Gå til innhold

15 åring alene hjemme i 3 uker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av mine barn fortalte meg i dag at faren (hun bor hos han, mor bor i et annet land) hadde reist til Asia og skulle være borte i 3 uker.

Så i tre lange uker skal 15 åringen komme seg på skolen, gjøre lekser, handle, lage seg mat og vaske klær. Hun har en svært "utvidet" familie med kun halv- og stesøsken, ingen besteforeldre her vi bor, så hun regnet ikke med at noen kom til å stikke innom for å sjekke om henne.

Vi kommer til å be henne over på middag de fleste dagene og jeg spurte om hun hadde lyst å sove her, men det ville hun ikke. Men hun er svært sjenert, så det kan godt være at hun ikke fikk seg til å si ja.

Men spørsmålet mitt er om dette er greit? Vi hadde aldri kommet på å reise fra en femtenåring i flere døgn engang, men det er mulig at vi er litt for overbeskyttende. Men jeg tenker på hvor mye som skjer i ungdommenes liv, det er stadig små og store kriser som må håndteres - for ikke å snakke om sykdom og skader...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er det greit.

Jeg flyttet på hybel for å gå på skole da jeg var 15, null problem.

Skrevet

Det hørtes jo veldig lenge ut, og hvis jenta selv ikke vil det, så er det fryktelig dårlig gjort av foreldrene. Er hun moden, vil dette og klarer fint alle gjøremålene, og ikke minst forstår at hun ikke skal fortelle alle hun kjenner at hun er alene, så er det kanskje ikke så galt. Mange 16-åringer flytter hjemmefra for å gå på videregående, og da må man klare seg lenger enn tre uker.

Skrevet

Jeg føler ikke det blir helt det samme å bo på hybel... For det første er man da som regel hjemme i helgene, i tillegg til at denne jenta har ansvar for et stort hus (3 etg) og hage (ikke at det er forventet at hun gjør så mye der da). Det blir litt annet å bo på 30-50 km2 med kun "sine" ting... i mine øyne.

Jeg vet heller ikke om hun syns det er greit eller ikke, hun er vant med å være mye alene da far har en jobb som medfører mye reising, men jeg tror at 3 uker er det lengste han har vært borte.

Jaja, det kan godt være at jeg er hønemor, men jeg har altså litt vondt av denne jenta jeg...

hi

Skrevet

Jeg får også vondt av henne om hun ikke ønsker dette selv. Hvor godt kjenner du henne da? Siden hun sa at hun ikke ville overnatte hos deg, så må du jo nesten bare tro henne. Med mindre du føler sterkt på det at hun kanskje bare ikke turte si ifra. I så fall kan du jo si flere ganger at hun gjerne må være hos dere, og understreke at hun ikke er til bry om hun vil det.

Skrevet

Noen blir jo foreldre når de er 15-16... 3 uker aleneer ikke noe problem altså.

Skrevet
En venninne av mine barn fortalte meg i dag at faren (hun bor hos han, mor bor i et annet land) hadde reist til Asia og skulle være borte i 3 uker. Så i tre lange uker skal 15 åringen komme seg på skolen, gjøre lekser, handle, lage seg mat og vaske klær. Hun har en svært "utvidet" familie med kun halv- og stesøsken, ingen besteforeldre her vi bor, så hun regnet ikke med at noen kom til å stikke innom for å sjekke om henne. Vi kommer til å be henne over på middag de fleste dagene og jeg spurte om hun hadde lyst å sove her, men det ville hun ikke. Men hun er svært sjenert, så det kan godt være at hun ikke fikk seg til å si ja. Men spørsmålet mitt er om dette er greit? Vi hadde aldri kommet på å reise fra en femtenåring i flere døgn engang, men det er mulig at vi er litt for overbeskyttende. Men jeg tenker på hvor mye som skjer i ungdommenes liv, det er stadig små og store kriser som må håndteres - for ikke å snakke om sykdom og skader...

Bodde på hybel når jeg var 15, jeg.. Og det er det ganske mange som må. Så hvorfor skulle ikke det gå greit?

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Da jeg var 15 år var jeg alene hjemme i 4 uker (hadde vært alene en helg nå og da siden jeg var 14 år, jeg var moden og ansvarsfull). Jeg hadde sommerjobb så jeg ble hjemme mens mamma, pappa og bror dro på ferie. Det gikk veldig bra, MEN: Jeg ønsket det selv, jeg klarte meg selv godt, kom meg på jobb hver dag, kunne både lage mat, stelle hus og vaske klær og jeg hadde flere venninner, med deres familier, som var hjemme så jeg var trygg og visste alltid at jeg hadde noen å gå til dersom det ble krise.

Den høsten flyttet jeg på hybel for å ta videregående.

Det går stort sett bra, men om jenta selv ikke ville dette, ikke føler seg trygg og ikke er komfertabel med situasjonen så syns jeg det er uansvarlig av mor og far å dra fra henne. Kanskje hun aldri har vært alene hjemme før?

Skrevet

Min mor flyttet fra Nord tøndelag til Oslo da hun var 15.

Faren min dro på sjø'n når han var 14.

Skrevet

Jeg hadde aldri latt min 15-åring være alene i 3 uker. Hun får ikke være alene en helg en gang.

Jeg synes det virker litt uansvarlig av den faren å la henne være elene hjemme så lenge.

Skrevet

Jeg flyttet for meg selv uken etter jeg fylte 16. Men når jeg ser "dagens ungdom" ville jeg ikke selv latt min 16 åring gjøre det samme, ei heller la henne være hjemme alene så lenge. Ikke fordi jeg ikke hadde stolt på henne, men Pga alle andre farene. Folk i klassen vet kanskje at hun er alene hjemme og utnytter det, f.eks

Skrevet
Min mor flyttet fra Nord tøndelag til Oslo da hun var 15. Faren min dro på sjø'n når han var 14.

Mine to onkler dro på sjøen da de var 15 år gamle. De kom hjem alkoholiserte og levde et hardt liv før de døde altfor tidlig - så akkurat det er ikke noe godt argument for meg. For ikke å snakke om at det var en annen tid.

Skrevet

Det høres lenge ut..Hadde kanskje gått med på en uke, maks, sett at 15-åringen var fornuftig og selvstendig. Hvorfor kan ikke mor være med jenta i disse ukene? Er hun i det hele tatt klar over at far reiser?

Skrevet

Ikke tale om! Selv om en ungdom på 15 selvsagt kan klare seg helt fint alene i tre uker, så kan man jo aldri vite hva som kan hende. Lang vei hjem fra Asia..

Skrevet
Det høres lenge ut..Hadde kanskje gått med på en uke, maks, sett at 15-åringen var fornuftig og selvstendig. Hvorfor kan ikke mor være med jenta i disse ukene? Er hun i det hele tatt klar over at far reiser?

Mor bor i et annet land, og er vel ikke den mest stabile omsorgspersonen dessverre. Hva hun vet og ikke aner jeg ikke. Dette er ikke en familie vi har noen kontakt med, barna er venner av litt nyere dato og det er flere ting jeg reagerer på her.

Men hver familie tar sine valg, og jeg ser ikke at det er en bv sak iom at jenta tross alt er 15 år og vant med å være mye alene. Det er ikke sikkert at vårt valg om å ikke slippe taket i ungdommene våre enda er det riktige heller :/

hi

Skrevet

Måtte le. Jeg flyttet på hybel 10 mil hjemmefra når jeg var 15, 5 år :)

Skrevet

Er det så mye å le av? Er heller sørgelig, syns jeg...

Skrevet

Hvis det er greit for henne og familien, er det nå ikke noe sak. Ville stusset mer hvis hun ikke var komfortabel med dette og ikke ville være hjemme alene.

Jeg ser ikke på det som noe problem, jeg var selv alene hjemme over tid da jeg var 15.

Skrevet
Er det så mye å le av? Er heller sørgelig, syns jeg...

Sørgelig?! Er virkeligheten for mange, særlig hvis man bor på bygda og skal begynne på vgs. Jeg var 15 når jeg flyttet for å gå på skole og reiseveien var for lang. Bodde i en kjeller og lagde mat, vasket klær, hadde ekstrajobb etc. Ikke hver helg jeg var hjemme heller.

Tror 3 uker hjemme alene går veldig fint. Men hvis jeg var foreldrene hadde jeg absolutt sørget at hun hadde noen hun kunne ringe til hvis hun trengte hjelp samt noen som kunne stikke innom for å se at hun har det bra.

Skrevet

Jeg flytta også ut da jeg var 15. Da begynte jeg på vgs 5 mil hjemmefra og bodde i en kjellerleilighet:) Gikk veldig fint det;)

Dersom hun ikke syns det er greit selv så forstår jeg jo at du reagerer, men det kan jo godt være at hun syns det er helt greit også:) Uansett så er det jo kjempeflott at du har tilbudt henne middag og overnatting hos dere, så har hun mulighet til det dersom hun ikke ønsker å være alene. Det vil jo være en trygghet for henne:) Selv om jeg kanskje mener at du overreagere litt så er det jo flott for denne jenta at hun kjenner noen som deg, som er med på å gjøre dette til en god erfaring å ta med seg videre.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Jeg flyttet for meg selv uken etter jeg fylte 16. Men når jeg ser "dagens ungdom" ville jeg ikke selv latt min 16 åring gjøre det samme, ei heller la henne være hjemme alene så lenge. Ikke fordi jeg ikke hadde stolt på henne, men Pga alle andre farene. Folk i klassen vet kanskje at hun er alene hjemme og utnytter det, f.eks

Men hva gjør du hvis din ungdom på 16 vil gå videregående skole annet sted, da det ikke finnes den linja hun vil gå, på deres hjemsted? Vil du nekte henne studere det hun vil, eller skal hele familien flytte etter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...