Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #1 Skrevet 29. august 2012 Jeg er så lei av å måtte passe på han som en unge! Han har heldigvis gitt meg avsvaret for vår økonomi, slik at alt av regninger blir betalt hver mnd. Men hvis vi f.eks har 500 kr. å leve for en uke, så sender jeg han på butikken for å kjøpe en billig og enkel middag som f.eks pølse med brød. Da kan han komme hjem og ha brukt 300 kr på dette, for han måtte jo ha de spanske spesialpølsene også! Så blir han sur på meg for at jeg er gjerrig. Det går aldri inn at vi må være økonomisk, han tror alltid det dukker opp penger fra et hemmelig sted!! I helgen feks: han ble invitert til noen kompiser for pils og fotball. Vi hadde som vanlig ikke mye penger, men jeg gadd ikke ta fra han den gleden. (Han visste at vi hadde rundt 1000 kr som måtte vare de neste 2 ukene). Så vi dro på butikken, han tok en sixpack med øl - ok. Så kjører han på med et par ekstra importerte spesialøl til kr. 30 per flaske! Og hiver oppi en pakke med beef jerky, for det hadde han så lyst å smake (30 kr. for en pakke med 2 biter i). Fader altså, hvordan få han til å lære seg økonomi? Tror dere det hjelper å gi han hele ansvaret et par mnd f.eks? Har tenkt tanken, men er livredd for at ting ikke blir betalt og pengene fosvinner på alt mulig tull. Vi har god inntekt, men pga mange smålån og kredittkort går det så vidt rundt hver mnd. Jeg kan teste han ved å spørre om det er ok at jeg kjøper meg litt nye klær, rett etter jeg har fortalt at nå har vi 1000 kr. igjen til neste uke. Da protesterer han aldri, så det går virkelig ikke inn når vi har dårlig råd. Frustrert, trenger hjelp!!
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #2 Skrevet 29. august 2012 Har to venninner som har hatt det nøyaktig likt og de har begge gitt opp tilslutt og blitt skilt. De klarte helt enkelt ikke å få mannen til å endre seg, fordi at for å kunne gjøre det må man innse at man har et problem. Gjør man ikke det ser man jo heller ingen grunn til å endre seg. Her tror jeg ikke det nytter med hardt mot hardt og å være barnevakt. Noe må skje som får han til å innse hva han driver med, men hva? Det har jeg dessverre ikke noe godt svar på.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 29. august 2012 #3 Skrevet 29. august 2012 Slitt med det samme her, og testet å la samboeren ta styringen for noen mnd, endte med at vi nesten mistet bilen, fordi han så det lettere å droppe billånet, enn å kjøpe det han ønsket på butikken. Med andre ord, det er skumelt å gamble med økonomien på det viset. Men han har lært det betraktelig, når jeg har forlangt at vi setter oss ned og planlegger ukens innkjøp sammen, og når han er med på butikken, så sjekker vi kilo/liter prisen på den billige og "vanlige" varen sammen, jeg handler det billige, også fører vi inn på kalkulator på mobilen, hva hans innspill og meninger ville kostet, når han ser forskjellen på alt fra 60 kroner til 500 kroner, så startet et lys å gå opp for han, det er en sakte overgang, men da lærer han det hvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå