Anonym bruker Skrevet 27. august 2012 #1 Skrevet 27. august 2012 Har ei jente som går i 4. klasse. Hun har ei venninne som stadig er med henne hjem, siden hun ikke går på SFO. Før sommerferien var hun også endel med hjem, de dagene datteren min ikke brukte SFO, men nå har vi helt kuttet ut den ordningen. Sa i vår at det var greit om vi voksne avtalte besøk etter skoletid, noe jeg også nevnte for moren til jenta. Dette har ikke blitt overholdt. Hun synes ikke det er noe problem, sier hun. Men nå skal det sies at de heller aldri er der....... Så når det nye skoleåret nå har begynt, er det så og si daglig. Beskjed til moren går ikke, selv om jeg nylig bemerket at det var greit om de gikk hver til sitt og gjorde lekser og spiste middag først, Så kunne de leke etterpå. Men nei, hun kommer like godt - og begrunner det med at mamma sa det var greit. Nå er ikke vi hjemme når datteren min kommer hjem, så det er vanskelig å "følge med" uten å ringe hjem og sjekke. Men en dag sendte jeg henne hjem igjen, og sa at hun fikk komme tilbake når leksene til ungen min var gjort og middagen var over. De er naboer. Ser at hun ikke skjønner dette, og er fæl til å strekke grenser - så langt at jeg blir fryktelig irritert! Men det er tydelig at moren heller ikke bryr seg. Så spørsmålet mitt er: er jeg vanskelig? Er det for mye forlangt at de kan gjøre lekser hver for seg, og at vi kan spise før de leker sammen?
Anonym bruker Skrevet 27. august 2012 #2 Skrevet 27. august 2012 Ikke for mye forlangt i det hele tatt.
Musemorbr / Skrevet 27. august 2012 #3 Skrevet 27. august 2012 Du får skrive et brev som du har liggende klart til neste gang, der du påpeker avtalen om å bli enige dere voksne i mellom. Kanskje det når inn om hun får det skriftlig. Fortsett å sende henne hjem.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2012 #4 Skrevet 27. august 2012 Jeg tenker også at dersom jeg viser det i praksis, altså bare sender henne hjem, så vil det nok sige inn til slutt;-) Har allerede nevnt det et par - tre ganger, så ord strekker liksom ikke til hos moren......Kanskje i brevform ja:-D
Gjest Mine ♥ ♥ ♥ Skrevet 27. august 2012 #5 Skrevet 27. august 2012 Har ei jente som går i 4. klasse. Hun har ei venninne som stadig er med henne hjem, siden hun ikke går på SFO. Før sommerferien var hun også endel med hjem, de dagene datteren min ikke brukte SFO, men nå har vi helt kuttet ut den ordningen. Sa i vår at det var greit om vi voksne avtalte besøk etter skoletid, noe jeg også nevnte for moren til jenta. Dette har ikke blitt overholdt. Hun synes ikke det er noe problem, sier hun. Men nå skal det sies at de heller aldri er der....... Så når det nye skoleåret nå har begynt, er det så og si daglig. Beskjed til moren går ikke, selv om jeg nylig bemerket at det var greit om de gikk hver til sitt og gjorde lekser og spiste middag først, Så kunne de leke etterpå. Men nei, hun kommer like godt - og begrunner det med at mamma sa det var greit. Nå er ikke vi hjemme når datteren min kommer hjem, så det er vanskelig å "følge med" uten å ringe hjem og sjekke. Men en dag sendte jeg henne hjem igjen, og sa at hun fikk komme tilbake når leksene til ungen min var gjort og middagen var over. De er naboer. Ser at hun ikke skjønner dette, og er fæl til å strekke grenser - så langt at jeg blir fryktelig irritert! Men det er tydelig at moren heller ikke bryr seg. Så spørsmålet mitt er: er jeg vanskelig? Er det for mye forlangt at de kan gjøre lekser hver for seg, og at vi kan spise før de leker sammen? Du er ikke vanskelig nei, bare bli strengere og send ho hjem som du gjorde idag. Her får gutten min lov til å gå på besøk eller få besøk etter at leksene er gjort (og da er det ofte middagstid etter det), og da er det fritt frem for all verdens besøk
Musemorbr / Skrevet 27. august 2012 #6 Skrevet 27. august 2012 Når jeg tenker over det bør vel jentene være store nok nå til å selv begynne forstå, samt overholde det med å spørre deg først. De bør vel klare å holde seg til at det ikke er besøk før etter middag med mindre noe annet er avtalt på forhånd. Neste gang hun sier at det var greit for mamma, får du bare si at det ikke er greit for deg når det ikke er avtalt. Kanskje mora lærer om jenta begynner å mase på henne om å spørre deg.
Kamomille Skrevet 27. august 2012 #7 Skrevet 27. august 2012 Jenta di er vel stor nok til å si ifra selv at det ikke passer med besøk? Tenker kanskje du bør oppdra henne litt til å faktisk holde de avtalene dere lager! jeg synes det er helt greit å si a lekser skal gjøres først. kommer hun før jenta di er ferdig med sine lekser, så bør jenta være stor nok til å si ifra at hun selv kan komme ut når hun er ferdig!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2012 #8 Skrevet 27. august 2012 Når jeg tenker over det bør vel jentene være store nok nå til å selv begynne forstå, samt overholde det med å spørre deg først. De bør vel klare å holde seg til at det ikke er besøk før etter middag med mindre noe annet er avtalt på forhånd. Neste gang hun sier at det var greit for mamma, får du bare si at det ikke er greit for deg når det ikke er avtalt. Kanskje mora lærer om jenta begynner å mase på henne om å spørre deg. Jeg har spurt datteren min om akkurat dette. Og hun forklarer det med "jammen jeg sa det mamma, at du sier at vi må avtale først. Men da sier hun at det var greit for hennes mamma, og så kommer hun likevel." Dette tror jeg på, for denne jenta er en pådriver når det gjelder "mas" hos oss. Ikke det at mitt eget barn er uskyldig, men i dette tilfellet så er det den andre som overkjører reglene. Men har vurdert å si at dersom hun stadig bryter avtalen, så blir lekingen utsatt over en tid (noen dager).Muligens det kan være virkningsfullt.... HI
Kamomille Skrevet 27. august 2012 #9 Skrevet 27. august 2012 Når jeg tenker over det bør vel jentene være store nok nå til å selv begynne forstå, samt overholde det med å spørre deg først. De bør vel klare å holde seg til at det ikke er besøk før etter middag med mindre noe annet er avtalt på forhånd. Neste gang hun sier at det var greit for mamma, får du bare si at det ikke er greit for deg når det ikke er avtalt. Kanskje mora lærer om jenta begynner å mase på henne om å spørre deg. Jeg har spurt datteren min om akkurat dette. Og hun forklarer det med "jammen jeg sa det mamma, at du sier at vi må avtale først. Men da sier hun at det var greit for hennes mamma, og så kommer hun likevel." Dette tror jeg på, for denne jenta er en pådriver når det gjelder "mas" hos oss. Ikke det at mitt eget barn er uskyldig, men i dette tilfellet så er det den andre som overkjører reglene. Men har vurdert å si at dersom hun stadig bryter avtalen, så blir lekingen utsatt over en tid (noen dager).Muligens det kan være virkningsfullt.... HI Men jenta di greier vel å si ifra i døra når denne venninna kommer?
Anonym bruker Skrevet 27. august 2012 #10 Skrevet 27. august 2012 Når jeg tenker over det bør vel jentene være store nok nå til å selv begynne forstå, samt overholde det med å spørre deg først. De bør vel klare å holde seg til at det ikke er besøk før etter middag med mindre noe annet er avtalt på forhånd. Neste gang hun sier at det var greit for mamma, får du bare si at det ikke er greit for deg når det ikke er avtalt. Kanskje mora lærer om jenta begynner å mase på henne om å spørre deg. Jeg har spurt datteren min om akkurat dette. Og hun forklarer det med "jammen jeg sa det mamma, at du sier at vi må avtale først. Men da sier hun at det var greit for hennes mamma, og så kommer hun likevel." Dette tror jeg på, for denne jenta er en pådriver når det gjelder "mas" hos oss. Ikke det at mitt eget barn er uskyldig, men i dette tilfellet så er det den andre som overkjører reglene. Men har vurdert å si at dersom hun stadig bryter avtalen, så blir lekingen utsatt over en tid (noen dager).Muligens det kan være virkningsfullt.... HI Men jenta di greier vel å si ifra i døra når denne venninna kommer? Det sliter hun veldig med, for den andre overkjører henne totalt. HI
Iiiiik Skrevet 27. august 2012 #11 Skrevet 27. august 2012 Det er jo nokså åpenbart at jenta di sliter med å følge denne regelen når du ikke er hjemme. Kanskje er det også for mye forlangt hvis den andre er av den insisterende typen? Jeg tror jeg ville sagt at det er opp til henne - hvis hun ikke klarer å si nei til venninnen, vil alt annet på ettermiddagen forskyves. Da må lekser gjøres etter middag og sosialt samvær utsettes. Hvis hun ikke er ferdig med lekser innen kl 18 f.eks, kan hun ikke gå ut etterpå fordi det blir for sent. Fortsett å sende den andre hjem hver gang du kommer hjem fra jobb, men ikke fortsett å gi din egen unge dårlig samvittighet fordi hun ikke klarer å begrense den andre. Det synes jeg faktisk er urimelig.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2012 #12 Skrevet 28. august 2012 Igår gråt hun fordi hun ble så frustrert over dette. Vi tok det opp da jeg kom hjem fra jobb, og jeg fortalte henne at jeg forsto at venninna maste. Men at hun også måtte bli tøffere til å si nei veldig tydelig. Venninna ble sendt hjem da vi kom fra jobb, for hun kom som sagt likevel etter skolen. Enden på visa ble at vi sa at hun ikke fikk komme og leke resten av dagen heller. 1 time senere ringte hun og lurte på om hun kunne komme likevel.......! *gaaaaaaahh*
Gjest ronja røverdatter Skrevet 28. august 2012 #13 Skrevet 28. august 2012 Man kan ikke forvente at en 4.klassing setter grenser og alltid klarer å stå i mot presset fra venninner. Det er fremdeles vi voksne som må hjelpe til her. I vennegjengene her, er det vi voksne som setter grensene og dermed hjelper ungene til å holde dem også. Men det forutsetter jo at alle foreldrene er med på det, og det er tydeligvis ikke mora her. Det er dårlig gjort både overfor hennes egen datter og din datter. Har du prøvd å virkelig snakke med henne? Jeg kan ikke se annet enn at du bare må fortsette å gjøre som du gjør helt til datteren din en dag selv klarer å sette grensene, eller at den andre jenta skjønner reglene. Hva med å ringe / sende en melding til moren når du sender jenta hjem, en kort beskjed om som sier at du sender henne hjem fordi jenta di må gjøre lekser / spise middag eller hva det nå er og at hun er velkommen tilbake i morgen etter middag og lekser. Noen må ha ting inn med te-skje, og kanskje det virker til slutt?
C.L.H85 Skrevet 28. august 2012 #14 Skrevet 28. august 2012 Man vet jo aldri hva en 14 åring sier hjemme da Kan jo hende hun sier at det er greit for deg til moren sin ?
C.L.H85 Skrevet 28. august 2012 #15 Skrevet 28. august 2012 Man vet jo aldri hva en 14 åring sier hjemme da Kan jo hende hun sier at det er greit for deg til moren sin ? Sorry så feil!! ;D He he, men det kan jo hende at ungen sier noe annet til moren sin uansett
humlesurr Skrevet 28. august 2012 #16 Skrevet 28. august 2012 Du går bort til moren til denne venninnen og sier fra. Si at dere ikke ønsker besøk før etter middagstid pga lekser og diverse. Si at det hadde vært fint om det ble respektert . Barn i den aldern skal ikke måtte ta slike kamper selv. Jenta har bare lyst å være med og trives tydeligvis hos dere. Det får du se på som positivt, men de voksne setter grensene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå