Anonym bruker Skrevet 26. august 2012 #1 Skrevet 26. august 2012 Tenker på et bryllup, 60-års dag eller lignende hvor det skulle være flere barn til stede, de hadde eget rom med film osv. Og minst en av foreldrene var edru. Hadde det vært ok å ha de med, selv om det ble servert en del alkohol utover kvelden? Hadde det lagt en demper på festen for de andre gjestene?
Anonym bruker Skrevet 26. august 2012 #2 Skrevet 26. august 2012 Litt blanda følelser om det egentlig. Jeg har ett litt annet syn på sånt enn de fleste da siden jeg har vokst opp med en alkoholisert mor og er da veldig beskyttende ovenfor ungene i forhold til at de skal oppleve minst mulig fyll. MEN, man kan jo ikke bli hysterisk heller.. mulig de ser meg drikke en øl eller noe etterhvert, men å ha de med på fest har jeg alltid tenkt nei til. Samtidig er det jo noe spesielt med f.eks ett bryllup da og kommer vel litt an på hvor mange som er edru, hvor mange som er full, om de som drikker klarer å kontrollere seg osv. Barn har jo ikke vondt av å se voksne drikke, så sant de ikke opplever det på en negativ måte.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 26. august 2012 #3 Skrevet 26. august 2012 Jeg tenker at når festen drar seg til og "endel" alkohol kommer på bordet så er det dags for at barna tar kveld og drar hjem
Gjest ronja røverdatter Skrevet 26. august 2012 #4 Skrevet 26. august 2012 Dersom vertskapet inviterer med barn så regner jeg med at det er lagt opp til å ha barn med og om noen må legge bånd på sitt alkoholforbruk eller føler at festen blir dempet pga ungene, så har de et problem. Jeg ville i alle fall ikke følt noe ansvar for det. Men vi som foreldre er alltid edrue når vi er sammen med barna. Det betyr ikke at vi ikke kan ta oss et glass vin eller tre, men vi drikker aldri så mye at ungene merker at vi forandrer oss når de er tilstede.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 26. august 2012 #5 Skrevet 26. august 2012 Det er helt vanlig i min familie å ta med ungene på familiefester. Er selv oppvokst med det. Ungene får et eget rom å være på og det blir lagd ett eget barnebord med mat,gele,snop,drikke ol. Feks i påsken har vi tradisjon med at tanta og onkelen min har stor fest på påskeaften med skirenn,akekonkunkurranse, spørrekonk,premieutdeling. På kvelden spiser vi og koser oss. Det blir drukket alkohol både på dagen og kvelden og sent på kvelden kan det hende noen blir litt fulle. Men alle koser seg og ungene har det gøy. Har ingen problemer med det.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2012 #6 Skrevet 26. august 2012 Jeg må legge til at når vi giftet oss, så var det ikke barn tilstede på festen som var utpå kvelden.. #2
Gjest ronja røverdatter Skrevet 26. august 2012 #7 Skrevet 26. august 2012 Ja, og det glemte jeg å ta med: Skulle festen begynne å bli for heftig og folk begynne å bli beruset slik at ungene legger merke til det, da tar en av oss ungene med og drar hjem. Det er forresten ikke noe problem i våre kretser, for det er ikke vanlig at voksne folk blir fulle i selskapeligheter.
møffins Skrevet 26. august 2012 #8 Skrevet 26. august 2012 For meg hører ikke barn og alkohol sammen! Om man tar seg en øl til maten er greit, men husk at det skal ikke så mye til at man blir beruset og begynner å oppføre seg annerledes, dette merker barna.. Om man skal i bryllup eller gifte seg selv burde man legge opp til at barna reiser hjem etter middagen, slik at de ikke er der på festen, eget rom eller ei! Finner man ikke barnevakt så får man reise hjem da!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2012 #9 Skrevet 27. august 2012 Jeg elsket selv å være med på fester som barn! Øl på bordet var god stemning. Så nok berusa personer innimellom, reagerte aldri på det. Kan selv ha med barnet på familiefester, men da blir det tidlig seng, og det er heller aldri noen som er veldig synlig berusa.
Tingenes Herre Skrevet 27. august 2012 #10 Skrevet 27. august 2012 Rølpefest er uansett ikke ok. Men festlig lag med noe alkohol, er bare hyggelig! Viktigste er at foreldrene holder seg sobre, om barnet mitt ser andre som er beruset, gjør det ikke så mye for meg, så lenge det ikke er overstadig, utagerende eller aggressivt. Men JEG må holde meg klar i toppen! Så er hun med, blir det ikke mere enn et glass på meg.
Mamma4livet Skrevet 27. august 2012 #11 Skrevet 27. august 2012 Jeg hadde ikke hatt med mine barn og er ikke vant til at barn er med ved slike fester. Må innrømme at når vi er på fest så blir det alltid god stemning og de fleste endrer seg litt når de drikker, noe barn ikke behøver å oppleve. Har selv opplevd det som utrygt som barn å oppleve å se tanta mi full. Hun var kun i godt humør, men var "rar", pratet høyt og var fnisete. Jeg slapper også bedre av når barn ikke er tilstede på fest. Det er ikke slik at vi ikke drikker i barns nærvær, men da kun et par enheter.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2012 #12 Skrevet 27. august 2012 I vår familie blir det gjerne drukket litt alkohol til maten i type 60-årslag, middag i romjula osv, og barna er selvfølgelig tilstede. Men det er da virkelig ingen som drikker seg fulle i slike selskaper! Synes jeg ser mammaen min drikker seg full mens barnebarna ser film og spiser potetgull i naborommet... Nei fest hvor man blir beruset har man uten barn, men et glass vin eller to, en øl til grillmaten osv det er greit.
Lille♥mitt Skrevet 27. august 2012 #13 Skrevet 27. august 2012 Jeg synes at dersom du ikke klarer å skaffe barnevakt til barna, så drar du hjem med de når det blir kveld og festen begynner. Hva hvis det skjer noe med barna da, og ikke en eneste person er i stand til å kjøre til legevakt. Flaut å ringe ambulanse og si at dere er beruset hele gjengen. Når man har barn må man faktisk sette dem foran sitt eget drikkebehov. Jeg har som regel at barnet skal ikke være nødt å forholde seg til noen som har drukket, og man skal alltid være i stand til å kjøre bil når man har ansvaret for et barn. Bryllup og middag går greit, men etter det bør man faktisk tenke på å dra hjem.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2012 #14 Skrevet 27. august 2012 Syns det kommer helt an på folkene man er med og opplegget. Jeg var i et bryllup til ei venninne, der festen begynte etter middagene og talene i 11-12 tiden. Da dro de fleste med barn hjem. Ingen var overstadig beruset før baren åpnet kl. 11. Hadde lett hatt barn med her, og heller dratt hjem\hatt barnevakt fra 11tiden. Var i bryllup til min onkel og tante, der var det fyllefest fra første vinen kom på bordet. Hadde aldri hatt med barn dit. Var i 50års lag, og der ble det heller ikke noe særlig fest før sent, og da var de få barna der dratt hjem. Barn har ikke vondt av å være i selskaper med edru foreldre som passer på. Er det bare fulle folk og en vill fest, så har de ikke noe der å gjøre, selv om foreldrene er edru..
ellen-propellen Skrevet 27. august 2012 #15 Skrevet 27. august 2012 Barn og fulle folk hører ikke sammen. Jeg kan godt ha mine barn til stede om det er noe alkohol (feks vin til maten og en avec) men endel alkohol skal ikke barna måtte oppleve.
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 27. august 2012 #16 Skrevet 27. august 2012 Tenker på et bryllup, 60-års dag eller lignende hvor det skulle være flere barn til stede, de hadde eget rom med film osv. Og minst en av foreldrene var edru. Hadde det vært ok å ha de med, selv om det ble servert en del alkohol utover kvelden? Hadde det lagt en demper på festen for de andre gjestene? Om andre drikker tror jeg ikke skader ungene så mye, men her hadde nok begge foreldrene holdt seg edru om barna skulle med. Om det var mye barn der hadde jeg nok lagt en liten demper på festlysten for min del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå