Gå til innhold

Hvordan få henne til å spise mer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 10 mnd. og vil ikke spise på dagtid. Det er nesten blitt en kamp om å få i ho mat tilslutt og ho spiser ikke om hun er sulten heller. Har prøvd å variere maten hennes, men er jo begrensa når de er så små.

Nå har hun begynt å våkne hver natt for å spise/drikke melk. Hva skal vi gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Puffet ris og riskjeks (de runde litt store) har jeg gitt ungene slik at de kan spise litt selv, ikke det at de får så mye næring i seg men de får øvd seg opp på det å spise litt selv og det er kjempe stas å klare selv. Og disse fyker fort inn i støvsugeren etterpå, blir ikke gris. Rundstykker, brød uten skalk osv er stor stas det også, og det er helt uten pålegg. Og melk på flaske har ingen av mine unger ville ha, så de har bare fått vann. Ligger vannflasker runt i hele huset, har oppryddning innimellom slik at jeg får vasket flaskene og fylt på nytt vann. Det er vist mer spennende å drikke når de oppdager en flaske selv enn om jeg gir de en flaske.

Mi elste jente spiste minimalt når hun var liten, jeg fant en grøt med corn flaks i tror jeg det var det var den eneste grøten som var god og selv om hun ikke var gammel nok til den så gikk den ned på høykant. Det kjipe var at den ikke gikk ann å få tak i så mange steder.

Men kokte nydler var en stor suksee, hvor sunt og mettende det er bryr meg igrunn ikke for ungen fikk i seg litt mat. Gris det det også, men det brydde jeg meg heller ikke om.

Hos oss fungerte det å ha litt sånn lure mat lett tilgjengelig som puffet ris osv, det kunne de ta når de ville ha. (vi har ett kjøkkenskap de får lov å leke i, som posemat og slike ting står i. Stor stas med det skapet, så der står en bolle me puffet ris og ris kjeks blandt annet) Så med litt lure mat, ble det mer spennende å spise når vi andre skulle ha mat også. Men mest stas å spise alene. Så har vi poteter til middag får de en de kan ha i hånden, og jeg mater innimellom med litt annet. Så summasummarum får de i seg litt mat. Kokte grønnsaker er kjekke til å ha i hånden også.

Men vi tok ofte frokost, lunsj eller kvelds andre steder enn på kjøkkenet også. Tok med oss noen skiver på et fat og satte oss ute, om det var på hverandaen, trappa eller noe gjorde ikke noe bare det var vekk fra kjøkkenet. Der kunne vi se på andre ting og da forsvant maten ned.

Mate svaner og ender er kjekt, kjøp ett billig brød og mat endene. Forhåpentligvis så er det en musespiser som må prøvesmake maten fuglene skal få....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...