Gå til innhold

Kan noen skrive en dags matplan for meg som skal ned 20kg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er 160 høy, veier 78kg. Vil ned til 58kg. Hva burde jeg spise/trene ilder av uka? Er kjempemotivert, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil også ned 20 kilo.

 

Veier 86 kilo, vil ned til 66 kilo (ihvertfall under 70). Er 165 cm høy.

 

Trenger også matplan! Please hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn dagen med en gåtur i raskt tempo, så kan du lage deg en porsjon havregrøt som du har kanel, eplebiter, cottage Cheese og hakkede mandler på.

Til lunsj kan du spise en salat med en god proteinkilde i/til.

Til middag spiser du masse grønnsaker, men gode proteiner til, gjerne fisk. Evt LITT potet el hvis du tåler dette.

Så er det på sin plass med en styrketreningsøkt, ihvertfall 3 x per uke. Etter dette kan du ta deg en frukt, og til kvelds litt cottage Cheese/gresk yoghurt/skyr Evt smaksatt med litt bær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, for det første må dere ha en slankefilosofi, lavkarbo eller lav kalori?.. To vidt forskjellige kurer. Lavkarbo, ketolysekur kan være greit for de som skal ned mer enn 10 kilo. Selv følger jeg en blogg på facebook som heter min vei til et lettere liv. Trur hun har gått ned 35 kilo eller noe, men hun følger vel ikke lavkarbo slavisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis vanlig, variert mat i små porsjoner og fordelt utover 4-5 måltider om dagen.

Dropp godteri og brus og beveg deg!

 

Gå 1 times tur (fort) kanskje annenhver dag (hver dag om du har motivasjon til det) og så velger du noe annen trening i tillegg.

Rockering, sykling, step, treningssenter, styrketrening ++

Tren hvertfall 3 ganger i uken.

 

Og drikk masse vann!

 

Er ikke så mye hokus pokus som skal til for å gå ned i vekt ;)

 

Jeg skal selv ned 10 kg.. har gått ned 1 kg på 1 uke ved å kutte godteri og brus (mandag til fredag), gikk 4 turer i løpet av uken (fort gange i ca 45 min) og har drukket vann, vann, vann.

Spist det jeg vil av brød og til middag, men mindre enn før.

Frokost er viktig.

 

Og så registrerer du mat og trening på grete roede sine sider, så får du oversikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps: Tenk over hva som er grunnen til at du har lagt på deg.

Er det for mye mat? (minsk måltidene)

For mye godteri? (kutt det ut)

Null trening (Begynn å beveg deg)

Osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ide er å kutte ut alt av planer. Ha noen få regler. TREN. Og null godteri. Ting du vet er usunt, ikke spis det. Det er lettere å slanke seg om mat ikke er ALT man tenker på, og blir fanatisk. Få et sunt bilde til slanking og mat. Sprekker du, så fortsetter du. Det er ikke et nederlag.

Jeg vil gå ned noen kg, og dette funker for meg. Og her er eksempel på hvordan min dagsplan kan se ut ( Dette er ikke råslanking, men er sunt kosthold som får meg til å gå ned i vekt)

 

Kun godteri på lørdager. Kutt ut alt søtt og godteri. Drikker masse vann gjennom hele dagen, og tren 3 ganger i uken.

 

Frokost: En salat med isbergsalat, paprika, et kokt egg, agurk, oliven, fetaost og avokado. Hvis du sliter med å bli mett på bare det, kan du tilsette kylling eller tunfisk. Tunfisk er superbillig og finnes nesten ikke fett i det. Det er mettende.

 

Lunch: Havregrøt. Kan tilsette eple eller rosiner om du vil ha det søtere. Et glass skummet melk

 

Middag: En liten potet, laks, gulrøtter og brokkoli. Evt andre grønnsaker.

 

Kvelds En brødskive med magert pålegg. Jeg bruker kalkunfillet. + en frukt.

 

En annen ting er at dette er billige ting. Havegryn blander du med vann, og koker i 3 minutter. Veldig billig og enkelt. Om du spiser en salat om dagen, så har du alltid frukt og grønt i kjøleskapet, og er da heller ikke dyrt, fordi du bruker opp alt før det blir ødelagt. KJøR På. Dette klarer du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster 500 kalorier daglig å gå ned en halv kilo i uka. 1000 kalorier daglig for å gå ned en kilo i uka. (Anbefaler deg å gå ned en halv kilo i uka). Det betyr at du må kutte 500 kalorier hver dag fra kalorimengden som skal til for å opprettholde din nåværende vekt.

For å opprettholde din nåværende vekt, må du spise ca. 1760 kalorier. Da har jeg tatt utgangspunkt i at du ikke trener, og har en stillesittende jobb. Pluss på et par hundre kal hvis det motsatte er tilfellet.

Dvs. at du bør ligge på 1300 kalorier daglig for å gå ned en halv kilo i uka. Trener du eller er veldig aktiv, kan du som sagt plusse på et par hundre. Eller du kan ligge på 1300, trene i tillegg, og gå ned mer hver uke.

 

Så - da er det bare å finne fram en matvaretabell på nettet, og begynne å telle kalorier og sette sammen en meny.

Grethe Roede gjør dette enklere for deg, og jeg har også hørt mange snakke positivt om VGs vektklubb. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Lest litt rundt idag. Hva tror dere om denne planen?

 

Frokost: 50g havregryn lages til havregrøt.

 

Lunsj: 2 knekkebrød eller salat med kylling til (må variere litt ellers klarer jeg det ikke).

 

Middag: det resten av familien spiser, men bytter ut potet/pasta/ris med grønnsaker/salat

 

Kvelds: knekkebrød eller en frukt

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Lest litt rundt idag. Hva tror dere om denne planen? Frokost: 50g havregryn lages til havregrøt. Lunsj: 2 knekkebrød eller salat med kylling til (må variere litt ellers klarer jeg det ikke). Middag: det resten av familien spiser, men bytter ut potet/pasta/ris med grønnsaker/salat Kvelds: knekkebrød eller en frukt Hi

 

Jeg tror det er for lite. Spis litt mere til frokost, og minst to sunne knekkebrød til kvelds. Men ellers veldig bra. Flink du er!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første. Mye av det mange skriver her, er alt for lite mat pr dag for en person med din høyde og vekt. Selv følger jeg Roede metoden, og har ikke så ulikt utgangs punkt som deg. Samme høyde, men veier litt mindre. Jeg følger en meny som kalles meny 2 hos roede. Den går ut på at jeg skal spise 1600 kcal pr dag. verken mer eller mindre. Og spise for lite mat gjør at kroppen går i "sparemodus" og da går du iallefall ikke ned i vekt. Jeg bestemte meg denne gangen for å kutte brus og godterier helt. Har mange ganger slanket meg litt halvhjertet, å ikke oppnådd noe resultat. Ellers så kan jeg spise ALT, men med måte!;-) det er litt arbeid med og veie mat og måle kalorier, men du kommer inn i en rytme til slutt. Jeg tror det viktigste er og VARIERE! og faktisk oppdage det at å være sunn innebærer såå mye mer enn å bare spise salat:-) Jeg har aldri vært så kreativ som jeg er nå, lager masse hjemmelaget mat fra bunnen av, og alternative desserter/ mat for og kose seg med, Det er kjempe gøy! Kokebøkene til Roede er gull verdt. Hvis du ikke vil melde deg på ett kurs så se litt i bokhandelen om du finner noen spennende kokebøker basert på en sunn livsstil. Meld deg også inn i gruppa på facebook som heter "min vei til ett lettere liv" veldig inspirerende:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ett meny ekspempel for en dag for meg:

 

Frokost: Havregrøt og melk.

Mellom måltid: Lompe med philadelphia light og roastbeef,gjerne med grønnsaker ol. lite kalorier og super godt!

Lunch: Omelett av 2 egg, ha krydder,urter og grønnsaker i, kansje litt skinke også.

Smoothie: Bær, yoghurt og juice i blender.

Middag: Laks med potet, grønnsaker og Kesam.

Mellom måltid: 1 knekkebrød med magerost.

Kvelds: 2 knekkebrød med f.eks lettost og kylling pålegg.

 

Alt dette blir UNDER 1600 kcal. Jeg sliter faktisk med og få i meg alle kcal jeg skal ha vær dag. Men husk, her regnes det på smør/olje til steking, melka jeg drikker og alt rett og slett.

 

Min store synd er cafe latte. Som med smaks sirup inneholder 120 kcal. Blir som regel en slik vær dag også, men holder meg innafor de 1600 uansett;-) og så måå man trene om man vil se resultat da. 5 timer aktivitet sier de i uka, der 3 av disse timene bør være trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...