Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #1 Skrevet 29. august 2012 Om vi flytter sammen nå så blir jeg lignet i skatteklasse 1 og da ender jeg opp med baksmell til neste år. Jeg har ikke jobbet til nå, men de beregner alikevel høyere skatt av overgangsstønaden helt fra januar 2012, om vi flytter sammen nå. Da blir vi nødt til å vente til januar for å unngå baksmell. Noen som har opplevd dette? Skulle gjerne visst hvor mye det er snakk om.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #2 Skrevet 29. august 2012 Men overgangsstønaden regnes jo ikke som inntekt. Så da blir det ingen baksmell da :DDDD HI
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #3 Skrevet 29. august 2012 Du betaler skatt av overgangstønad så det blir regnet som inntekt ja. Barnetrygd, og bidrag blir ikke regnet som inntekt. Nå skal man jo ikke motta overgangstønad om man er sammen med barnets far da. Da har man ikke rett på det. Så hvis dere har tenkt å flytte sammen tilbringer dere vel mye mer tid sammen en det som er greit i forhold til å bli sett på som aleneforsørger. Det du kan gjøre er å sette opp skatten på de resterende mnd slik at du betaler mye skatt i september, oktober , november og desember da vil du få mindre baksmell neste år.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #4 Skrevet 29. august 2012 Systemet, slik det er lagt opp nå er egentlig ganske tåpelig og legger opp til skattesnusk. Klassene burde ha vært regnet fra måneden for samlivsbrudd og måneden for gjenforening, eller at man gifter seg på ny, ikke for hele året.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #5 Skrevet 29. august 2012 Men overgangsstønaden regnes jo ikke som inntekt. Så da blir det ingen baksmell da :DDDD HI Jo, det gjør den. Man skatter av overgangsstønad.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #6 Skrevet 29. august 2012 Merkelig. Det skal føres opp under pensjon/trygd i ligningen, når jeg gjør dette på enkel skatte beregning så får jeg ingen baksmell. HI
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #7 Skrevet 29. august 2012 Merkelig. Det skal føres opp under pensjon/trygd i ligningen, når jeg gjør dette på enkel skatte beregning så får jeg ingen baksmell. HI Du kan få skattefritak på grunn av lav skatteevne, men OS regnes i utgangspunktet som skattbar inntekt, i motsetning til for eksempel barnetrygd.
Kliko Skrevet 29. august 2012 #8 Skrevet 29. august 2012 Du tror ikke man gjør det slik at man ikke kan lure systemet da? Sier absolutt ikke at dere har gjort det, men tenker jo at det da svir litt mer enn om det ikke skjer noe liksom =P
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #9 Skrevet 29. august 2012 Jeg og BF bodde sammen fra juni til november. Fikk ikke skattesmell jeg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå