min<3 Skrevet 26. august 2012 #1 Skrevet 26. august 2012 Jeg gikk ut av vg i 2001,strøk på matteeksamen. Har derfor ikke fått generell sudiekompetanse (tror det er det det heter). Har tatt fagbrev som jeg har hatt i 6år og er nå 30. Noen som vet om jeg må ta matteeksamen for å kunne studere? Evt hvor/hvem jeg skal spørre?
Studine mevik Skrevet 26. august 2012 #2 Skrevet 26. august 2012 Nei du trenger ikke nødvendigvis ha generell studiekompetanse for å studere, men jeg tror mulighetene begrenser seg litt, men du kan ta forkurs og så begynne på hva som helst. Hva slags studier ønsker du å gå og hva har du fagbrev i? Det er mulig å søke seg inn på høgskole med fagbrevet som kompetanse.
lilja70 Skrevet 26. august 2012 #3 Skrevet 26. august 2012 De fleste studier krever generell eller spesiell studiekompetanse. Google opptakskrav og det studiet du ønsker å søke på, så finner du det kanskje ut. Det er uansett ikke for seint å ta matte dette skoleåret, enten på Bjørknes, på Akademiet eller ved å ta privatisteksamen der du bor, for eksempel. Noen ingeniørutdanninger har y-veien, der du kommer inn med fagbrev og så tar et annerledes førsteår enn de som kommer inn med vanlig studiespesialiserende, men alt dette kommer jo an på hva du har fagbrev i, hva du vil studere, og hva du eventuelt mangler.
min<3 Skrevet 27. august 2012 Forfatter #4 Skrevet 27. august 2012 Takk for svar. Aner ikke hva jeg vil studere, men greia er vel egentlig at jeg ikke orker tanken på og ta opp matte og helst vil slippe Hadde et håp om at siden jeg er "gammel" og har jobbet i snart 10 år på samme sted at det var et smutthull som jeg ikke ha tenkt på. Å google opptakskrav har jeg ikke tenkt på, så det skal jeg prøve.
lilja70 Skrevet 27. august 2012 #5 Skrevet 27. august 2012 -De fleste skoler har også studieveiledere, det er mulig de har det på nav også?
Iiiiik Skrevet 27. august 2012 #6 Skrevet 27. august 2012 Men det at du er ti år eldre og sikkert ti år klokere vil sannsynligvis gjør det lettere for deg å stå i matte, tror du ikke det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå