Gå til innhold

uansvarlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 3 venne par med barn i samme alder som meg, de er 2år alle sammen.

Hos oss så sitter han bakovervendt i baksete, mens til de andre så sitter barna forover og 2 av dem sitter i forsete. Vi har alle samme bil stol og han ene er like lang som min sønn, og når jeg tok opp at jeg synes det er uansvarlig å la så små barn sitte forover så de at han har så liten beinplass. jeg sa at det er bedre at han har litt liten beinplass enn at han sitter forover i tilfelle en kollisjon. da lo de av meg og sa at de kom aldri til å kollidere uansett så var ikke så farlig om barnet ikke var godt nok sikret.

er det bare jeg som sikrer 2 åringen bakovervendt?

er det uansvarlig av dem eller tar jeg helt feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jg er enig med deg.

Mine får ikke snu før de er fire, og beinplass er faktisk ikke noe stort problem. De trekker bare bena opp eller strekker de opp ettersom de har behov for det.

Å ikke sikre barna forsvarlig og etter anefaling fra trygg trafikk er både uansvarlig og ren latskap. Det er jo mye raskere å feste et forovervendt sete. Men spør deg selv, om hva du ville følt dersom det skjer noe med ditt barn i forb med en bråstopp eller en kollisjon;

Hva ville dumfølt om din egen bedagelighet var utslagsgivende for en livstruende skade? Som kunne vært unngått?

Nei,, da er valget enkelt,

Dersom du føler for å friske opp argumentene dine for hvorfor du har rett, ta en titt på trygg trafikk sine sider, eller bloggen sikringavbarnibil.blogspot.com (tror jeg det var)

Skrevet
Jeg har 3 venne par med barn i samme alder som meg, de er 2år alle sammen. Hos oss så sitter han bakovervendt i baksete, mens til de andre så sitter barna forover og 2 av dem sitter i forsete. Vi har alle samme bil stol og han ene er like lang som min sønn, og når jeg tok opp at jeg synes det er uansvarlig å la så små barn sitte forover så de at han har så liten beinplass. jeg sa at det er bedre at han har litt liten beinplass enn at han sitter forover i tilfelle en kollisjon. da lo de av meg og sa at de kom aldri til å kollidere uansett så var ikke så farlig om barnet ikke var godt nok sikret. er det bare jeg som sikrer 2 åringen bakovervendt? er det uansvarlig av dem eller tar jeg helt feil?

Selv har jeg 3,5 åringen bakovervendt, men kan forstå hvorfor noen snur dem før. I mannen min sin bil for eksempel er det ikke sjanse å få plass til noe bakovervendt sete. Vi har vært på flere butikker og spurt, men det var altså ikke mulig å finne noe som var mulig å plassere i den lille bilen. Nå er det jo greit for oss å bare bytte bil når han skal kjøre ungene, men andre kan jo ikke det hvis de ikke har noen annen bil.

å si at de ikke kommer til å kollidere er litt farlig. Det har skjedd med meg og det var ikke jeg som brøt vikeplikten, så det hjelper ikke hvor fint man kjører enkelte ganger. Er også blitt påkjørt bakfra.

å la 2 barn sitte i framsetet, er jeg mer skeptisk til. Hvis ikke de er over 140 eller sikret skikkelig med airbagen utkoblet da.

Skrevet
Jg er enig med deg. Mine får ikke snu før de er fire, og beinplass er faktisk ikke noe stort problem. De trekker bare bena opp eller strekker de opp ettersom de har behov for det. å ikke sikre barna forsvarlig og etter anefaling fra trygg trafikk er både uansvarlig og ren latskap. Det er jo mye raskere å feste et forovervendt sete. Men spør deg selv, om hva du ville følt dersom det skjer noe med ditt barn i forb med en bråstopp eller en kollisjon; Hva ville dumfølt om din egen bedagelighet var utslagsgivende for en livstruende skade? Som kunne vært unngått? Nei,, da er valget enkelt, Dersom du føler for å friske opp argumentene dine for hvorfor du har rett, ta en titt på trygg trafikk sine sider, eller bloggen sikringavbarnibil.blogspot.com (tror jeg det var)

