Anonym bruker Skrevet 28. august 2012 #1 Skrevet 28. august 2012 8 åringen vår går hjem fra skolen sammen med 3-4 kamerater fra nabolaget hver dag. Han er hjemme alene mellom 20 og 40 minutter etter skolen. Det hender ofte at noen av de andre blir med, noe som ikke er noe problem i utgangspunktet. Greie gutter som hører etter, og klarer følge vanlige husregler. Men en av dem er helt fullstendig uten styring (ja jeg har skrevet om han før) Han har gjort så mye dumme ting, at vi har sagt til sønnen vår at XXX kun får lov å være her når det er en voksen hjemme. Altså ikke etter skoletid før vi kommer hjem. Er dette feil å si ? Det går på det rent sikkerhetsmessige også, for han klatrer ut gjennom takvinduet og ut på taket, henger ned i mellom etasjene ved å klatre over rekkverket på trappa, er generellt vill og skal alltid ha ting på sin måte. Blir sur og manipulerer om de andre vil leke noe annet. Han er også alene litt etter skolen, så foreldrene kan ikke "styre" han da. Er det greit å ha denne regelen ?
☆☆☆ Skrevet 28. august 2012 #2 Skrevet 28. august 2012 Ville hatt en generell regel om ingen besøk uten foreldre hjemme tror jeg.
3 er nok! Skrevet 28. august 2012 #3 Skrevet 28. august 2012 Jeg ville snakket med foreldrene hand først slik at de også kan ta dn prat med ham om dette og forklare gutten HVORFOR, evt gi han en ordentlig sjanse til å oppføre seg etter praten. I guttens øyne vil det oppfattes forferdelig urettferdig at de andre guttene får være med hjem og ikke han, og dette kan og vil antagelig forsterke oppførselen hans. Når det er sagt forstår jeg veldig godt at du ikke vil ha han hjemme hos dere uten voksne tilstedet.
Gjest Heartbroken Skrevet 28. august 2012 #4 Skrevet 28. august 2012 Deres hjem, deres regler En helt grei regel, man må faktisk skille litt mellom forskjellige typer barn noen ganger.
Gjest overlord Skrevet 28. august 2012 #5 Skrevet 28. august 2012 Da ville jeg ikke latt noen bli med. De kan leke ute til dere kommer hjem. Eller heller treffes etter middag og lekser.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2012 #6 Skrevet 28. august 2012 Vanskelig situasjon. Jeg synes det blir å henge ut gutten. Vanskelig for sønnen din og vanskelig for gutten. Hvordan skal sønnen din forklare det? og hvordan vil gutten føle det?... Jeg ville tatt meg en prat med foreldrene hans.. forklare situasjonen, og si at du ikke føler deg trygg på å ha ansvar for han i ditt hjem når du ikke er der, men at han er hjertelig velkommen når det er voksne i huset. Kanskje kan foreldrene hans ha regler om at gutten kommer rett hjem, men heller drar på besøk til dere senere? Evt, hvis dette ikke funker, ville jeg vurdert å ha som regel at ingen får være med hjem rett etter skolen. jeg ser jo problemet, men det blir fryktelig vondt for gutten om alle de andre blir med sønnen din hjem og ikke han.... :-(
Gjest overlord Skrevet 28. august 2012 #7 Skrevet 28. august 2012 Deres hjem, deres regler En helt grei regel, man må faktisk skille litt mellom forskjellige typer barn noen ganger. Ja, men hvordan vil denne gutten føle det om 3 venner går sammen hjem til en av dem, mens han ikke får bli med?
Kannemor Skrevet 28. august 2012 #8 Skrevet 28. august 2012 Synes det blir feil å overlate til en åtteåring å håndheve regler som forskjellsbehandler vennene hans. La sønnen deres slippe å forsvare overfor denne gutten at akkurat han ikke får bli med når de andre får? Er det nødvendig å hindre denne gutten fra å være hjemme hos dere uten en voksen til stede, får dere heller innføre en generell regel som gjelder alle under ett.
Kannemor Skrevet 28. august 2012 #9 Skrevet 28. august 2012 Deres hjem, deres regler En helt grei regel, man må faktisk skille litt mellom forskjellige typer barn noen ganger. Hadde det vært foreldrenes ansvar å skille mellom ulike typer barn, så hadde jeg vært enig. Men her er det snakk om et ansvar som gis til en åtteåring.
Gjest Heartbroken Skrevet 28. august 2012 #10 Skrevet 28. august 2012 Deres hjem, deres regler En helt grei regel, man må faktisk skille litt mellom forskjellige typer barn noen ganger. Ja, men hvordan vil denne gutten føle det om 3 venner går sammen hjem til en av dem, mens han ikke får bli med? Nå tok jeg det som en selvfølge at de har snakket med gutten om regler osv, men om det ikke er så, er jo det første bud. Et barn på 8 år skjønner konsekvenser, og han vet nok godt at han ikke oppfører seg som han burde. Jeg er enig i at man ikke bare kan innføre denne regelen uten å ta en samtale med både gutten og kanskje foreldrene. Men om det ikke nytter, syns jeg ikke HI's sønn skal bli straffet med å ikke få ta med seg noen hjem etter skoletid. Da står jeg for "deres hus, deres regler".
Anonym bruker Skrevet 28. august 2012 #11 Skrevet 28. august 2012 Da ville jeg heller satt en regel om at ingen skal være med hjem fra skolen når han er alene. Gutten din får gå hjem, finne seg litt frukt e.l. og slappe av litt til dere kommer hjem også får han finne kamerater å leke med da. Eller de får leke ute i gaten, lekeplassen e.l. frem til dere kommer hjem. At en unge på 8 år skal si til sine venner at du kan være med hjem men jeg får ikke lov å ha med deg hjem blir virkelig helt feil synes je.
Musemorbr / Skrevet 28. august 2012 #12 Skrevet 28. august 2012 Nei det er IKKE ok. Dere diskriminerer ikke denne ene gutten på den måten. Dere henger han ikke ut ved å informere sønnen deres om at akkurat denne gutten ikke får være med hjem. Dere skaper ikke et mobbeoffer av han ved at gutten forteller om at han ikke er velkommen på besøk forran de andre guttene. Det gjør dere bare ikke. Tenk litt lengre enn som så, er dere snill. Enten er regelen at ingen kan komme, eller så utstyrer dere gutten med mobiltelefon og regel om å alltid spørre om han får ta navngitte venner med hjem akkurat denne dagen. Da kan dere, uten at noen retter fingeren mot denne ene gutten, velge å si nei det passer ikke i dag. Det er opp til dere hvordan dere gjør tingene, men jeg ber dere være så snill å tenke over hvordan dere fremstiller tingene. Et barn med adferdsproblemer har mange nok anledninger til å bli uthengt, mobbet og utelatt, om ikke voksne foreldre skal bidra til å lage flere situasjoner.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2012 #13 Skrevet 28. august 2012 Hi her JA, vi har snakket med denne gutten mange ganger, han har fått tusen sjanser, og beskjeder men det synker ikke inn. Når han blir konfrontert eller ferket på ting han har fått beskjed om å ikke gjøre (f eks klatre ut på taket), begynner han å grine og nekter for å ha gjort det. De har hengt sammen i snart tre år nå. Det er heller aldri sånn at alle kommer inn til oss etter skolen. Det er som regel en av dem, så går de andre hjem eller til hverandre alt ettersom. 8 åringen liker å ha selskap, og føler seg tryggere når han har noen med hjem. Men det hender også at an går til en av de andre. Jeg har ikke lyst å nekte han å ha med noen hjem på grunn av dette ene barnet. Særlig siden han har fått flere muligheter til å skjerpe seg uten at det synker inn. Han har ingen diagnoser eller påviste vansker såvidt meg bekjent, men det kan jo selvfølgelig være noe. Men det hjelper jo lite om han ramler ned fra taket og slår seg i hel, eller leker med kjøkkenknivene våre... Foreldrene vet hvordan han er, og vi har snakket sammen tidligere. Og det er heller ikke sånn at han blir fryst ut ellers på noen måte, de er utrolig inkluderende og greie gutter - og følger skolens regel om å leke med alle. Jeg synes dette er vanskelig, for jeg vil ikke fyse ut noen samtidig som jeg ikke stoler på han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå