Gå til innhold

Dere som har 3 barn....

Anbefalte innlegg

Skrevet

....merker dere godt på økonomien at dere fikk det siste barnet? Mannen i huset mener at vi vil merke det GODT, og det er altså hans grunn til ikke å få barn nr tre med meg.... :( Og jeg føler meg desverre ikke ferdig :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merker det ikke noe særlig enda nei. Vi har 3 barn på 1,3 og 9 år. Nr 3 koster oss knapt noen ting da vi har alt av utstyr og klær etter nr 2.

Barnehageutgiftene blir litt større siden vi nå har 2 i bhg. Siden de går i samme bhg får vi søskenmoderasjon så det er ikke snakk om mer enn i overkant av en 1000lapp. Du kan jo si den går opp i opp med en ekstra barnetrygd.

Utgiftene øker jo i takt som barnet vokser og etter hvert begynner med organiserte fritidsaktiviteter m.m.,

Men lønningene vokser jo år etter år de også:)

Hvis vi hadde hatt 3 tenåringer i hus nå så tror jeg vi hadde slitt litt økonomisk. Men vi vet at vi vil ha mye bedre råd når den tid kommer:)

Skrevet
....merker dere godt på økonomien at dere fikk det siste barnet? Mannen i huset mener at vi vil merke det GODT, og det er altså hans grunn til ikke å få barn nr tre med meg.... :( Og jeg føler meg desverre ikke ferdig :(

Merker ingenting jeg! Han har jo alt av klær og utstyr etter søsken, og han får jo nytt til jul og bursdager og andre. Så det er sjelden jeg får den gleden å gå amok i klesbutikker fordi han bare Må ha noe nytt .p Leker er det alt for mye av, og vi kjøper nesten aldri leker heller.

Det eneste vi merker er den ekstra tusenlappen det koster å ha han i barnehage, men så får vi jo en tusenlapp i barnetrygd pga han, så det går jo opp i opp.

Ikke er det særlig ekstra matutgifter enda, bilen slapp vi å kjøpe ny, fikk 3 seter baki, og ellers ingenting.

Hva er det i følge samboeren din skal koste så grusomt mye da?

Jeg har 3, og føler meg ikke ferdig, så skjønner deg vveldig godt ;)

Skrevet

Nei, det går helt fint. De arver jo mye, både klær og utstyr av storesøsknene.

Skrevet

Vi merket det i den grad at vi måtte ha ny bil hvor det var plass til 3 barneseter. Kommer også til å merke det godt på ferie når fly skal bookes.

Og familiepakker på fornøyelsessteder består oftest av 2 voksne og 2 barn.

Men i det dagligdagse merkes det lite. Ja det blir litt mere klær å kjøpe inn selv om mye kan arves, men dette veier lett opp for gleden hos små og store.

Skrevet

Nja...Vi måtte vi investere i ny stor bil da så vi fikk plass til alle unga og vi betaler ca.7000kr i bhg/SFO (før ca.4600 for to barn i bhg) så litt dyrere ble det jo;) Men klær og utstyr hadde vi fra før da:)

Skrevet

Du merker det ikke når de er små, men du merker det etterhvert som de vokser til

Når alle skal ha nye vintersko samtidig, når alle skal være med på fritidsaktiviteter som gjerne koster minst en tusenlapp pluss utstyr, når alle skal ha mobil og lommepenger, begynner å mase etter merkeklær, når de begynner spise som voksne (tenåringer trenger mye mat, gjerne mer enn voksne), når dere skal på ferie.

Men jeg synes det er verdt det da, vi har fått fire barn på helt alminnelige lønninger. Krever litt prioriteringer og planlegging, men det går fint.

Skrevet

Hohoho, folkens!! Mannen blir med på dette allikevel!! Jeg hadde eggløsning i går og hadde sex med mannen. Hvor stor sjanse er det for at det faktisk vil klaffe med første forsøk, tro?? Har blitt lett gravid med våre to andre barn ;-) Jippi!! Nå skal det hoppes så det jomer i køya!!!

HI

Skrevet

Jeg vet vel ikke om vi merker det særlig, men det er selvsagt veldig dyrt å ha et barn. Men det kommer selvsagt an på hvilken standard man har. Jeg vet at vi bruker veldig mye penger, både på barna og på oss selv. Den største utgiftsposten er klær og utstyr. Etterhvert kommer også fritidsaktivitet og mat. Når en skal reise må en gjerne betale for dette barnet også, vi kjøper f.eks alltid eget flysete til alle selv om de er under 2 år.

Fra barnet får på seg sin første bleie til det blir 18 år koster ett barn over én million kroner, ifølge et kostnadsoverslag basert på et standardbudsjett fra Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

Fordeler en denne summen på 18 blir det ca. 60000 i året, men dette vil nok variere veldig alt etter alder på barnet og behov, men er en god pekepinn.

Skrevet (endret)

Ja, det er selvsagt dyrere. Mye kan arves, i hvert fall om barna har samme kjønn, men det er likevel en del som må/bør kjøpes nytt som brukssko. I tillegg blir klær og utstyr mer slitt når barna blir eldre (vår minste gutt kan ikke arve noen bukser fra storebrødrene fordi de siter hull i dem før de vokser fra dem). Så er det ekstra til barnehage og etterhvert SFO. Det er dyrere med ferier, dyrere med aktiviteter som kino, lekeland, ut for å spise osv, og etterhvert en ekstra som skal på fritidsaktiviteter, ha mobil, pc, lommepenger osv. En ekstra baby og smårolling i hus merker man nok ikke så mye til, men større barn koster mer.

Endret av Alva♂♂♂♀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...