Anonym bruker Skrevet 28. august 2012 #1 Skrevet 28. august 2012 Ja, altså dere voksne :-) Nå har jeg snart vært plaget med mandlene i snart et år. Har vært hos to forskjellige leger men ingen tar meg seriøst, så vurderer å bytte legekontor. Jeg er ikke plaget med halsbetennelser etc, men har ofte forkjølelser året rundt. Mandlene mine er jeg stort sett plaget med hver dag, spes. før sengetid. Da hovner de ekstremt opp og det er ubehagelig slik at jeg omtrent hver dag sliter med å sovne. Kan aldri spise mat uten å ha vann/drikke til, for jeg kjenner på utsiden av halsen hver dag når de hovner opp som to steiner inni halsen. Selv små piller kan være vanskelig å svelge uten vann! Under forrige flytur hovner de så mye opp at jeg nesten ikke fikk puste (kjentes sånn ut iallefall) Så lurer jeg på hvilke komplikasjoner som evt kan oppstå?! Vil heller ha smerter i et par uker etter inngrep enn å være plaget sånn her resten av livet, for det går faktisk utover mat og søvn.
fisken2015 Skrevet 28. august 2012 #2 Skrevet 28. august 2012 Jeg tok mandlene i voksen alder. Hadde veldig store, og mat satte seg fast i gropene. Snorket også masse og hadde dårlig nattesøvn. Jeg var også plaget av utallige halsbetennelser, og en gang jeg var hos legen for å få penicillin så spurte han bare om jeg ville bli satt opp på venteliste til å ta de bort. Svarte ja uten betenkning. Var utrolig vond og dårlig etter operasjonen, og når jeg tenker tilbake så er det bare såvidt jeg hadde gjort det igjen. Men angrer ikke da siden jeg ikke har hatt en eneste halsbetennelse etterpå :-) Men tror legene er veldig restrektive med å ta de bort...
Annthe og gutta :) Skrevet 28. august 2012 #3 Skrevet 28. august 2012 Jeg tok mine da jeg var rett over 20 år. Jeg var mye plaget med halsbetennelser da, 2-6 stykker i året. Det var ganske slitsomt siden de var så store at de nesten møttes på midten når jeg var frisk. Når jeg hadde betennelser så fikk jeg knapt nok i meg verken vått eller tørt. Hadde ingen komplikasjoner i ettertid, annet enn at det var sykt vondt å drikke og spise de første dagene etter operasjon. Men man må huske å spise skorpefri, myk mat den første tiden slik at man ikke irriterer sårskorpene og får blødninger. Har ikke hatt en eneste halsbetennelse i ettertid
Major HotLips Houlihan Skrevet 28. august 2012 #4 Skrevet 28. august 2012 Jeg har ikke operert de ennå men har fått dato for operasjon, jeg må utsette den da siden jeg er gravid. Jeg fikk henvisning til øre-nese-hals lege og fortalte som sant var: at samboer hadde fått nok av snorkingen min og gitt meg beskjed om å få gjort noe med det. Det var ikke spørsmål engang, hun bare satte meg opp på venteliste
Lettie Skrevet 28. august 2012 #5 Skrevet 28. august 2012 Jeg tok de for noen år siden. Var som en kraftig halsbetennelse etterpå, ikke noe ille egentlig men man er jo dopa på smertestillende noen dager da
Anonym bruker Skrevet 28. august 2012 #6 Skrevet 28. august 2012 Jeg tok dem da jeg var rundt 22, og har ikke angret et sekund. Var vondt selvfølgelig, og måtte bare spise is osv. etterpå, men det gikk jo over, og jeg har vært sååå mye bedre i ettertid. Hadde masse halsbetennelser og var mye syk. Synes absolutt du burde fjerne dem, det går an å gjøre det privat også.
H.V.O.86 Skrevet 28. august 2012 #7 Skrevet 28. august 2012 Jeg fjernet mandlene for noen år siden, var plaget med mye halsvondt og mandlene var veldig store. Klarte ikke spise noe dagene etter inngrepet, og etter en uke fikk jeg kraftige blødninger i operasjonssåret og ble hentet av ambulanse. Ble kjørt rett til akutten og måtte i narkose for å stoppe blødningen. Det gikk bra, men så ble det enda en uke med lite mat. Men jeg angrer ikke på at jeg fjernet de, er stort sett frisk som en fisk året rundt nå
:o) :o) :o) Skrevet 28. august 2012 #8 Skrevet 28. august 2012 Jeg fjernet de for noen år siden, var 26 år da. Var mye plaget med halsbetennelse. Var ekstremt dårlig etter operasjonen, klarte ikke snakke på noen dager og det gikk hvertfall en uke før jeg fikk i meg mat. Men det var verdt det. Har ikke hatt halsbetennelse en eneste gang etter de ble fjernet:)
Meg og snuppo mi Skrevet 28. august 2012 #9 Skrevet 28. august 2012 (endret) Jeg tok mandlene da jeg var 18, var ikke plaget med halsbetennelser, men de var så store at jeg følte jeg omtrent ikke fikk puste Jeg syntes det gjorde veldig vondt flere uker etter operasjonen, så det endte med at jeg tok alt for mye paralgin forte stikkpiller, begynte å blø i tarmen og ble innlagt 2 uker etter operasjonen, dehydrert og elendig. Hehe, rart å tenke tilbake på nå egentlig (er snart 10 år siden dette) Men jeg angrer IKKE, ville gladelig gjort det igjen, det var verdt det Endret 28. august 2012 av Meg og snuppo mi
fikas Skrevet 28. august 2012 #10 Skrevet 28. august 2012 (endret) Jeg har ikke, men samboeren min har! Med laser! 25 min operasjon, lokalbedøvelse og likegladgass- aldri sett en blidere og mer flørtete gutt flørtet litt mer resepsjonisten og praktisk talt fløy ned trappa på vei ut. Det luktet svidd kjøtt i bilen fordi han fortsatt pustet litt aske. Men vi reiste rett på IKEA, handlet og kjørte hjem til pizza. Han spiste normalt to timer etter operasjonen. Gikk på smertestillende noen dager, men var på skolen som vanlig. Ingen leger henviser til laserbehandling uten at man foreslår det selv, virker det som. Fordelen med laser er at de kun tar det som er dårlig på mandelen. Det kan være en ørliten sjans for å måtte ta en ny operasjon etter noen år. Så langt har ikke samboeren min trengt det og nå er det vel 7 år siden om jeg ikke husker helt feil Endret 28. august 2012 av fikas
FrkKværner Skrevet 28. august 2012 #11 Skrevet 28. august 2012 Jeg tok mandlene mine når jeg var 22 år, altså 2 år siden. Har ikke angret ett sekund på det, ikke i dagene etter operasjonen engang. Jeg slet med kraftige halsbetennelser stor sett kontant. Kunne ikke få trekk på meg, kunne ikke bli kald for da ble mandlene mine gigantiske. Klarte ikke svelge nesten. Legene på sykehuset sa dette var noen av de største mandlene de hadde sett:p Uansett, operasjonen gikk fint. Hadde ingen plager etterpå. Smertene om jeg kan kalle det for smerter (mer ubehag) kjentes ut som en kraftig halsbetennelse. Men det gikk fint:) Jeg tok ingen smertestillende faktisk.. Lindret godt med is. Det eneste jeg husker som jeg syntes var litt irriterende var at jeg siklet!! hehe vet ikke om det er vanlig , men jeg siklet sånn spesielt når jeg snakket.. men alt av "vondter" og sikling gikk over innen de 2 ukene etter oparasjonen var gått. Jeg fikk faktisk ett nytt liv etterpå!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå