Anonym bruker Skrevet 28. august 2012 #1 Skrevet 28. august 2012 Hei! Jeg er 24 uker på veg og har begynt å tenke litt ang engangstønad osv. Jeg har ikke fått jobbet meg opp til foreldrepenger og lurer på hva som skjer når jeg skal være hjemme med barnet. Jeg og faren har planer om at jeg skal være hjemme fra desember til august da jeg skal begynne på skolen, og at da skal han være hjemme med barnet. Men siden jeg ikke får foreldrepenger, hva skal jeg da gjøre når engangsstønaden tar slutt? Han tener ikke nok penger til oss begge, og jeg lurer på om jeg må i jobb rett etter fødselen. Noen som vet om jeg har noen rettigheter? Takker for alle svar
Anonym bruker Skrevet 28. august 2012 #2 Skrevet 28. august 2012 Du har rett på engangstønaden som skal dekke de første 6 ukene som pappan ikke får lov å overta. Etter det har du rett til å finne en jobb mens pappan overtar permisjonen eller gå hjemme uten betaling. Noe mere stønad har du ikke rett på.
Gjest Kornblå Skrevet 28. august 2012 #3 Skrevet 28. august 2012 Hva gjør du nå, jobb eller studier? Hvis du ikke jobber nå ville jeg prøvd å jobbe før barnet kommer og spare mest mulig. Kan Pappaen prøve å tjene mer?
Anonym bruker Skrevet 28. august 2012 #4 Skrevet 28. august 2012 Hvordan klarer dere dere økonomisk i dag, før barnet kommer? Blir det egentlig så stor forskjell hvis du ikke tjener penger nå? Jeg ville sett på utgiftene dere har, solgt bil, kjøpt babyutstyr brukt.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2012 #5 Skrevet 28. august 2012 Hva gjør du nå, jobb eller studier? Hvis du ikke jobber nå ville jeg prøvd å jobbe før barnet kommer og spare mest mulig. Kan Pappaen prøve å tjene mer? Fikk jobbe i en liten måned i sommer som sommerjobb. Har spurt andre plasser, men har bare fått nei til svar. Har flyttet tilbake til hjembygda mi og prøvd å få tilbake min gamle jobb uten nytte. Føler at grunnen de sier nei er pga graviditeten... Barnefaren kan sikkert ta på seg noen ekstra vakter. Ellers så får jeg bare prøve å kaste meg i jobb når det blir tomt for penger. Hadde bare vært greit å være hjemme med barnet en stund først.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2012 #6 Skrevet 28. august 2012 Hvordan klarer dere dere økonomisk i dag, før barnet kommer? Blir det egentlig så stor forskjell hvis du ikke tjener penger nå? Jeg ville sett på utgiftene dere har, solgt bil, kjøpt babyutstyr brukt. Vi bor begge for tiden hjemme mens vi leter etter en plass å bo. Har heldigvis fått tak i all babyutstyr av søsteren hans, så har ikke noen utgifter der. Heller ikke noe bil. Her skal beina brukes Så får lagt vekk hele engangsstønaden.
Kliko Skrevet 28. august 2012 #7 Skrevet 28. august 2012 Men da kan du jo bruke engangsstønaden så langt den rekker ( på regninger, mat, bleier osv.). Prøv å amme så lenge det går, myyyye billigere =p Også ser dere om det går. Om det skulle blir for trangt økonomisk, så må far ta over permisjonen og du jobbe =p ( Ikke at det har noe med saken å gjøre, men skjønner ikke at dere har så lite penger om dere bor hjemme? Kunne jo spart i langt baner nå! )
Anonym bruker Skrevet 28. august 2012 #8 Skrevet 28. august 2012 Men da kan du jo bruke engangsstønaden så langt den rekker ( på regninger, mat, bleier osv.). Prøv å amme så lenge det går, myyyye billigere =p Også ser dere om det går. Om det skulle blir for trangt økonomisk, så må far ta over permisjonen og du jobbe =p ( Ikke at det har noe med saken å gjøre, men skjønner ikke at dere har så lite penger om dere bor hjemme? Kunne jo spart i langt baner nå! ) Jeg har fått spart 25000 (ene månedslønnen pluss skattepenger) Han flyttet hjem for en måneds tid siden (jobbet og bodd i nordnorge). Men vi får spinke og spare på alt vi kan Om jeg må ut i jobb så må jeg ut i jobb, er ikke noe å gjøre med det.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2012 #9 Skrevet 28. august 2012 Jeg har gått litt hjemme uten lønn i forbindelse med fødsler/permisjon og jeg har tatt noen vakter i butikk. Jobbet som julehjelp, tatt noen kveldsvakter, lørdagsvakter o.l. når mannen har vært hjemme fra sin jobb.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2012 #10 Skrevet 28. august 2012 Far har ikke rett på permisjon om mor mottar engangsstønaden.
Ziiona Skrevet 28. august 2012 #11 Skrevet 28. august 2012 (endret) Far har ikke rett på permisjon om mor mottar engangsstønaden. Det der stemmer ikke helt da men. Jeg fikk engangsstønad da vesla ble født, og far er hjemme med permisjon nå. Det stilles derimot krav til mors aktivitet dersom far skal få overta permisjonstiden. Må jobbe eller studere på fulltid, evt en kombo av begge. Det er dermed ikke sånn at hvis engangsstønad utbetales så kan ikke far ha permisjon. Endret 28. august 2012 av Ziiona
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå