Anonym bruker Skrevet 30. august 2012 #1 Skrevet 30. august 2012 Ungen min har snart bursdag, han blir fem og skal ha selskap. Han har selv foreslått hvem som skal komme på festen hans, og har valgt syv av sine beste lekekamerater i barnehagen, gutter og jenter, alle er fem år og på samme trinn. De to siste årene har han i også invitert et barn, som han i år ikke vil skal komme. Grunnen til dette er at vennskapet mellom disse to ikke er bra lenger; det er mye slossing og krangling, de går ikke overens og barnet mitt trekker seg konsekvent unna denne gutten, som er et år yngre enn min sønn. Når jeg spør min sønn om han er helt sikker på at denne gutten ikke skal komme, forklarer han grundig hvorfor han ikke vil: krangling, slåing, biting. Jeg synes det er litt trist ikke å invitere gutten. Han har vært i bursdag her to år tidligere, og min sønn har vært hos ham, sist nå i mai. Jeg blir litt sår på guttens veier, og også på grunn av hans mor og familie. Likevel forstår jeg min sønn; man inviterer jo ikke uvenner i bursdag. Hva hadde du gjort?
Anonym bruker Skrevet 30. august 2012 #2 Skrevet 30. august 2012 Jeg lar ikke barna mine bestemme hvem som skal bes i bursdag, jeg er veldig bestemt på at ingen skal ekskluderes. Eldste jenta mi er 5 år og leker stort sett bare med de som er like gamle som seg så når hun hadde bursdag i mai ba vi alle barna som var født i 2007 på avdelingen hennes. Altså hele 5-års gruppa. Minste jenta mi som nærmer seg 4 år leker også mye mer barn som er litt eldre enn seg, så når hun har bursdag nå snart dropper vi guttene og ber heller alle jentene på avdelingen. For meg er det viktig at ikke noen skal stå utenfor.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2012 #3 Skrevet 30. august 2012 Hør på gutten din du, når det hendler om krangling, slåing og biting, risikerer du jo at hele bursdagen blir ødelagt, om han blir bedt og de ender i krangel. Blir feil å innvitere noen ungen ikke vil ha der, fordi du tenker på den gutten og hans foreldre/familie, må nesten tenke på egen unge også..
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 30. august 2012 #4 Skrevet 30. august 2012 Ville ikke invitert ham. Når han heller ikke blir klassekamerat, ser jeg ikke den store grunnen til å "måtte" invitere denne gutten. På skolen ber man jo enten alle guttene i klassen, eller hele klassen. Da blir det muligens så mange barn likevel, at det ikke blir aktuelt å be andre utenom? Jeg ville latt gutten min fått viljen her.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2012 #5 Skrevet 30. august 2012 Vi ba også alle 2007 barna første året vi bodde her, barnehagegruppa er for stor til å be alle. Men så ble ungen min bedt til denne gutten som er et år yngre, og da svarte vi med å invitere ham tilbake. Han var altså et unntak. Ungen min ble også bedt av ei jente som er et år eldre, også da svarte vi med å be henne neste bursdag. Altså disse to, i tillegg til 2007 - modellene. Nå er jenta begynt på skolen og gutten er jo et år yngre. Kanskje jeg kan tenke at vi er tilbake til at vi bare inviterer 2007 - ungene... hi
<3 2G <3 Skrevet 30. august 2012 #6 Skrevet 30. august 2012 Her er det ikke plass å invitere alle, han bestemmer selv hvem som skal komme, da det er hans dag. Jeg ber ikke folk for at de ikke skal føle seg utenfor. Jeg ber folk jeg liker og føler meg vel med. Her blir det sikkert en runde med gutta fra bhg og en med gutta fra skolen.
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 30. august 2012 #7 Skrevet 30. august 2012 Vi ba også alle 2007 barna første året vi bodde her, barnehagegruppa er for stor til å be alle. Men så ble ungen min bedt til denne gutten som er et år yngre, og da svarte vi med å invitere ham tilbake. Han var altså et unntak. Ungen min ble også bedt av ei jente som er et år eldre, også da svarte vi med å be henne neste bursdag. Altså disse to, i tillegg til 2007 - modellene. Nå er jenta begynt på skolen og gutten er jo et år yngre. Kanskje jeg kan tenke at vi er tilbake til at vi bare inviterer 2007 - ungene... hi Høres fornuftig ut. Synes ikke du er forpliktet til å be ham i det hele tatt. Han "faller" nok likevel ut fra framtidige selskaper når sønnen din begynner på skolen uansett. Ville ikke reagert om det var min unge. Hadde heller stusset dersom de skulle begynne i samme klasse, men sånn er det jo ikke her.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2012 #8 Skrevet 30. august 2012 Hvis dere ber konsekvent bare de som er like gamle eller de guttene som er like gamle er det helt greit å la vær å be denne gutten siden han ikke tilhører gruppen, men det er ikke greit å be for eksempel halvparten av guttene eller barna på samme alder. Enten alle av en gruppe eller mindre enn en tredjedel. Om barnet ikke leker like mye eller like godt med alle mener jeg ikke har noen betydning.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2012 #9 Skrevet 30. august 2012 Takk for svar Jeg har jo allerede sagt at han skal få bestemme, jeg synes han er en klok og fin femåring, og jeg mener han er stor nok til å bli lyttet til. Han argumentere godt hvorfor han ikke ønsker at gutten skal komme, og jeg forstår ham. Derfor skal jeg la det bli som han ønsker, og slutte og prøve å få ham til å ombestemme seg, og likevel invitere gutten. Det er hans dag og vi skal ha en koselig fest. Men når han begynner på skole neste år, da er det alle eller ingen! hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå