Gå til innhold

Hvilken bhg hadde dere valgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal søke jenta inn i bhg til høsten 2013. Har blitt anbefalt å søke så tidlig som mulig, så søker nå (hun vil være 2 år og 3 mnd når hun begynner). Valget står mellom to bhg.

Bhg 1: Er en ny bhg. Moderne bygg, fint uteareal, privat, småbarnsavd. og storbarnsavd., noe misnøye blant foreldre pga noe manglende rutiner, til tider noe kaotisk, 90 plasser.

Bhg 2: kommunal, eldre bhg med dårlig økonomi, god "innkjørt" bhg med gode rutiner, færre ansatte enn i den private, 55 plasser, blandede avd. 0-6 år.

Hvilken hadde dere valgt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Definitivt den kommunale! Skjønner ikke hva det er å vurdere over engang?

90 barn og manglende rutiner som fører til kaotiske tilstander, versus godt innkjørt (med andre ord en god-) barnehage der det kun er 55 plasser.

Ville ikke vurdert engang.

Skrevet

Ingen grunn til å søke før etter nyttår. De fleste steder blir alle søknader uansett slettet ved nyttår og man må søke på nytt. Sjekk med din kommune.

Ville valgt nr.1 de kommer inn i det etterhvert.

Skrevet (endret)

Jeg også ville valgt den minste. Skulle du hatt en 1åring, så kunne det vaert kanskje litt viktigere å komme til en småbarnsavdeling.

Men i løpet av 1 år skal jo dei i den store tilpasse rutinene sine også ;)

Endret av dincene
Skrevet

Ville gått for barnehage 1 jeg. Mye kan ha skjedd på rutinefronten innen neste høst,

Skrevet
Skal søke jenta inn i bhg til høsten 2013. Har blitt anbefalt å søke så tidlig som mulig, så søker nå (hun vil være 2 år og 3 mnd når hun begynner). Valget står mellom to bhg. Bhg 1: Er en ny bhg. Moderne bygg, fint uteareal, privat, småbarnsavd. og storbarnsavd., noe misnøye blant foreldre pga noe manglende rutiner, til tider noe kaotisk, 90 plasser. Bhg 2: kommunal, eldre bhg med dårlig økonomi, god "innkjørt" bhg med gode rutiner, færre ansatte enn i den private, 55 plasser, blandede avd. 0-6 år. Hvilken hadde dere valgt?

Hvis du vet det er gode rutiner, ville jeg valgt den kommunale. Er veldig fornøyd med å ha blandede avdelinger.

Men sånn sett har jeg vært mest fornøyd med de private barnehagene jeg har erfaring med, både fordi de har bedre økonomi og ikke er bundet av kommunen så mye. Men nå er jeg direkte misfornøyd med barnehagen pga dårlige rutiner og mye kaos, så ville uten tvil valgt en godt innkjørt barnehage.

Skrevet

Rutinene i den private har helt klart kommet seg. Og de har vært åpne for forandringer når de har fått klager. Regner med det bli bedre og bedre.

Den kommunale har akkurat økt antall plasser, men ikke antall ansatte, og vet de er for få allerede. Det gjør meg skeptisk. I tillegg til at de sliter veldig med økonomien.

Vet den private har fler ansatte og bedre råd.

Både pluss og minus med begge.

Hi

Skrevet

Her i kommunen er det ingen vits å søke nå, for her blir alle søknader slettet ved nyttår og alle må søke på nytt. Altså kommer du ikke lenger frem i køen ved å søke nå...

Jeg ville valgt den kommunale barnehagen.

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Nr 1. De ble sikkert bedre. Deilig for barna med ny barnehage sikkert bedre lufte muligheter, renere og lysere og ikle noe skader fukt ol.

God råd er også deilig! Barna får flere muligheter til spennende turer, mat, aktiviteter:)

Skrevet

Jeg ville valgt alternativ 1.

Nok voksne er viktig synes jeg.

og, jeg er ikke noe fan av blandede avdelinger. Da er det vanskeligere å tilpasse opplegget til barnas forutsetninger, og det vil være flere motstridende behov og dermed større kilde til konflikter. Klart at dette er noe de kan lære mye av også, men jeg tenker at det generelt er mer negativt enn positivt for de minste.

Kaotiske tilstander og manglende rutiner er naturligvis ikke et pluss, men i og med at det er en ny bhg, kan dette handle om at de er inne i en innkjøringsfase... og at det dermed vil gå seg til.

I en ny barnehage vil du dessuten ha større innflytelse tror jeg. De ansatte er ofte mer lydhøre overfor foreldre i en ny bhg enn i der de har masse erfaring med hvordan ting fungerer hos dem..

Skrevet

Jeg ville valgt den private. Vi har barna i en privat barnehage med 90barn og er kjempefornøyde der. Der har de gode rutiner, men det hadde de ikke de første årene den var åpen, det tar tid å få gode rutiner og utnytte barnehagens muligheter best mulig for de ansatte. Hvis den kommunale har dårlig økonomi setter de antagelig ikke inn vikarer hvis de kan unngå og da blir det enda færre ansatte pr barn.

Jeg hadde også vært skeptisk til å ha 0-6årsavdelinger. Barn i forskjellige aldere har forskjellige behov og hvis man har både 1åringer og 6åringer på samme avdeling, så må man ofte ta hensyn til den ene aldersgruppa på en måte som går utover den andre. Hos oss har de hvert årskull på en egen avdeling og allerede nå etter få uker er mitt inntrykk at det er bra for ungene. 2åringene får bortimot normale dager selv om det er mange nye 1åringer. 1åringene får ha tilvenning i sitt eget behov og hvis de trenger å sove tidlig på dagen, så går ikke det utover 2åringene som likevel kan gå på tur.

5åringene (som er de eldste nå) kan gå lengre turer og får benyttet dagen bedre fordi de slipper å ha med 3åringene som bruker lengre tid på å kle på seg og går saktere. Samtidig har alle felles uteområde, så når de er ute leker de på tvers av avdelingene.

Skrevet
Rutinene i den private har helt klart kommet seg. Og de har vært åpne for forandringer når de har fått klager. Regner med det bli bedre og bedre. Den kommunale har akkurat økt antall plasser, men ikke antall ansatte, og vet de er for få allerede. Det gjør meg skeptisk. I tillegg til at de sliter veldig med økonomien. Vet den private har fler ansatte og bedre råd. Både pluss og minus med begge. Hi

Hvis rutinene er i bedring og de tar til seg klager, ville jeg kjørt på med nummer 1. Har erfart at privat er alltid bedre enn kommunal barnehage. Har erfaring med to av hver. Så det kan jo sikkert variere utenom de jeg har erfaring med:) Men flere ansatte, bedre råd betyr faktisk i de aller fleste tilfeller en bedre hverdag for ungen din.

Skrevet

Må si jeg heller mest mot den private pga bedre økonomi, som vil si fler ansatte, bedre mat flere muligheter osv.

Hi

Skrevet

Min erfaring er at det viktigste for en ettåring i barnehage er at det IKKE er kaotisk, men at rutiner er godt innarbeidet og et trygt miljø med ikke alt for mange mennesker.

Det tar ofte veldig lang tid før en ny barnehage er "innarbeidet", så jeg ville definitivt satset på alternativ 2!

Det er veldig fristende for oss voksne å gå for fint uteareal, nye lokaler etc, men jeg tror likevel at for så små barn så teller det andre mye mer.

Skrevet

Ungen blir jo ikke 1 år når den skal begynne der

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...