Det er lovlig i Norge å sette 2-åringer forovervendt. DA mener jeg at kritikk mot dem som følger loven men gjør annerledes som "dumme", "uforsvarlige" og lignende, uberettiget. Jeg hadde aldri satt min 2-åring i forsete. Men har faktisk valgt å sette 2-ringen forovervendt istedet for å vaske bilen for sprutoppkast etter hver tur. Hver sin smak. Jeg orker ikke å kjøre rundt i bil som lukter dass fordi ungen har spydd ned hele bilen. Blir selv kvalm av å sitte bakovervendt, for eksempel på tog, så enkelte tåler bare ikke det.

Skrevet

Forsete eller baksete spiller ingen rolle så lenge de sitter bakovervendt og at airbagen er koblet ut. Det er jo kjempefarlig om barnet sitter forovervendt i forsete og airbagen er aktivert!

Ellers er jeg enig med deg. Barnet mitt satt bakovervendt til vi solgte bilen. Da var han 3,5 år. Etter det kjørte vi ikke noe særlig før han var godt over 4 år.

Jeg hadde ingen stor bil, å bøyde ben er ingen fare. Knekt nakke derimot.. :(

Ja det lovlig, men jeg skjønner det ikke når de vet hva konsekvensene kan bli. Det vrenger seg i magen når små barn helt ned i 1 år sitter forovervendt... Lite opplyste foreldre tenker jeg da.

Ja jeg vet at det finnes barn som blir bilsyke, å nei det er ikke de jeg i hovedsak snakker om her.

Skrevet

Du har ingenting med å påpeke hva de andre gjør, så lenge de følger loven. De har tatt et valg, og må stå for det. Du velger som du vil med din 2 åring.

Om barna sitter i forsete eller baksete, spiller ingen rolle så lenge evt eirbag er slått av.

Greit nok at det er best å sitte bakovervendt til de er 4 minst (JA her i huset gjorde barna det) men jeg blir litt matt av bilsikringspoliti som hyler høyt og belærer andre til enhver tid.

Skrevet
Jg er enig med deg. Mine får ikke snu før de er fire, og beinplass er faktisk ikke noe stort problem. De trekker bare bena opp eller strekker de opp ettersom de har behov for det. å ikke sikre barna forsvarlig og etter anefaling fra trygg trafikk er både uansvarlig og ren latskap. Det er jo mye raskere å feste et forovervendt sete. Men spør deg selv, om hva du ville følt dersom det skjer noe med ditt barn i forb med en bråstopp eller en kollisjon; Hva ville dumfølt om din egen bedagelighet var utslagsgivende for en livstruende skade? Som kunne vært unngått? Nei,, da er valget enkelt, Dersom du føler for å friske opp argumentene dine for hvorfor du har rett, ta en titt på trygg trafikk sine sider, eller bloggen sikringavbarnibil.blogspot.com (tror jeg det var)

Det er lovlig i Norge å sette 2-åringer forovervendt. DA mener jeg at kritikk mot dem som følger loven men gjør annerledes som "dumme", "uforsvarlige" og lignende, uberettiget. Jeg hadde aldri satt min 2-åring i forsete. Men har faktisk valgt å sette 2-ringen forovervendt istedet for å vaske bilen for sprutoppkast etter hver tur. Hver sin smak. Jeg orker ikke å kjøre rundt i bil som lukter dass fordi ungen har spydd ned hele bilen. Blir selv kvalm av å sitte bakovervendt, for eksempel på tog, så enkelte tåler bare ikke det.

Og hver gang man diskuterer dette, så tar noen seg nær av at enkelte velger å følge anbefalingene? Vi snakker jo ikke om noen særtilfeeller av sprutoppkast etc her, ut i fra hovedinnlegget leser jeg at dette er snakk om foreldre som klager på. "for liten benplass" el.

At noe er tillat, betyr likevel ikke at det er det beste for barnet.

Jg syns det er uforsvarlig og ganske sprøtt, at noen mot bedre vitende velger å sikre barna sine dårlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...