Gå til innhold

Vaske dyne... Hjelp??! + DryNights


Anbefalte innlegg

Skrevet

Redd for å ødelegge vaskemaskinen...

 

Sønnen min på 4 driver å venner seg av med nattbleien, men tisser seg ut i snitt 3-4 netter i uken... Heldigvis går det ikke så ofte ut over dynen, da han er flink til å våkne idét det skjer og få dynen unna, men de gangene dynen blir tisset ut så må den jo vaskes...

 

På vaskelappen står det at den kan vaskes på 60 grader men at maskinen må ha minst 7 kg kapasitet. Min maskin har bare 6 kg kapasitet...:o Hva er det værste som kan skje?? Blir jo gjerne i snitt 1 gang i uken den må vaskes...

Kan jo legge til at jeg nå driver å gjør klar til lillebror som snart skal komme, og nå når jeg skulle vaske dyne og pute til han, så ser jeg at det også på babyPUTEN (som er 20*20cm) også står at må vaskes i maskin med minst 7 kg kapasitet...??

 

Forresten noen som har erfaring med disse her DryNights? Blir det omtrent som å ha på bleie igjen? Guttungen nekter å starte med bleie igjen, så har ikke lyst å tvinge på han det, samtidig som jeg begynner å bli temmelig lei av å skifte på seng (laken o.l, har selvsagt tisselaken) så ofte... Men slik jeg oppfatter disse DryNights så holder de ungene tørre hele natten, vil de da lære å våkne når de må på do, eller blir det samme effekt som en bleie??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei. Her føler jeg at jeg har MASSE erfaring ;-)

 

For det første: Tror kravet til vaskemaskin med 7-kg kapasitet har med at det skal være nok plass og vannmengde til å få skylt hele dyna skikkelig ren å gjøre. Er nok heller det enn at det blir for "tungt" for vaskemaskinen som er problemet. Selv om den kan gå litt tungt og kanskje slite litt med en stor, våt dyne inni. Har faktisk opplevd at den tykkeste vinterdyna fortsatt var tørr, dvs uvasket, i midten når jeg tok den ut av maskina! Mao: da går det jo ikke å vaske den i maskin!

 

Jeg ville anbefalt deg å kjøpe en til to lettere dyner som tåler vask og tørker fort (to er i tilfelle dynevask to netter på rad). Såkalte sommerdyner med fiberfyll er flotte, kanskje er de på salg nå også? I tillegg bør du ha slike gummilaken med frotte på oversiden, og helst også en lakenbeskytter, type tynn vattert overmadrass eller "kunstig skinnfell". Slikt får du kjøpt på f.eks. Jysk eller Sparkjøp ganske billig. Gummilakenen kan gjerne klippes over på midten, halvparten er nok. Legg gummilakenet nederst, madrassbeskytteren over (da blir det ikke klamt og ubehagelig å ligge på), og deretter vanlig laken. Ved uhell kan man bare ta av alt dette, inkl. sommerdyna og putte i vaskemaskina sammen på en kort 60 eller 40 gr vask.

 

Ei sommerdyne er jo ikke spesielt varm, men det har jeg løst ved å bruke et ullpledd eller tykt fleecepledd oppå i vinterhalvåret. Ungene klager ikke over at de fryser, tvert i mot sparker de som regel av seg teppet etterhvert. Synes fleecepledd er best, skulle det bli tisset på det også går det i maskina sammen med resten!

 

Drynights er etter min mening skuffende likt ei bleie, bare med litt tøffere trykk! Eller: Det ER ei bleie, punktum. Ei DYR bleie... Fungerer til overnattingsbesøk og slikt til nød, men ellers er det ingen vits. Er ikke engang sikker på om de har særlig oppsugingseffekt, synes det lekker gjennom litt for ofte. Og da må man vaske sengetøy likevel!

 

Skal ungen lære å gå på do bør du heller droppe slikt helt, og heller gjøre senga "tissetett" og sengetøyet enkelt å vaske. Men, det kan jo hende at ungen er sengevæter, slik som hos oss, og da kan du risikere at dette varer i 3 år til, minst! Da ville jeg gitt opp etterhvert og bare brukt nattbleier til ungen evt er gammel nok til at man kan begynne med andre tiltak (tidligst i 6-års alderen). Ikke gjør noe stort nummer ut av det. Masse gutter bruker bleie om natta i mange år etter at de har sluttet om dagen. Ikke noe å være flau over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...