Gå til innhold

Ufrivillig oppnevnt sjåfør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei jeg jobber sammen med bor ca 2 km fra meg og har ikke bil selv. For å være snill begynte jeg noen ganger å kjøre henne hjem så hun slipper å vente på bussen. Hun har en venninne som jobber like ved siden av oss og denne venninna har igjen en mannlig kollega som bor i samme strøket. Så sakte men sikkert har det her bare ballet på seg så nå kjører jeg hjem tre voksne mennesker, som alle forventer å bli kjørt til døra si, hver eneste dag... Imens hjemme hos meg er det sultne barn som venter på mamman sin og middag. I tillegg begynner det jo å bli en del km jeg har kjørt, lurte på om jeg skulle be om bensinpenger... Må si jeg føler meg litt utnyttet på et vis, jeg har jo ikke meldt meg frivillig som sjåfør for hele gjengen hver dag. :( Hvordan skal jeg få si på en fin måte at jeg ikke gidder å kjøre mer? vil jo ikke ødelegge miljøet på jobb..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare å si at du ikke har tid lenger, finne på en eller annen grunn. De sitter vel ikke på på morgenen og vel? Jeg hadde ikke gadda å vært sjåfør ..

Skrevet

begynn med å si sånn forsiktig at i dag må dere kjøre selv/t bussen for jeg må ditt eller datt, og si oftere og oftere at du har det travelt, eller bare si det rett ut at du ikke har tid til å være sjåfør.... Kanskje de tar hintet...

Skrevet

Du kan jo bare si at du skal andre vei i dag? Så de kan ikke sitte på. Etter noen runder med andre veien, så tar de nok hinte.

Eller bare si det som det er: Barna mine venter på meg, så jeg har ikke tid til å leke sjafør. Men her har dere nr til taxi =p

Skrevet

Har de andre lappen og bil? Ville sagt at det er hyggelig, men at du gjerne vil dele på det.

Eller begynt å ta en spansk en om at du skal ditt og datt etter jobb, og derfor kan du ikke kjøre de hjem.. Kanskje de tar hintet..

Selv om jeg tror at det beste er å bare si det som det er.. At det blir for mye og dyrt for deg. Er jo ganske tidkrevende, og du blir taperen.

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Henger meg på de andre sine svar, bare begynn å si at idag kan dere ikke sitte på, fortsett med dette så snur det seg på samme måte som at de har vendt seg til å få sitte på med deg :) Ikke frekt det :)

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Jeg tror jeg ville proklamert høyt: "I morgen skal bilen min på verksted, og de er usikker på når den blir ferdig. Så lurer på hvem av dere som skal kjøre meg hjem disse dagene?"

;)

Skrevet

Meld ungene på en fritidsaktivitet som begynner tidlig, her har de f.eks turning som begynner 16.15 ;)

Men seriøst, ta det opp på en fin måte at du ikke kan kjøre lenger fordi nå som barna vokser til er ettermiddagene blitt så travle at hvert minutt teller. De er nødt til å ordne seg selv, enten ved at en av dem kjører selv eller at de tar bussen.

Blir miljøet på jobb ødelagt pga det får de bare være sure en stund altså, de er tross alt voksne mennesker som før klare seg selv.

Skrevet

Takk for svar :) Kan jo forsøke meg på å "avvenne" de sakte, men sikkert. De har også sittet på en del ganger om morgenen, men heldigvis starter vi til litt forskjellige tider da så det har ikke vært så ofte. Liker ikke konflikter, og er av den heller sjenerte, "svake" typen så, jeg trur at den snille metoden funker best for meg. Ingen skrikekurer her i hvertfall ;)

HI.

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet
Takk for svar :) Kan jo forsøke meg på å "avvenne" de sakte, men sikkert. De har også sittet på en del ganger om morgenen, men heldigvis starter vi til litt forskjellige tider da så det har ikke vært så ofte. Liker ikke konflikter, og er av den heller sjenerte, "svake" typen så, jeg trur at den snille metoden funker best for meg. Ingen skrikekurer her i hvertfall ;) HI.

Skjønner, jeg er likedan :) Hater konfrontasjoner, men jeg lærer hver dag og prøøøver å ikke havne i situasjoner som skaper det ;) men ja, jeg hadde nok bare prøvd å avvenne dem med tanken på å alltid skulle sitte på :)

Skrevet

Har du mulighet for fleksitid? Da ville jeg begynt å reise på jobb tidligere og dra hjem før også.

Skrevet

Var i en liknende situasjon, men det var kun en kollega.

Forventet etterhvert at jeg hentet og leverte ved dørstokken og hentet/leverte på jobb (vi jobbet ikke alltid i samme bygg). Noen ganger ba hun tilogmed med andre kolleger som bodde i nærheten til å sitte på med meg!

Hun sendte tekstmld. hver kveld før for å høre om jeg skulle på jobb (jobbet ikke fullt og litt forskjellige dager) og om hun kunne sitte på.

Syntes det var vanskelig å si nei når jeg likevel skulle forbi... Svarte på en tekstmld. at hun gjerne kunne sitte på men jeg rakk bare å hente henne på busstoppet og så kjøre til bygg XXX.

Selv syntes jeg det var greit nok at hun satt på fra et busstopp til bygget jeg skulle jobbe i, men det gikk ikke mange gangene og så sluttet hun å be om å sitte på da hun ikke alltid rakk jobb siden hun måtte gå mellom byggene.

Hater selv konfrontasjoner og skjønner at det er vanskelig å si ifra, men du har det nok bedre med degselv etterpå :) Og at barna venter hjemme slik at hvert minutt teller er jo viktigst. Dersom de ikke forstår det er det deres problem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...