Gå til innhold

ang. legging..

Anbefalte innlegg

Skrevet

sønnen min har hatt mye smerter i sitt korte liv, og som baby var han helt umulig å legge. Han var også mye redd i leggetid i perioder, fordi han ofte våknet opp av smerter. Vi har derfor lagt vekt på trygghet i leggesituasjonen, så selv om han er 3 1/2 år ligger en av oss inne hos han helt til han sovner. Det siste året har det endelig fungert godt. Da har han sovnet på fem minutter etter vi har lest bok osv. Nå de siste tre månedene har vi vært tilbake til mellom en og to timer før han sovner. Jeg blir litt gæren av det, og mener det kanskje er på tide å lære han å sovne alene...

Men, samboeren min vil ikke! Han sier han godt kan ta leggingen hver kveld hvis det er det om å gjøre. Han sier han synes det bare er koselig. Man får snakket med han på en annen måte på sengekanten, for da er han rolig på en annen måte enn når han springer rundt på dagtid, og man får innblikk i mye av det som foregår i bhg osv.. Joda, sant det, men trenger ikke gutten å lære å sovne alene lurer jeg på...

Hva ville dere gjort?

1. Fortsette som nå, og legge annehver kveld

2. Jobbet med å overtale samboer til å lære gutten å sovne alene..

3. La samboer ta seg av leggingen

4. Fortsette å legge annenhver kveld, men la mannen gjøre det på sin måte, mens jeg introduserer "sovne alene regime"..

Håper noen vil ta seg tid til å tenke høyt sammen med meg:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nr 2.

Jeg forstår samboeren din, med tanke på at gutten virkelig har hatt gode grunner til å ikke ville sove. Men nå har han ikke de problemene, hvis jeg forstod deg rett? Gutten har jo behov for god nattesøvn, og hvis han skal ligge å tulle med pappan i 2 timer før han sovner får han jo ikke den søvnen han trenger. Dessuten tror jeg at jo lengre man venter med å avvenne unger fra sånne uvaner, jo verre blir det. I tillegg blir det jo ikke mye voksentid på dere, hvis det skal være så mye styr på kvelden. ;)

Men dere må jo bli enige. Det er det viktigste. Hva med å få en tredjeperson til å komme med innspill? F.eks. helsesøster. :)

Lykke til!

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Hva med å innføre en mellomting?

Lese litt på senga, snakke litt sammen, synge en sang også er det på tide å sove (helst av seg selv).

Da sørger dere for ro, trygghet og gode samtaler, samtidig som at barnet lærer seg å sovne alene.

Jeg synes det er veldig koselig å ha en liten stund i ro og mak sammen med barna med lesing osv på sengekanten! Men det er også godt at når nattasangen er sunget så legger de seg ned og sovner ;)

Skrevet

Ville latt samboeren din tatt all leggingen.. Så tipper jeg han hadde konkludert det samme som deg ;)

Skrevet

Takk for svar:-) Det stemmer at han ikke har smerter lenger. Det siste året har han vært veldig fin, og lege + kiropraktor mener at det ikke er noe som tilsier at han vil få smertene tilbake. Han betegnes i dag som helt frisk.

Men, redselen hans er jo der fremdeles.. Likevel tenker jeg at det er vår oppgave å lære han at det ikke er farlig! og... læring kan av og til gjøre vondt.. dessverre..

Hm, nei, vanskelig å vite kjenner jeg..

HI

Skrevet

Både jeg og faren ligger sammen med barnet vårt på snart 6 år til han sovner, han sovner som regel innen 10 min. Kvalitetstid og vi ser ikke på dette som noe problem. Hektiske dager for store og små, lek med venner hele dagane, han er redd for å sovne alene på kvelden og derfor gjør vi dette. Det samme gjorde jeg med mitt eldre barn men nå legger hun seg selv og har gjort det noen år, er 10 år nå.

Gjør det som føles best for dere og barnet, ikke hva som er den "rette oppskriften".

Skrevet
Ville latt samboeren din tatt all leggingen.. Så tipper jeg han hadde konkludert det samme som deg ;)

Nei du, det tror jeg ikke:-) Vi legger annenhver kveld som det er nå, og han mener virkelig at han synes det er koselig...

Et annet problem er jo at han vekker lillesøsteren sin med tullet sitt... :-//

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...