Gå til innhold

Har vi felles økonomi etter din definisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg tjener omtrent det samme, jeg tjener litt mer enn ham.

Jeg betaler huslån og forsikring med automatisk trekk fra min konto.

Mannen min betaler alle andre regninger som tilhører fellesskapet. Når han har betalt disse regner han sammen hvor mye han har betalt, og finner mellomlegget til lån og forsikringer som jeg betaler (som er et fast beløp som alltid er en del høyere enn det han betaler).

Så overfører han til meg halvparten av mellomlegget.

Tar et slikt oppgjør en gang pr mnd.

Utover det bruker vi pengene våre som det passer oss selv, men som regel handler han mest mat mens jeg handler mest klær og utstyr til barna. Vi finregner aldri på hvem som har brukt hva, det går antagelig veldig i rykk og napp hvem som bruker mest en måned.

Jeg bruker en del penger på klær og velvære til meg selv, han bruker en del penger på dyrt sportsutstyr. Vi legger oss ikke borti hverandres forbruk så lenge felleskostnader blir betalt.

Kaller dere dette felles økonomi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

felles økonomi er der paret har samme konto, der alt trekkes fra og alt kommer inn på. det kaller vi felles konto og vi har det.

Skrevet

Nei. Når man betaler hverandre tilbake mellomlegg har man ikke felles økonomi.

Skrevet

Fillern.... Da elsker vi hverandre nok ikke.... (Ref. annet innlegg her nylig).

:)

HI

Skrevet

Nei, jeg vil si at felles økonomi er at begge kan kjøpe det de vil, og det er ikke noe "mitt" og "ditt" egentlig. Det trenger ikke å være helt 50-50 syns jeg (justert etter inntekt), men slik at om den enes konto begynner å bli tom så kan den andre overføre. At begge alltid har penger, og man er enige om det man kjøper. Jeg syns det er litt sært å liksom telle sånn at begge skal ha nøyaktig samme beløp igjen, det er jo uansett "våre" penger for oss hvertfall. Men jeg syns ikke deres ordning var dårlig altså, men jeg vil ikke si det er helt felles, men heller ikke helt delt.

Skrevet
Fillern.... Da elsker vi hverandre nok ikke.... (Ref. annet innlegg her nylig). :) HI

*lol* - nei, det har du jo rett i..

Ingen kjærlighet om man ikke gjør det riktig!

Jeg synes dere har nesten felles økonomi, men synes det hele virker tungvint. Hvorfor ikke ha en konto der alle faste utgifter trekkes fra, som dere begge bidrar like mye til?

Skrevet
Fillern.... Da elsker vi hverandre nok ikke.... (Ref. annet innlegg her nylig). :) HI
*lol* - nei, det har du jo rett i.. Ingen kjærlighet om man ikke gjør det riktig! Jeg synes dere har nesten felles økonomi, men synes det hele virker tungvint. Hvorfor ikke ha en konto der alle faste utgifter trekkes fra, som dere begge bidrar like mye til?

Nei, jeg får nok dra hjem til mannen og legge frem skilsmissepapirene siden forholdet vårt er på falske premisser... hehe...

Om vi gjør det på vår måte eller har en felles konto til alle utgifter som begge bidrar like mye til er jo hipp som happ.

Skrevet

Jeg synes ikke felles økonomi er å betale fellesutgiftene sammen, og ha "resten" av pengene hver for seg. Felles økonomi er at alt tilhører begge.

Når dere må regne ut hvor mye den ene skylder den andre har dere ikke felles økonomi. Hvis alt er felles skylder man ikke hverandre penger.

Men at man ikke har felles økonomi betyr jo ikke at man har et dårlig forhold. Det finnes jo ikke bare en fasit på hvordan et forhold skal være;-)

Skrevet (endret)

synes det hørtes tungvint ut, hadde det ikke vært enklere med en felles konto dere sette inn samme beløp på hver mnd, så trekkes alt derfra? ser forøvrig ikke problemet med å ha en felles konto, for så å bruke resten som man selv vil. men ja, jeg skjønner at den løsningen ikke er 100% felles økonomi.

vi har en god blanding. en felles konto der alle regninger og alt felles (mat) betales fra, setter inn en fast sum hver mnd, samme summen fra begge. jeg ee alt for glad i å shoppe klær, interiør, sminke, gå til frisøren, stelle neglene osv osv osv, så for at han skal slippe å betale for mine gode så har vi valgt å ha det sånn. i tillegg bruker jeg ca 2000 pr mnd på lunsj på jobb, så i stedet for å sløse "sine" penger slik jeg gjør med "mine", såkan han spare og kjøpe seg noe som jeg ikke interesserer meg for (bil, motpprsykkel, ja type gutteting). jeg orker ikke ha 100% felles økonomi når jeg ville fått dårlig samvittighet og og følt at jeg måtte spørre for å shoppe for våre penger. vi har veldig god råd, tjener ca det samme. går jeg bonus på jobben går det til oss begge, ferie, lån osv, men lønna mi går til mitt sløseri, hans lønn går til hans guttedrømmer :)

vi har valgt den løsningen som passer oss best :)

beklager mange skrivefeil, orker ikke redigere da det er noenlunde forståelig :)

Endret av håpefull<3
Skrevet

Nææ, ville vel ikke kalt det felles økonomi ;) Her har vi felles regningskonto hvor hver av oss betaler etter evne. Ellers er det ikke noe mitt og ditt selv om vi har 2 private kontoer. Den som er på butikken betaler, hvis den ene trenger noe og ikke har nok penger på kontoen, så tar man bare det kortet det er penger på... Uavhengig av hvem sitt kort det er. Ingen av oss betaler tilbake til hverandre, alle pengene vi tjener er begges ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...