Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #1 Skrevet 29. august 2012 I dagens lokalavis "iTromsø" står nevnte overskrift med tekst: "Ett til fire glass vin i uken skader ikke fosteret viser ny undersøkelse på danske barn. Likevel opprettholder norske myndigheter anbefalingene om totalavhold, skriver aftenposten.no. En ny studie fra Aarhus Universitet i Danmark viser at et beskjedent alkoholforbruk (1-4 alkoholenheter i uken) under graviditeten ikke har betydning for barnets utvikling og intelegens. I en pressemelding fra Folkehelseinstituttet understrekes det at resultatene i denne enkeltstudien ikke rokker ved Helsedirektoratets anbefalinger om avholdenhet i svangerskapet." Hva tenker dere om dette?
BareMas Skrevet 29. august 2012 #3 Skrevet 29. august 2012 Jeg tenker at 1-4 glass/enheter vin i uka langt fra beskjedent!!
Mrs. Bouquet Skrevet 29. august 2012 #4 Skrevet 29. august 2012 Jeg tenker at vi ikke vet nok om alkohol og svangerskap, så inntil videre kan vi like godt holde oss unna.
Berta_78 Skrevet 29. august 2012 #5 Skrevet 29. august 2012 Jeg tenker at det er lurt å opprettholde en nulltoleranse siden det virker umulig å trekke grensene. Mest av alt fordi befolkningen samlet er spesielt dårlig på skjønn. Men jeg reagerer ingenting overhodet på om en gravid nipper til et halvt glass vin en gang eller to i løpet av et svangerskap.
SophiesMum<3 Skrevet 29. august 2012 #6 Skrevet 29. august 2012 Holder meg unna alkohol uansett jeg. Tørr ikke ta den risikoen.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #7 Skrevet 29. august 2012 Jeg tenker at dette er en av de bedre undersøkelsene jeg har sett på området og viser at det sansynlig vis ikke har noen betydning om du drukker litt av og til. På den andre siden mener jeg FHI har rett i å oppretholde sin anbefaling. Det de anbefaler vet vi er trygt. Det er ingen fare forbundet med ikke å drikke noe alkohol og dette er en undesøkelse. Hvis resultatene herfra blir bekreftet i flere uavhengie undersøkelser bør heller FHI vurdere å myke opp sine anbefalinger da.
mamma.no Skrevet 29. august 2012 #8 Skrevet 29. august 2012 Ja, hva vi tenker om dette??!! Jeg tenker big-time Dumme Dansker!!!! Hva er dette for en undersøkelse?!! Vil det si at dette prøves ut på gravide kvinner i DK?? Nei, vet du hva.....skulle tro en hadde viktigere ting å forske på enn dette *sjokka* Kan en ikke bare holde seg unna og la det bli med det? Kroppen er ingen maskin - det som skader noen kan hjelpe noen andre. Det gjelder nok med dette også. Så - om en drikker fra 1 til 4 enheter alkohol hver uke (!!!) gjennom svangerskapet, så skal dette være greit og ikke til skade for hverken barnets utvikling og intelligens...??!! Vel, jeg tror nok det er akkurat det det har gjort med våre kjære danske venner - skadet hodet dems.... Gjør det enkelt - ikke drikk, jenter
Elsa88 Skrevet 29. august 2012 #9 Skrevet 29. august 2012 Er ikke avhengig eller har behov til å drikke alkohol. Tar meg heller en alkoholfri øl istedet. Like godt...
