den sirkelen som fargelegges? Isåfall synes jeg den er helt grei, man fanger opp ting som kan være avvikende. Barnehagen har vært veldig klar på at de kun ser det de ser, og spør meg om jeg har en annen oppfatning.

Ja har du en annen oppfatning? :-p

Hi

Skrevet
Er det det "hjulet" hvor man merker av hva barna kan som er TRAS? :P I såfall så blir det tatt fram ved hver foreldresamtale. Har ikke engasjert meg så mye i det (tydeligvis :P), men sikkert helt greit så sant man ikke overdriver bruken av det. Og så har jeg hver gang sett at de påstår barnet ikke kan det og det, bare fordi de ikke ser det i bhg.. Skjønner jo at de går ut i fra hva de ser, men kan vel gjerne spørre oss foreldre om barnet gjør ditten og datten hjemme.. :P

Mange som har sett dette skjemaet- uten å legge for mye i det. (Har eller ikke engasjert meg spesielt i dette, før nå :P )

Mitt barn gjorde det dårlig på et området i et av de første årene i bhg, kan ikke huske hva det var, for jeg synes det var totalt irrelevant. Men hvem er det som setter opp hva som er det normale for våre barn? På hvilke bakgrunn velger bhg kartleggingsverktøyene og i hvor stor grad påvirker dette bhg pedagogikk?

Hi

Skrevet
er det den sirkelen som fargelegges? Isåfall synes jeg den er helt grei, man fanger opp ting som kan være avvikende. Barnehagen har vært veldig klar på at de kun ser det de ser, og spør meg om jeg har en annen oppfatning.
Ja har du en annen oppfatning? :-p Hi

Det har vært ting de har vært usikre på, som jeg er sikker på. Og da fargelegger de. Eller de har vært usikre, og jeg heller ikke har sett det, så lar vi den stå åpen til neste gang.

Man må jo ha noen forventninger til hva som er "normalt" for å kunne hjelpe dem som trenger hjelp. Barn er forskjellige, og det vil de alltid være. å forstå, og kunne gjøre seg forstått, er jo en av de mest grunnleggende ferdighetene vi har.

å følge regler andre har laget handler ikke om å underkaste seg voksne, men rett og slett følge regler. Uten regler fungerer ikke samfunnet vårt.

Dette går jo på at barne skal underrette seg voksnes normer interesser og verdier? Samme med eks: forstå uttrykk som inneholder preposisjoner (da må dere vel få ungene til å vise at de kan sette noe på, bak, under f eks en stol?) Da går det jo ikke bare på at barn forstår uttrykk som inneholder preposisjoner- da går det viser det vel mer til atferd? At barne kan gjøre det den voksne sier. Er dette tilfeldig? Og en av argumentene i TRAS hånboken står det at "det skal fungere som et verktøy slik av man ikke blir lurt av barnets gode ferdigheter i dagligspråket" Blir ikke skjemaet preget av hvordan man skal finne feil og mangler ved barnet?

Om de barna blir bedt om å hente koppen som står ved siden av skålen handler det ikke om at de tar imot ordre, men at de forstår hvilken kopp de skal hente. De kan også spille spill eller se på bilder, eks. hvor ligger blyanten? Hva står under bordet, og hva står oppå?

Jeg føler ikke at det handler om å lete etter feil og mangler, men å fange opp de som trenger mer oppfølging før det er for sent.

Skrevet

hvis de blir bedt om å hente koppen vedsiden av skåla- så har det ingenting med preposisjon å gjøre, da er det om de ser forskjell på en kopp og en skål eller?

spill og bilde eksempelet- ja, hvis det gjøres på den måte er det en ting.

Fange opp problemer sier du...- trenger dere nettopp TRAS skjemaet for det? Et standarisert skjema som først å fremst definerer det som oppfattes som det normale barnet?

Skrevet
hvis de blir bedt om å hente koppen vedsiden av skåla- så har det ingenting med preposisjon å gjøre, da er det om de ser forskjell på en kopp og en skål eller? spill og bilde eksempelet- ja, hvis det gjøres på den måte er det en ting. Fange opp problemer sier du...- trenger dere nettopp TRAS skjemaet for det? Et standarisert skjema som først å fremst definerer det som oppfattes som det normale barnet?

Det kan jo være det står en kopp oppå skåla også, men koppen de skal hente står ved siden av.

Jeg jobber ikke i barnehage, og bruker ikke dette skjemaet, men det har blitt brukt på mine barn. Ikke alt er like lett å legge merke til, med skjemaet blir de "tvunget" til å legge merke til det.

Skjemaet viser jo ikke bare hvilke områder som må trenes på, men også på hvilke områder barnet er langt fremme. På den måten kan barnet gies andre utfordringer.

Skrevet
Kartlegging er en god metode for å fange opp ting som må jobbes hos barnet, men samtidig settes også barnet i en bås og kan bli stigmatisert pga dette. Det er desto viktigere å kunne reflektere over egne handlinger og være bevisst på hvordan du er ovenfor barna, slik at alle får et godt tilbud og like muligheter av deg. Det går mye tid til kartlegging hos oss. Vi tar det som regel på ettermiddagen i et ekstra langt avdelingsmøte, slik at alle får være med å dele sine erfaringer med det enkelte barnet. Er det punkter man er usikker på, så må det undersøkes og komme tilbake til senere. Da tar det lengre tid. TRAS er god på å kartlegge språket og konsentrasjonen til barnet, men er for snever spør du meg. Jeg liker bedre Alle Med fordi den går mer på det sosialeog tegner et mer helhetlig bilde av barnet. Eventuelt kan man bruke begge to :)

Takk for svar Leona.

Jeg er selv foreldre til barn i bhg som bruker TRAS som kartleggingsskjema. Men har fått et noe kritisk syn på dette, og trenger flere innspill!

En av grunnene er som du sier at det kan lett være med å farge synet på barnet på en måte som kan virke stigmatiserende.

En annen grunn er at TRAS- (tidligere: Tidlig Registrering Av Språkvansker) ble brukt som et spesial pedagogisk verktøy for å "hukke" tak i de med språkvansker. Og nå etter enkelte justeringer er dette "spes ped. verktøyet" forandret til TRASpråkutvikling. Slik at alle barn blir sett gjennom spes. ped "briller" for å sile ut de som ikke tilfredstiller "det normale". Det normale, bestemt av hvem? For hva?

TRAS er jo et skjema for kartlegging av språk og matematikkforståelse- og f eks finner man punkter som barnet skal mestre

- følge regler for lek som blir ledet av voksne

- kan sitte i ro når det forventes

Hva har dette med utviklingen av språket til MITT barn å gjøre. Dette går jo på at barne skal underrette seg voksnes normer interesser og verdier?

Samme med eks: forstå uttrykk som inneholder preposisjoner (da må dere vel få ungene til å vise at de kan sette noe på, bak, under f eks en stol?) Da går det jo ikke bare på at barn forstår uttrykk som inneholder preposisjoner- da går det viser det vel mer til atferd? At barne kan gjøre det den voksne sier. Er dette tilfeldig?

Og en av argumentene i TRAS hånboken står det at "det skal fungere som et verktøy slik av man ikke blir lurt av barnets gode ferdigheter i dagligspråket" Blir ikke skjemaet preget av hvordan man skal finne feil og mangler ved barnet?

Det blir litt rotete men har så mange ting i hodet :-p

Hi

Jeg vet lite om historien til tras, jeg har bare erfaring med bruken av skjemaet. Hva som er normalt er vel et spørsmål med et for å si det mildt, bredt svar. Det meste er normalt. Jeg velger og se det slik at hvis et barn ikke har fylt ut hele sirkelen sin innen det "skal det" så er det slettes ingen krise. Da tenker jeg at det kommer nok etterhvert, enten av seg selv eller fordi vi øver på det. Har derimot et barn store hull i skjemaet, så er det grunn til å prøve å finne årsaken til dette. Er det vi som ikke har observert barnet godt nok? Fungerer barnet annerledes i barnehagen enn hjemme? Eller er det barnet som ikke har lært seg dette? Man kan ikke bare se barnet for barnet, med i de ulike miljøene det fungere i, akkurat det kan ha mye å si.

Språkutviklingen handler ikke bare om hva barnet kan si, det omfatter så mye mye mer. Det å følge lek ledet av en voksen handler om å forstå det som blir sagt og ta til seg de beskjeder barnet får, noe vi alle må være istand til, ikke bare barn.

For å forstå hva barnet kan og ikke så må barnet gjøre visse oppgaver og utvise en viss adferd, slik er det som sagt for oss alle. Samfunnet stiller krav til oss om hav vi skal gjøre og hvordan vi skal oppføre oss, og dette er viktig lærdom for å kunne fungere optimalt. Det viktige i slike oppgaver, som preposisjoner, er å gjøre det lystbetont for barnet, man skal overhodet ikke tvinge dem.

