Gå til innhold

Er det her gartnerne holder til? ;-)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått fire små villvinplanter som jeg har plantet i store kurver med ca. 25 liter jord i hver. Det er plast i bunnen som jeg har klippet hull i slik at plantene ikke blir stående i vann. Men... De kan vel ikke stå sånn i vinter? Jeg har nemlig en diskusjon gående med samboeren min. Han vil IKKE ha villvin på leveggen, men det vil jeg. Det ser ikke ut til at jeg vinner diskusjonen i år, men jeg vil gjerne forsøke igjen neste år! Noen som har tips til hvordan jeg best mulig kan oppbevare dem i vinter slik at de ikke dør for meg? :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Ja, forsåvidt er det her gartnerlosjen driver på - men villvin har i hvert fall ikke jeg noen som helst erfaring med, dessverre. (Forøvrig, overkjør samboer og plant i vei - blir så fint atte, og så kan du si "hva var det jeg sa" i all evighet.)

Skrevet
Ja, forsåvidt er det her gartnerlosjen driver på - men villvin har i hvert fall ikke jeg noen som helst erfaring med, dessverre. (Forøvrig, overkjør samboer og plant i vei - blir så fint atte, og så kan du si "hva var det jeg sa" i all evighet.)

 

Men, du har kanskje generell erfaring med overvintring i potter? Går det i det hele tatt? eller Må jeg plante dem i jorda?

 

Overkjører jeg samboeren, vil det være han som sier "hva var det jeg sa" mens han river det opp av jorda. Her må mer list til ;-)

Gjest sug lut
Skrevet

Hm, den der er tricky, jeg har ikke haget med menn som faktisk følger med underveis, så da må du nok være listigere, ja.

 

Jo, potte-overvintring kan jeg noe om. Har du plass fx i putekassa over vinteren er det et godt vinterhi, bare pass på å åpne når det blir varmere i været til våren... Jeg fora i bunnen med gammelt liggeunderlag og rundt med noe skumgummi, for å simulere snø (haha), i tilfelle det ble sprengkulde, men i fjor var jo ikke det noe problem. Noe innpakking må de nok uansett ha. Det enkleste hvis du har hage er å grave hele potta ned i et bed, rett og slett, men er jo ikke sikkert du har mulighet til det.

Skrevet

Takk for tips om putekassa! Det hørtes ikke dumt ut! :-)

Skrevet

Jeg er nesten sikker på at villvin overlever slik de står nå. Har villvin over store deler av tomten min og vokser overalt, selv på fjell med moselag. Jeg liker den og skulle den ta over helt, røsker jeg den opp og klipper lange skudd med hagesaks. Vil likevel anbefale humle på leveggen. Det er en staude som visner ned hver høst og fint dekker en levegg i løpet av en sesong, med 5-6 meter lange skudd.

Gjest amandine
Skrevet

Skal jo seff ikke gi samboeren din vann på mølla, men akkurat hva villvin angår er jeg litt enig.. Har selv vokst oppmedmasse villvin på husveggene, og uansett hvor vakkert det er(spesielt om høsten) er jeg redd det ikke veier opp for skadene den kan påføre huset. Iallefall på mitt drøyt hundre år gamle barndomshjem.. En levegg, ja ja, men ikke nærmere huset enn det..

Skrevet
Skal jo seff ikke gi samboeren din vann på mølla, men akkurat hva villvin angår er jeg litt enig.. Har selv vokst oppmedmasse villvin på husveggene, og uansett hvor vakkert det er(spesielt om høsten) er jeg redd det ikke veier opp for skadene den kan påføre huset. Iallefall på mitt drøyt hundre år gamle barndomshjem.. En levegg, ja ja, men ikke nærmere huset enn det..

 

Hmmm.. sier du det?...leveggen står jo inntil husveggen, så da er kanskje ikke det optimalt.. vel... er det annerledes med humle (som noen nevnte her) ?

Skrevet

Vi hadde villvin på loftet og og over alt, den klorer seg fast og sprenger ut bordkledningen... den er nå borte.

 

Hva med feks en rose i stedet? Hurdalsrosa mi har vokst voldsomt i år, til tross for at det var vinter hele sommeren.

 

Og i natt kom frosten.

Skrevet
Vi hadde villvin på loftet og og over alt, den klorer seg fast og sprenger ut bordkledningen... den er nå borte. Hva med feks en rose i stedet? Hurdalsrosa mi har vokst voldsomt i år, til tross for at det var vinter hele sommeren. Og i natt kom frosten.

 

Oi, blir det ikke plutselig komplisert da? med gjødsling, luking, tildekking om vinteren osv? Jeg har altså ikke utpreget grønne fingre, hvis det var noen som helst tvil om det!

Gjest amandine
Skrevet
Vi hadde villvin på loftet og og over alt, den klorer seg fast og sprenger ut bordkledningen... den er nå borte. Hva med feks en rose i stedet? Hurdalsrosa mi har vokst voldsomt i år, til tross for at det var vinter hele sommeren. Og i natt kom frosten.
Er du også oppvokst der jeg er???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...