Gå til innhold

Trassalder og raserianfall.. Kjenner ikke igjen ungen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fyller fire år om 4 mnd. Hun har leeenge vært sta og trassig ( fra rundt 18 mnd kom viljen) men i det siste har hun raseriutbrudd. Hun kan hyle av full hals om noen ikke danser etter hennes pipe. For eksempel: Bestefar sto ved siden av henne idag mens hun så på barnetv på dvd på min PC. Han rørte ikke borti henne engang før hun hylte at han skulle gå vekk. Han sa til henne at hun ikke kan bestemme hvor han skal stå, og da skreik hun av full hals til han helt til hun begynte å gråte.. Med andre barn når hun er i lek ser jeg at hun er den dominante og skal "bestemme alt". Går ikke leken etter hennes favør ender ungene opp med å bli uvenner. MEN, det er aldri slik i bhg, kun på hjemmebane. Sånn generelt sett ser jeg at hun veldig enkelt blir sint på alle andre enn meg, så kommer hun løpende til meg."Mamma, XXX sa/gjorde ditt og datt" og skal ha trøst, selv om det er små ting hun blir sint for. Raseriutbruddene hennes minner meg om en tenårings når hun løper inn på rommet, slamrer med døra og gråter i senga :P Mye følelser i sving.. Huff, er så sliten om dagen. Er alene med henne. Prøver å være konsekvent hele tiden og forstå henne men er ikke alltid lett når hun blir så innmari sint! Tips mottaes med takk..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er ganske vanlig i den alderen. Mye testing av egne og andres grenser og mye sårbarhet. Om det er noe trøst så var min gutt sånn også i 4 årsalderen, men nå er han 5 1/2 og har roet seg mye. Så hold ut det blir bedre ;)

Skrevet
Tror det er ganske vanlig i den alderen. Mye testing av egne og andres grenser og mye sårbarhet. Om det er noe trøst så var min gutt sånn også i 4 årsalderen, men nå er han 5 1/2 og har roet seg mye. Så hold ut det blir bedre ;)

Godt å vite! Hun kan også finne på å slå noen om de for eksempel tuller med henne, eller påstår noe hun ikke tror er sant. Heldigvis aldri andre unger da.. Blir smågærn, men får vel holde ut et par år til med den trassen :) Takk.

Skrevet

Tror det er rundt 5årsalder de utvikler mer kontroll over følelsene sine. Da roer de seg og blir lettere å snakke med om det..

Så hold ut litt til :) Bra du er konsekvent!

Skrevet

Høres ut som mitt barn ;) og i følge de fleste småbarnsforeldrene jeg kjenner sier også det er sånn, så da er det nok helt normalt :) de løsriver seg fra rollen som liten, og tester hvor grensene går. Ingen tvil om at det bor myye vilje i små kroppene :P

Vær konsekvent, prøv og snakk med så rolig stemme som mulig merk prøv), gå ned på barnets nivå, hvis barnet ikke får lov til å få/gjøre noe feks gå på besøk, få is, er det alltid lurt å ha noe å kompensere med. Alt går mye mer smertefritt som regel da.

Timeout blir praktisert her når småtten går helt i lås og bare slår og slikt. Lurt i tilfelle å ha en nøytral plass som ikke blir forbundet med noe feks ett eget teppe. Det bør være en plass med utsikt til deg, og timeouten bør ikke være mer enn to min på de små.

Ellers funker frisk luft og tur veldig godt her i tillegg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...