Kartleggingskjemaer handler om å finne ut av hva barnet mestrer og ikke mestrer, enkelt og greit. Enhver god pedagog vil slettes ikke leite etter feil der det ikke er noen, men heller hjelpe barnet, der det måtte trenge hjelp, slik at barnet skal være så klar som mulig til det starter på skolen og legge et godt grunnlag for voksenlivet.

Hvis det er slik jeg tolker det, at du har fått tilbakemelding på tras-skjemaet som du reagerer så oppfordrer jeg deg til å snakke med ped.lederen på barnets avdeling. Sammen kan dere finne ut av hvordan dere skal løse dette.

Skrevet

Håper ikke du missforstår meg- jeg er er utrolig dårlig til å drøfte og konkludere (øver nå ;) )

Jeg er ikke i mot kartlegging! MEN jeg ser på dette kartleggingsverktøyet som 90% av bhg bruker som mindre bra. Jeg føler dette skjemaet gjør det lettere å finne feil med barnet. Minste mann snakker utrolig bra. Har god språkforståelse, kommuniserer bra, men sier F istede for S der ordet starter med S. Synes du det daer rett at han får lavere gradering pga dette? Definisjonsmakt??

Flere av TRAS eks går på å underordne og tilpasse seg etter de voksne, når det i grunn er et skjema for å kartlegge språk.

Bhg ansatte har pedagogisk teori i bakhånd, er erfarne, jobber i team, hvorfor ikke bruke mer skjønn under kartlegging? Stole mer på seg selv og bhg pedagogiske grunnsyn..

Skrevet (endret)

Jeg kjenner ikke til andre kartleggingsverktøyer til dette bruket, kan godt være der er noen som er bedre enn dette.

Når det gjelder å si f istedet for s vil jeg si at det er riktig å gi lavere gradering om det er et kriterie å uttale alle konsonantene. Avhengig av barnets alder kan det bli et problem, og det kan være enklere å lære barnet det nå, enn om 10 år.

Det er ikke usannsynlig at barnet kan bli mobbet for dette når han/hun begynner på skolen.

Endret av den perfekte mor
Skrevet
Jeg kjenner ikke til andre kartleggingsverktøyer til dette bruket, kan godt være der er noen som er bedre enn dette. Når det gjelder å si f istedet for s vil jeg si at det er riktig å gi lavere gradering om det er et kriterie å uttale alle konsonantene. Avhengig av barnets alder kan det bli et problem, og det kan være enklere å lære barnet det nå, enn om 10 år. Det er ikke usannsynlig at barnet kan bli mobbet for dette når han/hun begynner på skolen.

Lavere gradering pga dette viser jo det jeg prøver å si. Her legger man større vekt på hans evne til å reprodusere språket enn hans individuelle ferdigheter til å "produsere"... Tror du virkelig man trenger TRAS for å bli bevisst på dette? (han er forresten KUN 3år)

Kan bli et problem? Ja hadde det ikke vært for dette "pedagogiske kartleggingsskjemaet" hadde fremtiden vært preget av mobbing, ensomhet og uføretrygd... Dette hadde da aldri blitt oppdaget uten TRAS..? Ja til standariserte verktøy!

Skrevet
Takk for svar Leona. Jeg er selv foreldre til barn i bhg som bruker TRAS som kartleggingsskjema. Men har fått et noe kritisk syn på dette, og trenger flere innspill! En av grunnene er som du sier at det kan lett være med å farge synet på barnet på en måte som kan virke stigmatiserende. En annen grunn er at TRAS- (tidligere: Tidlig Registrering Av Språkvansker) ble brukt som et spesial pedagogisk verktøy for å "hukke" tak i de med språkvansker. Og nå etter enkelte justeringer er dette "spes ped. verktøyet" forandret til TRASpråkutvikling. Slik at alle barn blir sett gjennom spes. ped "briller" for å sile ut de som ikke tilfredstiller "det normale". Det normale, bestemt av hvem? For hva? TRAS er jo et skjema for kartlegging av språk og matematikkforståelse- og f eks finner man punkter som barnet skal mestre - følge regler for lek som blir ledet av voksne - kan sitte i ro når det forventes Hva har dette med utviklingen av språket til MITT barn å gjøre. Dette går jo på at barne skal underrette seg voksnes normer interesser og verdier? Samme med eks: forstå uttrykk som inneholder preposisjoner (da må dere vel få ungene til å vise at de kan sette noe på, bak, under f eks en stol?) Da går det jo ikke bare på at barn forstår uttrykk som inneholder preposisjoner- da går det viser det vel mer til atferd? At barne kan gjøre det den voksne sier. Er dette tilfeldig? Og en av argumentene i TRAS hånboken står det at "det skal fungere som et verktøy slik av man ikke blir lurt av barnets gode ferdigheter i dagligspråket" Blir ikke skjemaet preget av hvordan man skal finne feil og mangler ved barnet? Det blir litt rotete men har så mange ting i hodet :-p Hi
Jeg vet lite om historien til tras, jeg har bare erfaring med bruken av skjemaet. Hva som er normalt er vel et spørsmål med et for å si det mildt, bredt svar. Det meste er normalt. Jeg velger og se det slik at hvis et barn ikke har fylt ut hele sirkelen sin innen det "skal det" så er det slettes ingen krise. Da tenker jeg at det kommer nok etterhvert, enten av seg selv eller fordi vi øver på det. Har derimot et barn store hull i skjemaet, så er det grunn til å prøve å finne årsaken til dette. Er det vi som ikke har observert barnet godt nok? Fungerer barnet annerledes i barnehagen enn hjemme? Eller er det barnet som ikke har lært seg dette? Man kan ikke bare se barnet for barnet, med i de ulike miljøene det fungere i, akkurat det kan ha mye å si. Språkutviklingen handler ikke bare om hva barnet kan si, det omfatter så mye mye mer. Det å følge lek ledet av en voksen handler om å forstå det som blir sagt og ta til seg de beskjeder barnet får, noe vi alle må være istand til, ikke bare barn. For å forstå hva barnet kan og ikke så må barnet gjøre visse oppgaver og utvise en viss adferd, slik er det som sagt for oss alle. Samfunnet stiller krav til oss om hav vi skal gjøre og hvordan vi skal oppføre oss, og dette er viktig lærdom for å kunne fungere optimalt. Det viktige i slike oppgaver, som preposisjoner, er å gjøre det lystbetont for barnet, man skal overhodet ikke tvinge dem. Kartleggingskjemaer handler om å finne ut av hva barnet mestrer og ikke mestrer, enkelt og greit. Enhver god pedagog vil slettes ikke leite etter feil der det ikke er noen, men heller hjelpe barnet, der det måtte trenge hjelp, slik at barnet skal være så klar som mulig til det starter på skolen og legge et godt grunnlag for voksenlivet. Hvis det er slik jeg tolker det, at du har fått tilbakemelding på tras-skjemaet som du reagerer så oppfordrer jeg deg til å snakke med ped.lederen på barnets avdeling. Sammen kan dere finne ut av hvordan dere skal løse dette.

Dere bruker det, men vet ikke hvor det kommer fra? Uten å være slem med vilje: ER IKKE DET UROVEKKENDE DA? Velger dere bare et tilfeldig standar kartlegingsskjema, UTEN å tenke mer over dette??

Som utenforstående mor kan jeg informere deg som ansatt/tidligere ansatt i bhg at dette er blandt annet utformet ved senter for adferdsforskning ved UiS.. Mon tro om det er tilfeldig at mange av punktene går på å innordne seg spesifikke sosiale sammenhenger...?

Skrevet

Jeg er pedagogisk leder i barnehage og er i mot kartlegging og "testing" av helt normale og fungerende barn. Jeg synes det er synd at de skal bli satt i bås på denne måten. Det er ingen grunn til å drive denne masse testingen av små barn. Man kan jo spørre seg om hva som er normalt. Noen har mange ord allerede før de er fylt ett år, mens andre igjen ikke begynner å prate før de er over 2 år. Og begge deler er helt normalt! Alle utvikler seg i ulikt tempo og i rykk og napp.

TRAS og andre kartleggingsverktøy er veldig fine å bruke til enkelt barn, barn du ser sliter med ett eller annet. Da kan det være fint å bruke noe sånt for å se på hvilket område barnet kan styrkes på. Men er ikke enig i at alle barn burde testes, da man ser veldig godt om det er barn som faller utenfor. Bedre og bruke ressursene der det trengs i stedet for å bruke masse ressurser på å kartlegge det helt normale.

Skrevet
Jeg er pedagogisk leder i barnehage og er i mot kartlegging og "testing" av helt normale og fungerende barn. Jeg synes det er synd at de skal bli satt i bås på denne måten. Det er ingen grunn til å drive denne masse testingen av små barn. Man kan jo spørre seg om hva som er normalt. Noen har mange ord allerede før de er fylt ett år, mens andre igjen ikke begynner å prate før de er over 2 år. Og begge deler er helt normalt! Alle utvikler seg i ulikt tempo og i rykk og napp. TRAS og andre kartleggingsverktøy er veldig fine å bruke til enkelt barn, barn du ser sliter med ett eller annet. Da kan det være fint å bruke noe sånt for å se på hvilket område barnet kan styrkes på. Men er ikke enig i at alle barn burde testes, da man ser veldig godt om det er barn som faller utenfor. Bedre og bruke ressursene der det trengs i stedet for å bruke masse ressurser på å kartlegge det helt normale.

Det var godt med denne fornuftige kommentaren før jeg nå går på jobb! Kunne ikke sagt meg mer enig. Bruk skjønn! Vær bevisst på hva, hvordan og hvorfor man observere.

Hi

Skrevet
Takk for svar Leona. Jeg er selv foreldre til barn i bhg som bruker TRAS som kartleggingsskjema. Men har fått et noe kritisk syn på dette, og trenger flere innspill! En av grunnene er som du sier at det kan lett være med å farge synet på barnet på en måte som kan virke stigmatiserende. En annen grunn er at TRAS- (tidligere: Tidlig Registrering Av Språkvansker) ble brukt som et spesial pedagogisk verktøy for å "hukke" tak i de med språkvansker. Og nå etter enkelte justeringer er dette "spes ped. verktøyet" forandret til TRASpråkutvikling. Slik at alle barn blir sett gjennom spes. ped "briller" for å sile ut de som ikke tilfredstiller "det normale". Det normale, bestemt av hvem? For hva? TRAS er jo et skjema for kartlegging av språk og matematikkforståelse- og f eks finner man punkter som barnet skal mestre - følge regler for lek som blir ledet av voksne - kan sitte i ro når det forventes Hva har dette med utviklingen av språket til MITT barn å gjøre. Dette går jo på at barne skal underrette seg voksnes normer interesser og verdier? Samme med eks: forstå uttrykk som inneholder preposisjoner (da må dere vel få ungene til å vise at de kan sette noe på, bak, under f eks en stol?) Da går det jo ikke bare på at barn forstår uttrykk som inneholder preposisjoner- da går det viser det vel mer til atferd? At barne kan gjøre det den voksne sier. Er dette tilfeldig? Og en av argumentene i TRAS hånboken står det at "det skal fungere som et verktøy slik av man ikke blir lurt av barnets gode ferdigheter i dagligspråket" Blir ikke skjemaet preget av hvordan man skal finne feil og mangler ved barnet? Det blir litt rotete men har så mange ting i hodet :-p Hi
Jeg vet lite om historien til tras, jeg har bare erfaring med bruken av skjemaet. Hva som er normalt er vel et spørsmål med et for å si det mildt, bredt svar. Det meste er normalt. Jeg velger og se det slik at hvis et barn ikke har fylt ut hele sirkelen sin innen det "skal det" så er det slettes ingen krise. Da tenker jeg at det kommer nok etterhvert, enten av seg selv eller fordi vi øver på det. Har derimot et barn store hull i skjemaet, så er det grunn til å prøve å finne årsaken til dette. Er det vi som ikke har observert barnet godt nok? Fungerer barnet annerledes i barnehagen enn hjemme? Eller er det barnet som ikke har lært seg dette? Man kan ikke bare se barnet for barnet, med i de ulike miljøene det fungere i, akkurat det kan ha mye å si. Språkutviklingen handler ikke bare om hva barnet kan si, det omfatter så mye mye mer. Det å følge lek ledet av en voksen handler om å forstå det som blir sagt og ta til seg de beskjeder barnet får, noe vi alle må være istand til, ikke bare barn. For å forstå hva barnet kan og ikke så må barnet gjøre visse oppgaver og utvise en viss adferd, slik er det som sagt for oss alle. Samfunnet stiller krav til oss om hav vi skal gjøre og hvordan vi skal oppføre oss, og dette er viktig lærdom for å kunne fungere optimalt. Det viktige i slike oppgaver, som preposisjoner, er å gjøre det lystbetont for barnet, man skal overhodet ikke tvinge dem. Kartleggingskjemaer handler om å finne ut av hva barnet mestrer og ikke mestrer, enkelt og greit. Enhver god pedagog vil slettes ikke leite etter feil der det ikke er noen, men heller hjelpe barnet, der det måtte trenge hjelp, slik at barnet skal være så klar som mulig til det starter på skolen og legge et godt grunnlag for voksenlivet. Hvis det er slik jeg tolker det, at du har fått tilbakemelding på tras-skjemaet som du reagerer så oppfordrer jeg deg til å snakke med ped.lederen på barnets avdeling. Sammen kan dere finne ut av hvordan dere skal løse dette.

Dere bruker det, men vet ikke hvor det kommer fra? Uten å være slem med vilje: ER IKKE DET UROVEKKENDE DA? Velger dere bare et tilfeldig standar kartlegingsskjema, UTEN å tenke mer over dette??

Som utenforstående mor kan jeg informere deg som ansatt/tidligere ansatt i bhg at dette er blandt annet utformet ved senter for adferdsforskning ved UiS.. Mon tro om det er tilfeldig at mange av punktene går på å innordne seg spesifikke sosiale sammenhenger...?

Nå er det engang slik at bestemmelsen om å bruke tras ikke kommer hverken fra meg eller min barnehage, det er fra kommunalt hold. Avgjørelsen ble tatt lenge før min tid som førskolelærer begynte, men jeg er sikker på at det er en veloverveid og reflektert avgjørelse. Men jeg skal si meg enig i at et oppfriskningskurs antagelig hadde vært på sin plass.

Jeg vil bare si selv om en velger å bruke kartleggingsskjema i barnehagen, så er det jo fullt mulig å fremdeles bruke skjønn. Vi ser da fortsatt ungen for det den er og ikke bare et skjema. så f.eks. hvis et barn har hull i trasen sin, men moren sier at søsknene hadde sein språkutviklingen så velger jeg nok å stole på den moren og se det an etterhvert :)

Skrevet

http://www.forebygging.no/en/Kronikker/2012-2011/Kartlegging-i-barnehagen--en-del-av-en-voksende-bekymringsindustri/

Slike spørregreier er big business og det er all grunn til å være skeptisk...

Jeg ble veldig skremt av dette, for slik det kan virke så får barnehagene som finner feil på barn tildelt ekstra ressurser!!! Altså er det om å gjøre å finne flest mulig feil. Det er en usunn kobling her et sted...! De som tjener mest er de som lager kartleggingsverktøyene og de er åpenbart gode selgere.

TRAS står for tidlig registrering av språk eller noe sånt og hvis barnehagen hadde kommet med noe om at mine barn henger etter så hadde jeg ledd de opp i trynet, for det vet jeg er feil..

Skrevet
Håper ikke du missforstår meg- jeg er er utrolig dårlig til å drøfte og konkludere (øver nå ;) ) Jeg er ikke i mot kartlegging! MEN jeg ser på dette kartleggingsverktøyet som 90% av bhg bruker som mindre bra. Jeg føler dette skjemaet gjør det lettere å finne feil med barnet. Minste mann snakker utrolig bra. Har god språkforståelse, kommuniserer bra, men sier F istede for S der ordet starter med S. Synes du det daer rett at han får lavere gradering pga dette? Definisjonsmakt?? Flere av TRAS eks går på å underordne og tilpasse seg etter de voksne, når det i grunn er et skjema for å kartlegge språk. Bhg ansatte har pedagogisk teori i bakhånd, er erfarne, jobber i team, hvorfor ikke bruke mer skjønn under kartlegging? Stole mer på seg selv og bhg pedagogiske grunnsyn..

Fordi man er pliktig til å kartlegge ut av fra et av skjemane. I min barnehage bruker vi ikke TRAS, men AlleMed. TRAS brukes kun ved språkvansker

Skrevet
http://www.forebyggi...mringsindustri/ Slike spørregreier er big business og det er all grunn til å være skeptisk... Jeg ble veldig skremt av dette, for slik det kan virke så får barnehagene som finner feil på barn tildelt ekstra ressurser!!! Altså er det om å gjøre å finne flest mulig feil. Det er en usunn kobling her et sted...! De som tjener mest er de som lager kartleggingsverktøyene og de er åpenbart gode selgere. TRAS står for tidlig registrering av språk eller noe sånt og hvis barnehagen hadde kommet med noe om at mine barn henger etter så hadde jeg ledd de opp i trynet, for det vet jeg er feil..

Du høres smart og reflektert ut....................

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...