Gå til innhold

Hvem skal inviteres til jul? Ok å utelate noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hittil feiret jul med mine og hans foreldre annethvert år. I år skal vi feire med hans foreldre etter planen. Så er problemet at mine foreldre gikk fra hverandre i påsken. Pappa har barn fra tidligere og kommer nok til å feire med dem. Mamma har min søster (yngre enn meg) som hun kommer til å feire sammen med dersom vi ikke inviterer til oss.

Mannen ønsker å feire med sine foreldre i år. Det er "vår tur" (de er annethvert år med han og hans bror). Mine svigerforeldre sier det er greit om vi vil feire med mamma og søsteren min i år siden mamma er nedfor og lei etter bruddet, men at de da heller reiser til min brors mann enn å feire med mamma og søsteren min som de ikke kjenner.

Jeg syns synd i mamma om vi ikke inviterer henne og søsteren. Samtidig er det ikke "deres tur" og jeg må ta hensyn til mannen som ønsker at hans foreldre skal komme.

Mamma har ikke sagt noe om julen, så jeg vet ikke hvordan hun tenker. De er jo i tilfelle to, så hun blir jo ikke helt alene.

Videoannonse
Annonse
Gjest Filifjonka
Skrevet

Jeg foreslår at du snakker med din mor og søster. Hør hva de tenker og synes. Kanskje din mor vil synes det er godt å slippe å være en del av et større selskap der hun ikke alle kjenner alle så godt, den første julen etter en skilsmisse.

For øvrig synes jeg dine svigerforeldre virker noe sære, som ikke kjenner dine foreldre og ikke vil bli kjent med dem heller. Mine sivgerforeldre inviterte mine foreldre til seg og gikk inn for å bli kjent med dem, lenge før min mann og jeg giftet oss.

Skrevet

Her løser vi det ved å ha "åpent hus" her hjemme hos oss og de som vil kan komme hit.

Noen ganger kommer både hans foreldre, min mamma og hennes nye mann og noen søsken av både han og meg. Andre ganger kommer bare noen, som i fjor når min mamma valgte å reise til min søster og mannens foreldre og enslige bror kom hit.

Vi kan være alt fra 10 til over 20 stykker rundt bordet her hos oss :)

Men nå er også søsteren min gift for andre gang så de har også mine og dine barn, mange sett med besteforeldre osv å ta hensyn til, jeg har fire søsken, mannen har to, alle har familie og det blir ærlig talt maaaaange mennesker etter hvert.

Så her velger flere å flere av oss "barna" å feire hjemme i eget hus, også reiser besteforeldrene rundt fra den ene til den andre. Det fungerer bra.

I deres tilfelle ville jeg invitert din mamma og søster, hans foreldre og hans bror hjem til dere.

Skrevet

Synes det er sært av dine svigerforeldre å ikke ville feire sammen med din mor og søster, selv om de ikke kjenner dem. Og synes det er merkelig at de ikke kjenner hverandre (litt i hvert fall), dersom dere er gift. Har de ikke vært i bryllup sammen? Barnedåp? Bursdagsfeiringer??

Skrevet
Vi har hittil feiret jul med mine og hans foreldre annethvert år. I år skal vi feire med hans foreldre etter planen. Så er problemet at mine foreldre gikk fra hverandre i påsken. Pappa har barn fra tidligere og kommer nok til å feire med dem. Mamma har min søster (yngre enn meg) som hun kommer til å feire sammen med dersom vi ikke inviterer til oss. Mannen ønsker å feire med sine foreldre i år. Det er "vår tur" (de er annethvert år med han og hans bror). Mine svigerforeldre sier det er greit om vi vil feire med mamma og søsteren min i år siden mamma er nedfor og lei etter bruddet, men at de da heller reiser til min brors mann enn å feire med mamma og søsteren min som de ikke kjenner. Jeg syns synd i mamma om vi ikke inviterer henne og søsteren. Samtidig er det ikke "deres tur" og jeg må ta hensyn til mannen som ønsker at hans foreldre skal komme. Mamma har ikke sagt noe om julen, så jeg vet ikke hvordan hun tenker. De er jo i tilfelle to, så hun blir jo ikke helt alene.

Vanskelig situasjon. En av grunnene til at jeg ikke har låst meg fast i noe mønster med annenhver jul, siden det kan skje noe. En jul hadde for eksempel faren min havnet på sykehus, så da var det ingen tvil om at vi droppet foreldrene til mannen min for å feire med mine foreldre. Litt annerledes kanskje når vi ikke visste om han overlevde, men litt det samme likevel. Det må gå an å ta hensyn til at uforutsette ting kan skje.

Jeg tror jeg hadde invitert dem alle, så fikk de bestemme selv. Samtidig må jeg si at det høres litt deilig ut med en rolig jul for mammaen din om det bare var hun og søsteren din. Men jeg liker slikt da. Spør henne og hør hva hun sier selv. Dere kan jo eventuelt stikke til svigerforeldre dagen etter eller kort tid etter. Særlig når de ikke tar seg nær av det.

Skrevet

Jeg inviterer begge sider, selv om de begge misliker hverandre heldigvis ordner deg seg med at min side aldri møter opp og min manns side møter opp fulltallige...

Hør med svigers om de har noe i mot at dere inviterer begge sider?

Skrevet
Synes det er sært av dine svigerforeldre å ikke ville feire sammen med din mor og søster, selv om de ikke kjenner dem. Og synes det er merkelig at de ikke kjenner hverandre (litt i hvert fall), dersom dere er gift. Har de ikke vært i bryllup sammen? Barnedåp? Bursdagsfeiringer??

Jo, de kjenner ho hverandre i den forstand. Og de kunne nok feire sammen med mamma og søsteren. Men siden de da heller kan reise til hans bror kan jeg jo egentlig skjønne at de heller vi det enn å tilbringe en slik kveld sammen med noen man bare kjenner litt "overfladisk".

Hi

Skrevet
Jeg inviterer begge sider, selv om de begge misliker hverandre heldigvis ordner deg seg med at min side aldri møter opp og min manns side møter opp fulltallige... Hør med svigers om de har noe i mot at dere inviterer begge sider?

Det har vi gjort, og de sier at de har forståelse for at vi ønsker å invitere min mor og søster i år siden hun er blitt alene, men at de da heller feire sammen med hans bror i år (ingen sure miner fra dem)

Hi

Skrevet

Når har dere tenkte å begynne å feire jul hjemme hos dere selv? Når barna flytter hjemmefra?

Skrevet

Vi hadde nesten samme problemet, men her ble det løst ved at mamma og pappa, som vi skulle være hos det året, ba svigermor (som hadde skilt seg fra svigerfar) og broren til samboeren min hjem til seg sånn at vi kunne feire sammen der. Det var koselig det året, men vi ønsker jo å feire sammen med svigerfar også, så det vi har gjort senere er å be alle hjem til oss også har de som har hatt mulighet kommet hit. Svigerfamilien kommer alle sammen hvert år og mamma og pappa er annethvert år her og hos søsteren min.

Skrevet
Når har dere tenkte å begynne å feire jul hjemme hos dere selv? Når barna flytter hjemmefra?

Kan du lese? Det går tydelig frem av hovedinnlegget at de feirer hos seg selv og inviterer annethvert år.

Gjest peacock
Skrevet

Vil svigerforeldrene dine virkelig droppe å holde jul med sønnen sin og deg bare fordi din mor og søster kommer i tillegg? Vil de hellere feire med broren og hans kones familie (for antar at det er derfor dere ikke feirer jul sammen alle sammen)? Huff, snakk om forskjellsbehandling...

Nå kommer jeg fra en familie der ingen blir prioritert over andre, så jeg personlig synes dette var skikkelig dårlig gjort. For meg hadde valget derfor vært enkelt i så fall; jeg ville vært såpass skuffet over svigerfamilien at hele gleden ved å feire med dem ville vært borte. Så jeg synes du skal feire med familien din! Så kan svigerforeldrene dine komme om de vil. Hva sier mannen din forresten til å bli nedprioritert av foreldrene sine på denne måten?

Skrevet
Vil svigerforeldrene dine virkelig droppe å holde jul med sønnen sin og deg bare fordi din mor og søster kommer i tillegg? Vil de hellere feire med broren og hans kones familie (for antar at det er derfor dere ikke feirer jul sammen alle sammen)? Huff, snakk om forskjellsbehandling... Nå kommer jeg fra en familie der ingen blir prioritert over andre, så jeg personlig synes dette var skikkelig dårlig gjort. For meg hadde valget derfor vært enkelt i så fall; jeg ville vært såpass skuffet over svigerfamilien at hele gleden ved å feire med dem ville vært borte. Så jeg synes du skal feire med familien din! Så kan svigerforeldrene dine komme om de vil. Hva sier mannen din forresten til å bli nedprioritert av foreldrene sine på denne måten?

Som sagt så er det ingen sure miner fra svigers. De sier bare at de syns det er koseligere å feire sammen med bare de nærmeste, og at de da reiser til broren til mannen min og heller kommer hit neste år.

Jeg syns det er forståelig og greit, men lurer på om mamma forventer å bli invitert i år selv om det ikke er hennes tur. Siden hun er blitt alene.

Hi

Skrevet

Prate med de det gjelder kanskje?

Vi feirer annenhver gang hos svigerfar m/familie og svigermor m/familie.

Min mor ønsker jeg ikke å feire jul med, og min far er død.

Skrevet
Vil svigerforeldrene dine virkelig droppe å holde jul med sønnen sin og deg bare fordi din mor og søster kommer i tillegg? Vil de hellere feire med broren og hans kones familie (for antar at det er derfor dere ikke feirer jul sammen alle sammen)? Huff, snakk om forskjellsbehandling... Nå kommer jeg fra en familie der ingen blir prioritert over andre, så jeg personlig synes dette var skikkelig dårlig gjort. For meg hadde valget derfor vært enkelt i så fall; jeg ville vært såpass skuffet over svigerfamilien at hele gleden ved å feire med dem ville vært borte. Så jeg synes du skal feire med familien din! Så kan svigerforeldrene dine komme om de vil. Hva sier mannen din forresten til å bli nedprioritert av foreldrene sine på denne måten?
Som sagt så er det ingen sure miner fra svigers. De sier bare at de syns det er koseligere å feire sammen med bare de nærmeste, og at de da reiser til broren til mannen min og heller kommer hit neste år. Jeg syns det er forståelig og greit, men lurer på om mamma forventer å bli invitert i år selv om det ikke er hennes tur. Siden hun er blitt alene. Hi

Hvis dere feirer med din mor og søster i år og svigerforeldrene dine hos broren, hva da til neste år? Skal moren din og søsteren sitte alene da eller vil svigerforeldrene dine feire med dem eller skal dere aldri mer feire med svigerforeldrene dine?

Jeg er ganske sikker på at jeg hadde gått for løsningen å invitere alle som vil hjem til dere, så får heller svigerforeldrene dine gjøre som de vil og vil de ikke komme, så er det deres problem, både i år og senere år.

Skrevet
Som sagt så er det ingen sure miner fra svigers. De sier bare at de syns det er koseligere å feire sammen med bare de nærmeste, og at de da reiser til broren til mannen min og heller kommer hit neste år. Jeg syns det er forståelig og greit, men lurer på om mamma forventer å bli invitert i år selv om det ikke er hennes tur. Siden hun er blitt alene. Hi

Hvis dere feirer med din mor og søster i år og svigerforeldrene dine hos broren, hva da til neste år? Skal moren din og søsteren sitte alene da eller vil svigerforeldrene dine feire med dem eller skal dere aldri mer feire med svigerforeldrene dine?

Jeg er ganske sikker på at jeg hadde gått for løsningen å invitere alle som vil hjem til dere, så får heller svigerforeldrene dine gjøre som de vil og vil de ikke komme, så er det deres problem, både i år og senere år.

Skrevet

Jeg orka ikke å prøve å forstå meg på familieforholdet og hvem sin "tur" det var osv. Men her har vi problemet med at alle besteforeldre er skilt og nesten alle gift på nytt med andre som også har barn. Skulle vi begynt å ta hensyn til hvilke ordninger som har vært tidligere (f eks at min samboer og broren hadde annethvert år hos sine foreldre) hadde hver jul blitt litt av et puslespill.

Her løses alt ved at vi feirer jul hjemme, og de som vil er hjertelig velkomne til å feire sammen med oss. Slik lager vi våre egne juletradisjoner i tillegg og kan få en deilig, avslappende jul slik vi ønsker :) Null stress!

Skrevet
Jo, de kjenner ho hverandre i den forstand. Og de kunne nok feire sammen med mamma og søsteren. Men siden de da heller kan reise til hans bror kan jeg jo egentlig skjønne at de heller vi det enn å tilbringe en slik kveld sammen med noen man bare kjenner litt "overfladisk". Hi

Jeg synes også dine svigerforeldre er utrolig sære!

Kjenner hverandre "litt overfladisk"?? Da er vel dette en ypperlig anledning for de til å legge inn en ekstra innsats for å bli kjent med din mor da vel:)

Synes faktisk de oppfører seg som litt vrange 4-åringer...: "hvis de kommer så gidder ikke vi komme for da vil vi heller være med noen vi liker bedre......"

Skrevet

Hva med neste år da? Når det er faren din sin "tur"?

Vil svigerforeldrene dine feire med han? Hvis ikke skal det da være sånn at du aldri skal få feire med dine foreldre om svigerforeldrene dine skulle komme?

Slitsomt opplegg synes jeg, når dere inviterer så syns jeg dere skal kunne invitere hvem dere vil. Da uten å måtte tenke på at de og de ikke skal kunne ferie sammen. Tenker da ikke på dine foreldre, for man skal jo selvfølgelig ta hensyn til deres følelser etter et nylig brudd. Men tenker på svigerforeldrene dine som virker veldig sære. Men kan ikke forvente å overstyre hvem som skal/skal ikke inviteres til et selskap en selv ikke skal holde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...