PintSizedDictator Skrevet 29. august 2012 #10 Skrevet 29. august 2012 Hvorfor ta sjansen? Alkohol er ikke noe jeg -må- ha for å kunne leve normalt. Jeg ble mer frustrert faktisk når jeg leste at brus kan foråsake for tidlig fødsel D: Skal ikke jeg få kose meg med -noe- i helgene? :'( Men akkurat der våger jeg å leve på kanten:P Jeg koser meg med 1/2 l brus hver lørdag, så det så.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2012 #11 Skrevet 29. august 2012 Ja, hva vi tenker om dette??!! Jeg tenker big-time Dumme Dansker!!!! Hva er dette for en undersøkelse?!! Vil det si at dette prøves ut på gravide kvinner i DK?? Nei, vet du hva.....skulle tro en hadde viktigere ting å forske på enn dette *sjokka* Kan en ikke bare holde seg unna og la det bli med det? Kroppen er ingen maskin - det som skader noen kan hjelpe noen andre. Det gjelder nok med dette også. Så - om en drikker fra 1 til 4 enheter alkohol hver uke (!!!) gjennom svangerskapet, så skal dette være greit og ikke til skade for hverken barnets utvikling og intelligens...??!! Vel, jeg tror nok det er akkurat det det har gjort med våre kjære danske venner - skadet hodet dems.... Gjør det enkelt - ikke drikk, jenter Undersøkelsen er gjort på barn der mor etter svangerskapet har fortalt at hun drakk alkohol mens hun var gravid og sammenliknet disse barna med barn av mødre som ikke drakk. Her fra Aftenposten: " Den danske undersøkelsen baserer seg på nevropsykologiske undersøkelser av 1628 barn, der mødrene i telefonintervju ble spurt om sitt alkoholforbruk under graviditeten. De gravide ble oppdelt i grupper, alt etter hvor mye de oppga å ha drukket: Et lavt forbruk: En til fire alkoholenheter i uken. Et moderat forbruk: Fem til åtte alkoholenheter i uken. Fra tidligere studier vet man at et større daglig alkoholinntak kan forårsake skader hos barnet. Barna fikk målt IQ og oppmerksomhet, og de ble testet i sin evne til å planlegge, organisere og fastholde oppmerksomheten i fem års alder. Resultatene ble sammenlignet med en kontrollgruppe med jevnaldrende barn, hvis mødre ikke hadde drukket alkohol under graviditeten, og det var ingen forskjell på barna i de to gruppene."
mamma.no Skrevet 29. august 2012 #12 Skrevet 29. august 2012 Ja, hva vi tenker om dette??!! Jeg tenker big-time Dumme Dansker!!!! Hva er dette for en undersøkelse?!! Vil det si at dette prøves ut på gravide kvinner i DK?? Nei, vet du hva.....skulle tro en hadde viktigere ting å forske på enn dette *sjokka* Kan en ikke bare holde seg unna og la det bli med det? Kroppen er ingen maskin - det som skader noen kan hjelpe noen andre. Det gjelder nok med dette også. Så - om en drikker fra 1 til 4 enheter alkohol hver uke (!!!) gjennom svangerskapet, så skal dette være greit og ikke til skade for hverken barnets utvikling og intelligens...??!! Vel, jeg tror nok det er akkurat det det har gjort med våre kjære danske venner - skadet hodet dems.... Gjør det enkelt - ikke drikk, jenter Undersøkelsen er gjort på barn der mor etter svangerskapet har fortalt at hun drakk alkohol mens hun var gravid og sammenliknet disse barna med barn av mødre som ikke drakk. Her fra Aftenposten: " Den danske undersøkelsen baserer seg på nevropsykologiske undersøkelser av 1628 barn, der mødrene i telefonintervju ble spurt om sitt alkoholforbruk under graviditeten. De gravide ble oppdelt i grupper, alt etter hvor mye de oppga å ha drukket:Et lavt forbruk: En til fire alkoholenheter i uken. Et moderat forbruk: Fem til åtte alkoholenheter i uken. Fra tidligere studier vet man at et større daglig alkoholinntak kan forårsake skader hos barnet. Barna fikk målt IQ og oppmerksomhet, og de ble testet i sin evne til å planlegge, organisere og fastholde oppmerksomheten i fem års alder. Resultatene ble sammenlignet med en kontrollgruppe med jevnaldrende barn, hvis mødre ikke hadde drukket alkohol under graviditeten, og det var ingen forskjell på barna i de to gruppene." Ok, men uanett.....jeg hadde aldri gått god for en slik undersøkelse basert på et telefonintervju av 1600 danske kvinner. Hvert forster er også unikt - det kan være en skikkelig friskus som tåler det meste eller det kan være en liten venn som er litt svekket av andre årsaker og da vil nok et alkohol(mis)bruk på nevnte enheter gjennom hele svangerskapet være meget skadelig. Ingen kan komme og fortelle meg at jeg - med god samvittighet - kan drikke ett glass vin annenhver dag gjennom 40 uker og 3 dager og forvente å få et friskt barn lagt på magen....det får danskene selv stå ansvarlige for. Jeg tror heller på julenissen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå