studVest Skrevet 28. august 2012 #1 Skrevet 28. august 2012 Ville bare minne dere om teppe over vognen-problematikken, leste denne artikkelen i dag: http://mammanett.no/baby/sove_i_vogn Helseteppe slipper ikke inn mer luft enn andre tepper, nettopp fordi helseteppene er laget for å isolere; hullene fungerer som luftlommer. Men teppe over halve vognen er greit! Er en av dem som har lært babyen at hun skal ha det mørkt når hun skal sove (dumme, dumme meg!), og da fungerer myggnetting utmerket, sommer som vinter Og kanskje en ekstra solskjerm.
Musemorbr / Skrevet 28. august 2012 #2 Skrevet 28. august 2012 Myggnett er ok, men ikke ved direkte sollys. Men jeg vet råd. Fest en gulpeklut med sikkerhetsnål på myggnettet, så den kaster skygge akkurat på ansiktet. Fungerer kjempefint om man blir overrasket av sol på en gåtur, og man ikke har annen solskjerming med. Det blir kanskje ikke mørkt der inne, men man forhindrer sol i ansiktet på babyen, og det uten å samtidig hindre friskluft i å komme inn.
Solskinnsbolle Skrevet 28. august 2012 #3 Skrevet 28. august 2012 Godt at du skrev denne posten, jeg får helt angst når jeg ser foreldre som triller rundt med et digert teppe surret rundt åpningen på vogna! Skjønner de ikke at barnet trenger luft mer enn mørke?
Annthe og gutta :) Skrevet 28. august 2012 #4 Skrevet 28. august 2012 Solparasoll på vogna er også veldig kjekt
studVest Skrevet 28. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 28. august 2012 [quote name=Annthe og gutta ' timestamp='1346144544' post='144497489] Solparasoll på vogna er også veldig kjekt Tror jeg skal prøve solparasoll neste sommer - solskjermen fra tinkafu fungerer ikke på city cross-vogna vår. Den gir ikke mer skygge enn selve skjermen, elendig kjøp! Hehe. Gulpeklut-trikset var også et godt tips
2 hjertegull :) Skrevet 28. august 2012 #6 Skrevet 28. august 2012 Huff, jeg så i sommer en pappa som hadde dekka til hele åpninga med den svarte skinnjakken sin! Og på en annen tur så jeg et par som hadde et dobbelt fleeze teppe over.. *grøss* Jeg lurer på en ting, dere.. Hvis dere skulle sagt ifra til fremmede.. Hvordan ville dere sagt det da? Jeg sa ifra til en venninne en gang. Da spurte jeg bare om hun virkelig turte det der. Endte med at hun tok bort og ungen ble roligere. Men fremmede.. Man er jo redd for å tråkke noen på tærne, og legge seg borti for mye. Er det en god måte å si ifra på, uten å virke meggete?
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 28. august 2012 #7 Skrevet 28. august 2012 Jeg sa ifra til ei nok så ny venninne, vi har jevnaldrede barn. Skulle gå på tur sammen i sommeren i fjor, og der slengte hun over et hjemmestrikket vognteppe. Sa bare at ifølge ekspertene, så var det farlig å gjøre, som jeg sa til henne, mener ikke å være typisk "jeg vet bedre enn deg", men jeg blir redd for barna sol ligger slik i vogna.. Dagen etter kom hun med en veldig smat solskjerm, knipset den fast på vogna, og ungen fikk det mørkt inne hos seg, enda om åpningen var helt fri (untagen mygg nett) Er glad hun ikke tok det som en fornermelse, hun er jo eldre enn meg også, og har en unge som er eldre. Så må si jeg var noe redd når jeg sa ifra, men jeg klarer bare ikke gå der å vite om faren ved det, uten å si ifra..
Gjest Heartbroken Skrevet 28. august 2012 #8 Skrevet 28. august 2012 Jeg må si at jeg reagerer på de helt tette regntrekkene man ser på mange vogner. De må da være mye verre enn tepper også? Et teppe kan jo bevege seg litt og slipper hvertfall NOE luft inn, men regntrekk med glidelås må være nesten lufttette? Eller har de noen smarte lufteluker som jeg ikke ser?
Anonym bruker Skrevet 28. august 2012 #9 Skrevet 28. august 2012 Sa i fra til personalet i barnehagen - andre dag i barnehagen, da jeg fant ei vogn med sovende 1 åring helt dekket med helseteppe. Vær obs på hvordan barna deres blir ivaretatt i barnehagen!
Cimorene Skrevet 28. august 2012 #10 Skrevet 28. august 2012 [quote name=2 hjertegull ' timestamp='1346146809' post='144497622] Huff, jeg så i sommer en pappa som hadde dekka til hele åpninga med den svarte skinnjakken sin! Og på en annen tur så jeg et par som hadde et dobbelt fleeze teppe over.. *grøss* Jeg lurer på en ting, dere.. Hvis dere skulle sagt ifra til fremmede.. Hvordan ville dere sagt det da? Jeg sa ifra til en venninne en gang. Da spurte jeg bare om hun virkelig turte det der. Endte med at hun tok bort og ungen ble roligere. Men fremmede.. Man er jo redd for å tråkke noen på tærne, og legge seg borti for mye. Er det en god måte å si ifra på, uten å virke meggete? Her om dagen så jeg en dame som trillet rundt med to (!) tykke, store svarte fleecetepper godt pakket over vogna inne på butikken. Og da måtte jeg bare si fra, selv om jeg vanligvis ikke gjør slikt. "Unnskyld, jeg vet ikke om du er klar over det, men det kan være farlig å ha tepper over vogna sånn, for babyen din får ikke nok luft og kan dø". Hun dama ble visst litt fornærmet, men hun tok av teppene da, så da var jeg fornøyd. Her i byen forteller det aller meste av helsepersonell at det er farlig å ha teppe over vogna. Jeg ble fortalt det av jordmor under svangerskapet, av jordmor og barnepleiere på barsel og av lege på kontroll på sykehuset og på hs. Så at man ikke får det med seg her, skal egentlig godt gjøres. :/ Det jeg lurer på er hvor folk har fått det i fra at det SKAL ligge et teppe over vogna? Ikke bare ute i sola, men inne på kjøpesentere, i hagen, på bussen, jeg har sett det overalt.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 28. august 2012 #11 Skrevet 28. august 2012 Jeg må si at jeg reagerer på de helt tette regntrekkene man ser på mange vogner. De må da være mye verre enn tepper også? Et teppe kan jo bevege seg litt og slipper hvertfall NOE luft inn, men regntrekk med glidelås må være nesten lufttette? Eller har de noen smarte lufteluker som jeg ikke ser? Enig med deg, her har vi Easywalker Duo (søskenvogn) Og regntrekket til den er heldekkende PLAST! Det er da fire plasser hvor det er lufte hull, og to luker man kan åpne opp på hver side på vogna, men det dugget noe krafrig der inne når jeg brukte det første gangen, så jeg har inpregnert vogna, og legger regntrekket løst nedover, fester det ikke på andre steder enn håndtaket, noe av vogna blir små bløt, men inntil videre, så får det holde!
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 28. august 2012 #12 Skrevet 28. august 2012 Sa i fra til personalet i barnehagen - andre dag i barnehagen, da jeg fant ei vogn med sovende 1 åring helt dekket med helseteppe. Vær obs på hvordan barna deres blir ivaretatt i barnehagen! Oi da!! I bhg vår står vognene på en veranda med tak over, når ungene sover der, trekkes det ned rullgardiner om det er for mye lys, da kommer det luft inn fra en kort side, og gjennom rekkverket.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2012 #13 Skrevet 28. august 2012 "Her i byen forteller det aller meste av helsepersonell at det er farlig å ha teppe over vogna. Jeg ble fortalt det av jordmor under svangerskapet, av jordmor og barnepleiere på barsel og av lege på kontroll på sykehuset og på hs. Så at man ikke får det med seg her, skal egentlig godt gjøres. :/" Kjempebra at det tas opp mange steder! Selv hadde vi aldri fått beskjed om noe slikt, var også mange som gikk (og fremdeles går) med teppe over vogna. Vi brukte helseteppe ofte og nå som jeg vet hvor farlig det er får jeg skikkelig klump i magen av at jeg gjorde det! Men hadde aldri lest noen plass at det var farlig faktisk! (Hun er 2 år nå og det gikk jo bra men likevel..) Og jeg er jo skikkelig hønemor som skal ha alt mulig best av alle mulige ting. Bra at det opplyses nå ihvertfall! Jeg hørte dette gjennom en samtale for 1 år siden via noen barnløse kolleger...
Kortslutning Skrevet 28. august 2012 #14 Skrevet 28. august 2012 Jeg er enig med dere, man skal ikke dekke vogna helt! Og det er dessverre alt for mange som gjør det:( MEN før dere begynner å kjefte eller være litt småfrekk mot de som har dekt hele åpningen med et teppe, så vær klar over at det finnes en vogn som har åpning både foran og bak vogna. Jeg har en phil and teds vogn som har åpning begge veier, så derfor dekker jeg til hele fronten på vogna. Da ligger ungen med hodet mot meg og har full tilgang på luft der. Jeg fikk "kjeft" av ei, hun var direkte ufin. Helt til jeg måtte vise henne at ungen hadde faktisk veldig mye frisk luft. Jeg synes det er fint folk sier i fra, men bare en liten oppfordring om å se nøye etter om det er mer enn en åpning.
Tigerpote Skrevet 28. august 2012 #15 Skrevet 28. august 2012 Jeg må si at jeg reagerer på de helt tette regntrekkene man ser på mange vogner. De må da være mye verre enn tepper også? Et teppe kan jo bevege seg litt og slipper hvertfall NOE luft inn, men regntrekk med glidelås må være nesten lufttette? Eller har de noen smarte lufteluker som jeg ikke ser? Jeg klippet faktisk i stykker mitt, så ungen skulle få luft. De bittesmå hullene som er laget er da knapt non vits i!
Anonym bruker Skrevet 28. august 2012 #16 Skrevet 28. august 2012 Sa i fra til personalet i barnehagen - andre dag i barnehagen, da jeg fant ei vogn med sovende 1 åring helt dekket med helseteppe. Vær obs på hvordan barna deres blir ivaretatt i barnehagen! Hjelper ikke alltid å si i fra. Jeg fant datteren min på 1 år sovende med et tykt fleeceteppe over vognåpningen i barnehagen - sa i fra - og det gjentok seg flere ganger. Gikk til styrer og hun informerte om at slik måtte de gjøre, ellers reiste ungene seg bare opp og snakket med ungen i vogna ved siden av. Byttet barnehage når de ikke aksepterte at jeg ønsker at ungen min skal få puste skikkelig.
studVest Skrevet 28. august 2012 Forfatter #17 Skrevet 28. august 2012 http://www.klikk.no/forum/dinbaby/public/style_emoticons/default/smile.png[/img]' timestamp='1346146809' post='144497622'] Huff, jeg så i sommer en pappa som hadde dekka til hele åpninga med den svarte skinnjakken sin! Og på en annen tur så jeg et par som hadde et dobbelt fleeze teppe over.. *grøss* Jeg lurer på en ting, dere.. Hvis dere skulle sagt ifra til fremmede.. Hvordan ville dere sagt det da? Jeg sa ifra til en venninne en gang. Da spurte jeg bare om hun virkelig turte det der. Endte med at hun tok bort og ungen ble roligere. Men fremmede.. Man er jo redd for å tråkke noen på tærne, og legge seg borti for mye. Er det en god måte å si ifra på, uten å virke meggete? Her om dagen så jeg en dame som trillet rundt med to (!) tykke, store svarte fleecetepper godt pakket over vogna inne på butikken. Og da måtte jeg bare si fra, selv om jeg vanligvis ikke gjør slikt. "Unnskyld, jeg vet ikke om du er klar over det, men det kan være farlig å ha tepper over vogna sånn, for babyen din får ikke nok luft og kan dø". Hun dama ble visst litt fornærmet, men hun tok av teppene da, så da var jeg fornøyd. Her i byen forteller det aller meste av helsepersonell at det er farlig å ha teppe over vogna. Jeg ble fortalt det av jordmor under svangerskapet, av jordmor og barnepleiere på barsel og av lege på kontroll på sykehuset og på hs. Så at man ikke får det med seg her, skal egentlig godt gjøres. :/ Det jeg lurer på er hvor folk har fått det i fra at det SKAL ligge et teppe over vogna? Ikke bare ute i sola, men inne på kjøpesentere, i hagen, på bussen, jeg har sett det overalt. Det med skinnjakka er jo bare helt groteskt!! Kanskje man bare må leve med at vedkommende enten blir fornærmet eller opplever oss som meggete? Men når sant skal sies har jeg veeeldig vanskelig for å si ifra selv, hvem er jeg som farer rundt med fasiten på alt, liksom...
førti Skrevet 28. august 2012 #18 Skrevet 28. august 2012 Angående solskjermen fra tinkafu så fungerer den til min citycross men har bare prøvd til bagdelen da. Drar den langt fram så blir det endel mørkere også i overskyet vær og så har jeg kattenett oppå når hun sover ute. Det er store nettinghull i den så den er ok.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2012 #19 Skrevet 28. august 2012 Angående solskjermen fra tinkafu så fungerer den til min citycross men har bare prøvd til bagdelen da. Drar den langt fram så blir det endel mørkere også i overskyet vær og så har jeg kattenett oppå når hun sover ute. Det er store nettinghull i den så den er ok. Mulig dumt spm men... Er kattenett det samme som myggnetting? Eller noe ekstra som holder kattene unna spedbarn?
Anonym bruker Skrevet 28. august 2012 #20 Skrevet 28. august 2012 Angående solskjermen fra tinkafu så fungerer den til min citycross men har bare prøvd til bagdelen da. Drar den langt fram så blir det endel mørkere også i overskyet vær og så har jeg kattenett oppå når hun sover ute. Det er store nettinghull i den så den er ok. Mulig dumt spm men... Er kattenett det samme som myggnetting? Eller noe ekstra som holder kattene unna spedbarn? Mener kattenettingen er noe tykkere/stivere enn myggnettingen, altså vanskeligere for kattene å klore hull på.
studVest Skrevet 28. august 2012 Forfatter #21 Skrevet 28. august 2012 Jeg må si at jeg reagerer på de helt tette regntrekkene man ser på mange vogner. De må da være mye verre enn tepper også? Et teppe kan jo bevege seg litt og slipper hvertfall NOE luft inn, men regntrekk med glidelås må være nesten lufttette? Eller har de noen smarte lufteluker som jeg ikke ser? Jeg klippet faktisk i stykker mitt, så ungen skulle få luft. De bittesmå hullene som er laget er da knapt non vits i! å, det var jammen lurt! Har et gammelt regntrekk til joggevognen vår av typen Babyjogger Performance som er av hard plast med små luftehull i. Har ikke turt å bruke det, men kanskje jeg skal gi det en omgang med saksen
førti Skrevet 23. september 2012 #22 Skrevet 23. september 2012 Kattenett er stivere og tykkere og har ganske store hull. Nesten som en helsetrøye. Er strikk som en setter stramt rundt vogna så da klarer ikke katter og krype inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå