Anonym bruker Skrevet 26. august 2012 #1 Skrevet 26. august 2012 Hva skal til for at jeg kan ta en utdanning mens jeg får aap? Har en kronisk sykdom som gjør at jeg sliter i jobben min nå. Den er fysisk tung, og jeg kommer ikke til å klare meg lenge i arbeidslivet i den jobben, og finner ikke andre passende jobber. Tilrettelegging funker ikke, for det er en liten arbeidsplass, og jeg er ofte alene på jobb, I mine dårlige perioder (som er oftere og oftere) klaer jeg så vidt å sitte på en stol og gjøre 10 % av jobben min. Men til og med det er smertefullt. Jeg elsker jobben min, men jeg føler at jeg er en stor belastning for de andre. Noen som kan litt om dette?
valkyrien Skrevet 26. august 2012 #2 Skrevet 26. august 2012 Normalt sett må man ha vært sykemeldt i et år før man har krav på aap.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2012 #3 Skrevet 26. august 2012 Normalt sett må man ha vært sykemeldt i et år før man har krav på aap. 1 år sammenhengende da rekner jeg med? Har noen uker her og noen uker der, men legen min tror det bare blir mer og mer. hi
Anonym bruker Skrevet 26. august 2012 #4 Skrevet 26. august 2012 Du bør hvertfall ta kontakt med Nav kontoret i kommunen der du bor, og fastlegen din. Skal du søke aap trenger du en erklæring fra lege om at du lider av sykdom eller skade
Anonym bruker Skrevet 26. august 2012 #5 Skrevet 26. august 2012 AAP er veeeldig vanskelig å få. Det er ikke noe man får når man har vært sykemeldt noen uker her og der! Først må du har brukt opp året du har rett på sykemeld. Du må søke om AAP, gå i møter med Nav og ha legeerklæring. Jeg har en tarmsykdom, vært syk i 7 år. Type sitter på do omtrent hele dagen, reagerer på all mat. NAV mente jeg ikke var syk, og jeg fikk avslag på AAP. Gikk et år uten inntekt pga. dette, mens jeg hadde advokat på saken. Fikk først innvilget AAP i mars i år. Selv om det forelå erklæringer og journaler 2005-2012, fra div leger, spesialister og sykehus, der alle mener at jeg aldri kommer meg tilbake i jobb. Dersom du ønsker en utdanning må du ta lån i lånekassa som andre, det høres ikke ut som om du kommer til å få AAP Villkårene er bl.a. Langvarig og alvorlig sykdom
Anonym bruker Skrevet 26. august 2012 #6 Skrevet 26. august 2012 AAP er veeeldig vanskelig å få. Det er ikke noe man får når man har vært sykemeldt noen uker her og der! Først må du har brukt opp året du har rett på sykemeld. Du må søke om AAP, gå i møter med Nav og ha legeerklæring. Jeg har en tarmsykdom, vært syk i 7 år. Type sitter på do omtrent hele dagen, reagerer på all mat. NAV mente jeg ikke var syk, og jeg fikk avslag på AAP. Gikk et år uten inntekt pga. dette, mens jeg hadde advokat på saken. Fikk først innvilget AAP i mars i år. Selv om det forelå erklæringer og journaler 2005-2012, fra div leger, spesialister og sykehus, der alle mener at jeg aldri kommer meg tilbake i jobb. Dersom du ønsker en utdanning må du ta lån i lånekassa som andre, det høres ikke ut som om du kommer til å få AAP Villkårene er bl.a. Langvarig og alvorlig sykdom Hvorfor skulle ikke HI få AAP når du har fått det uten å ha noen diagnose?
Anonym bruker Skrevet 26. august 2012 #7 Skrevet 26. august 2012 #6: Jeg har en diagnose, ulcerøs kolitt. Jeg skriver at jeg har en tarmsykdom, og vært syk i 7 år. Ut fra HI's innlegg ser det mer ut som hun ønsker seg en annen utannelse!
Anonym bruker Skrevet 26. august 2012 #8 Skrevet 26. august 2012 #6: Jeg har en diagnose, ulcerøs kolitt. Jeg skriver at jeg har en tarmsykdom, og vært syk i 7 år. Ut fra HI's innlegg ser det mer ut som hun ønsker seg en annen utannelse! OK. Ut fra det du skrev tenkte jeg du var en annen her inne som har klart å lurt seg til aap uten diagnose kun med nervør mave. Har ulcerøs kolitt selv, men er i jobb.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2012 #9 Skrevet 26. august 2012 Det med AAP varierer veldig når det gjelder hva som skal til for å få det. Jeg var sykemeldt ett år. Hadde klaart å jobbe, men det var belastende miljø der jeg jobbet. Søkte om AAP og fikk det veldig lett igjennom. En liten samtale med NAV og erklæring fra lege. Litt usikker på hvordan reglene er. Ta kontakt med NAV og forklar situasjonen din.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2012 #10 Skrevet 26. august 2012 Hvordan får du det å reagere på all mat, og å bruke omtrent hele døgnet på toalettet, samt erklæringer på at jeg aldri vil klare meg i jobb, fra spesialister, leger, sykehus til å bli at man uten diagnose, men kun nervøs mage har lurt seg til aap??
Anonym bruker Skrevet 26. august 2012 #11 Skrevet 26. august 2012 Hvordan får du det å reagere på all mat, og å bruke omtrent hele døgnet på toalettet, samt erklæringer på at jeg aldri vil klare meg i jobb, fra spesialister, leger, sykehus til å bli at man uten diagnose, men kun nervøs mage har lurt seg til aap?? En del folk overdriver voldsomt.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2012 #12 Skrevet 26. august 2012 Når du har brukt opp året med sykemelding og fremdeles ikke er frisk nok til å jobbe får du aap. Det kreves minst en utvidet legeattest, i noen tilfeller også uttalelse fra spesialist. Om du får dekket utdanning på aap kommer an på hva slags plan du legger sammen med nav for tiden på aap. I første omgang må du gjerne gjennom skikkelig utredning og evt medisinering, opptrening eller hva din sykdom krever for å få deg bedre. Det første nav vil prøve er å få deg tilbake i jobb hos samme arbeidsgiver. Blir det umulig og dere i samarbeid (lege, saksbehandler hos nav, arbeidsgiver og du) finner ut at du er nødt til å slutte i jobben din begynner diskusjonen om hva du skal gjøre videre. Nav vil selvfølgelig ikke dekke ny utdanning til deg om det er mulig å få deg i jobb med den du allerede har, derfor er det gjerne snakk om tilrettelegging, arbeidstrening evt kurs osv du kan ta for å komme i jobb. Om det viser seg at kombinasjonen mellom din sykdom og utdanningen/arbeidserfaringen du har blir helt umulig kan du få dekket omskolering.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2012 #13 Skrevet 26. august 2012 Det er ikke riktig at du må ha mottatt sykepenger til maksdato (1 år) før du får vedtak på AAP. Dersom man før maksdato på sykepenger ser at du ikke vil fungere i din nåværende jobb, og at tiltak i form av utdanning er hensiktsmessig kan du starte opp med dette før du har gått til maks. Du var da aap med sykepenger som høyeste ytelse frem til maksdato. Nav-dama
Anonym bruker Skrevet 26. august 2012 #14 Skrevet 26. august 2012 AAP er navnet på en stønad. Utdanning er et tiltak. Et tiltak (som utdanning) kan man få uavhenig av hvilken stønad man har fra NAV (sykepenger, AAP, kvalifiseringsstønad etc). å ha rett på STøNADEN AAP er ikke synonymt med å få innvilget utdanning som tiltak! Utdanning KAN innvilges dersom du pga pga sykdom ikke klarer jobben din i dag og attføring til annet arbeid ikke er aktuelt med den utdanningen du har (dvs at du trenger påfyll av kompetanse for å kunne fungere i arbeidslivet) Dersom du i dag har kvalifikasjoner eller utdanning du kan benytte i annet arbeid, vil du ikke få innvilget utdanning på statens regning.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2012 #15 Skrevet 26. august 2012 AAP er veeeldig vanskelig å få. Det er ikke noe man får når man har vært sykemeldt noen uker her og der! Først må du har brukt opp året du har rett på sykemeld. Du må søke om AAP, gå i møter med Nav og ha legeerklæring. Jeg har en tarmsykdom, vært syk i 7 år. Type sitter på do omtrent hele dagen, reagerer på all mat. NAV mente jeg ikke var syk, og jeg fikk avslag på AAP. Gikk et år uten inntekt pga. dette, mens jeg hadde advokat på saken. Fikk først innvilget AAP i mars i år. Selv om det forelå erklæringer og journaler 2005-2012, fra div leger, spesialister og sykehus, der alle mener at jeg aldri kommer meg tilbake i jobb. Dersom du ønsker en utdanning må du ta lån i lånekassa som andre, det høres ikke ut som om du kommer til å få AAP Villkårene er bl.a. Langvarig og alvorlig sykdom Har selvfølgelig en langvarig og alvorlig sykdom, ellers hadde jeg jo vistt at jeg ville ha klart jobben min etter hvert! Jeg sliter sånn det er nå. Sykmeldinger titt og ofte går ut over kollegaer, arbeidsmiljø osv. Og når legen sier det bare blir mer av de, ser jeg meg rundt etter annen jobb, men hva kan det være? Uten utdanning er det kun butikk (som jeg er i nå, men det er jo alt for tungt!), hjemmehjelp, assistent på sykehjem osv. Jeg vil jo jobbe, ikke bli uføretrygda før jeg er 30! (Ikke nedrakking på dere som er det!!) Så derfor lurte jeg på om jeg kan ha rett på aap. som jeg kun har hørt om. Det er ikke sånn at jeg har en utanning og prøver å få sponset en ny en.. hi
Anonym bruker Skrevet 26. august 2012 #16 Skrevet 26. august 2012 Når du har brukt opp året med sykemelding og fremdeles ikke er frisk nok til å jobbe får du aap. Det kreves minst en utvidet legeattest, i noen tilfeller også uttalelse fra spesialist. Om du får dekket utdanning på aap kommer an på hva slags plan du legger sammen med nav for tiden på aap. I første omgang må du gjerne gjennom skikkelig utredning og evt medisinering, opptrening eller hva din sykdom krever for å få deg bedre. Det første nav vil prøve er å få deg tilbake i jobb hos samme arbeidsgiver. Blir det umulig og dere i samarbeid (lege, saksbehandler hos nav, arbeidsgiver og du) finner ut at du er nødt til å slutte i jobben din begynner diskusjonen om hva du skal gjøre videre. Nav vil selvfølgelig ikke dekke ny utdanning til deg om det er mulig å få deg i jobb med den du allerede har, derfor er det gjerne snakk om tilrettelegging, arbeidstrening evt kurs osv du kan ta for å komme i jobb. Om det viser seg at kombinasjonen mellom din sykdom og utdanningen/arbeidserfaringen du har blir helt umulig kan du få dekket omskolering. Utredning trenger jeg vel ikke når diagnosen er ganske klar. Og når leger og spesialister sier jeg ikke skal løfte tungt, gå mye, stå mye ol når jeg er dårlig (som jeg bare blir oftere og oftere!), er det veldig vanskelig å gjøre jobben sin når den består i å løfte tungt, gå mye og stå mye! Skal også ta det med ro i dårlige perioder, men etter en dag på jobb er jeg totalt utslitt, for jeg springer og stresser hele dagen! Jeg elsker virkelig jobben min, men jeg klarer ikke å gjøre den skikkelig! Og kollegare må jobbe ekstra vakter og ekstra tungt pga meg! Har noen noen andre forslag til meg, kom gjerne med de! Begynner faktisk å bli litt desperat! Og ikke noe nedlatende innlegg, vær så snil, det er det siste jeg trenger! hi
Anonym bruker Skrevet 26. august 2012 #17 Skrevet 26. august 2012 Nå blir det veldig mange svar fra meg her, men.. Kan jo selfølgelig søke lånekassen og ta utdanning som alle andre, men siden dette er pga sykdom, trodde jeg kanskje at jeg, som så mange anre jeg har hørt om , kanskje hadde noen rettigheter. hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå