Gå til innhold

Jogging, joggesko...hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har ikke trent siden jeg fikk barn for 5 år siden, og har vel aldri värt i så veldig god form, men drevet med litt aerobics osv...

Nå vil jeg begynne å jogge...formen er elendig, men må gå ned i vekt, og få opp kondisen. Har gode aerobics sko...funker de som joggesko? Hvis ikke, kom med tips om hva som er gode å jogge i for en med dårlig bekken og BMI 30.

Takker for tips og råd folkens :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke finn på å jogge i aerobicsko, de har demping på helt feil steder i forhold til hvordan du lander på foten når du jogger.

Har smertelig erfart dette, bare motsatt vei. Endte med beinhinnebetennelse, og det er IKKE godt!

Så nå må jeg bare misjonere litt for Löplabbet igjen, ta deg en tur dit og få hjelp med å finne riktige sko for deg, de tar hensyn til alt fra bekken til om du er overvektig, hvordan føttene dine ser ut og hvordan du lander på foten når du løper og finner sko som gir optimal demping for akkurat deg.

De skoene som passer for meg er det slett ikke sikkert passer for deg, derfor er det kjempeskummelt å anbefale treningssko basert på hva som er bra for meg.

Lykke til med treningsstart! :)

Skrevet

Takker for svar! Men Löplabbet? hva/hvor er det? bor i sverige for tiden....

Ikke finn på å jogge i aerobicsko, de har demping på helt feil steder i forhold til hvordan du lander på foten når du jogger. Har smertelig erfart dette, bare motsatt vei. Endte med beinhinnebetennelse, og det er IKKE godt! Så nå må jeg bare misjonere litt for Löplabbet igjen, ta deg en tur dit og få hjelp med å finne riktige sko for deg, de tar hensyn til alt fra bekken til om du er overvektig, hvordan føttene dine ser ut og hvordan du lander på foten når du løper og finner sko som gir optimal demping for akkurat deg. De skoene som passer for meg er det slett ikke sikkert passer for deg, derfor er det kjempeskummelt å anbefale treningssko basert på hva som er bra for meg. Lykke til med treningsstart! :)
Skrevet

Siden du ikke skal spurte og du veier litt mye, så ville jeg gått for en asics gel nimbus. Suveren sko, som nesten alle liker. Med mindre du skal ha en lettvektsko til konkurranser og sånt (virket ikke sånn ;-) )

Skrevet
Siden du ikke skal spurte og du veier litt mye, så ville jeg gått for en asics gel nimbus. Suveren sko, som nesten alle liker. Med mindre du skal ha en lettvektsko til konkurranser og sånt (virket ikke sånn ;-) )

Jeg bruker Nimbusen selv, og er kjempefornøyd, siden jeg er blandt de ca10 % som underpronerer har jeg behov for en nøytral sko som har litt ekstra støtte på utsiden. Dette er noe som Nimbusen har. Ofte er det slik at dersom man har noen kilo ekstra har man mer behov for en stabilitetssko, som type Asics Kayano feks. Derfor er det kjempeviktig at man får sjekket foten sin av noen som kan det slik at man minimaliserer risikoen for belastningsskader ol. Akkurat som hun over her skriver og nevner Løpslabbet som et godt eksempel.

Dersom du ikke har løpslabbet i nærheter har de fleste sportsbutikker også blitt bedre og bedre når det kommer til kompetanse på sko, så stikk innom en og spør etter noen som har greie på løpesko. Det er viktig å få klarhet i pronasjon, hvor du skal løpe (underlag), hvor mye du skal løpe osv.

Lykke til

Skrevet

Jeg har de siste to mnd. brukt nye sko fra Nike. Nike vomero tror jeg de het. Supergode sko for meg som har høy vrist og litt brede føtter. BMI på 31 og det går superfint. Anbefales ;)

Skrevet

Takker for svar folkens....snart sko shopping på meg :) Gleder meg til å komme igang!!

Skrevet

Jeg har Mizuno, og er kjempefornøyd :) lykke til!

Skrevet

Da har det blitt sko på meg! Endte opp med Adidas kanadia 4 TR GTX...for de som har peiling :) Virket i hvert fall som han i butikken kunne masse om sko, så får satse på at de blir bra!!

Skrevet

Ikke hør på skoanbefalinger! Dra til Løplabbet og få dem til å se på løpssteget ditt og finne en sko som passer til deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...