Gå til innhold

Har du peiling på Nav - regler??


Anbefalte innlegg

Skrevet

mamma permen er jo snart over, og mine arb.givere tror at jeg begynner på jobb igjen.

Men de 2 jobbene jeg har er så slitsom (renholdsjobb på 100 %) og den adre jobben er like stressende og slitsom som renholder.

Eg har egentlig jobba hele mitt liv for å si det sånn, så jeg er lei av å jobbe og klarer heller ikkje å jobbe med den jævlige bekkenløsning, muskelsemerter og svakkheten jeg har i hele kroppen min.

Så jeg har lyst å si opp begge jobbene mine, få heller noe fra Nav ( det har jeg rett på)

 

Men noen som vet hva skjer når jeg sier opp jobebe mine, hvor mye får jeg fra NAV??

 

Har ikke fått bh.plass til min lille, og mannen vil ike ha fedrekvorte enda, han vil ha pappaperm litt senere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du sier opp jobben selv går det 8 uker før du får arbeidsledighetstrygd og da får du 66 % av bruttolønnen din, avgrenset oppad til 6G.

Skrevet

Om du sier opp selv så kan du fortsatt søke dagpenger, men da får du en karantene på noen (8?) uker, og du må melde deg som arbeidssøker hos nav.

Skrevet

Du får dagpenger om du sier opp (etter karenstid), men vil ikke anbefale deg å gjøre det sånn uten videre. For å motta dagpenger skal du være reell arbeidssøker.

Dersom du har helseproblemer som gjør at du ikke klarer å jobbe, må du gå til legen og få sykemelding. Dersom du går rett fra lønnet permisjon til sykemelding, får du sykepenger, dvs. 100 % av lønn. Ellers kan du få arbeidsavklaringspenger, satsen er lik dagpenger.

Gjest overlord
Skrevet

Du får ikke dagpenger sålenge du ikke er reell arbeidssøker, noe du ikke er når du ikke har barnehage/dagmamma.

 

Ikke så rart at AS Norge snart ikke greier å opprettholde velstandsnivået når folk har slike holdninger som deg.

 

Dersom du virkelig er syk kan du få sykemelding, men dersom det sviver vett rundt i topplokket til fastlegen din vil du ikke få det fordi "jobben er slitsom" eller at du ikke har barnepass.

 

Det de fleste av oss gjør når vi er lei av jobben vår er at vi fortsetter i jobben vi er lei frem til vi har fått en annen jobb. å la seg "forsørge av NAV" burde ikke være et valg, men en siste utvei når alt annet er prøvd.

Skrevet

Du får ingen ting fra Nav på det grunnlaget. Regner med du har en mann som kan forsørge deg.

Skrevet

Jeg er også lei av å jobbe og har kronisk vondt i viljen. Kan jeg også få lønn av NAV? Jeg har også rett på det, syns jeg, har tross alt jobbet siden jeg ble voksen, det er det ikke mange som gjør altså.

Skrevet

Om du er så syk at du ikke greier å utføre jobben din, enten fysisk med alle dine plager, eller psykisk utmattet av tanken på å gå tilbake i jobb, har du rett på sykepenger.

 

Jeg vet ikke om du har rett på sykepenger like etter en svangerskapspermisjon, eller om du ikke har det. Men det kan du lett finne ut av.

 

Om du sier opp jobbene dine før du blir sykemeldt så har du 8 ukers karantene før du kan motta dagpenger ved arbeidsleidighet, en rettighet du allikevel ikke har rett på siden du ikke har barnepass og da ikke er reell arbeidssøker.

 

Om du ikke får godkjent av legen at du bør bli sykemeldt, men allikevel er for syk til å gå tilbake på jobb, har du rett/vil du mest sannsynligvis ha rett på stønad til livsopphold. Som er en rettigheter etter lov om sosialetjenester i NAV. Dette består seg i husleie/renter på boliglån, nødvendig forsikring innbo og bus om du selv eier, strøm, samt å få dekket livsopphold på 5300 for deg og 200 for barnet. Som skal gå til mat, klær og annet.

Gjest overlord
Skrevet
Om du er så syk at du ikke greier å utføre jobben din, enten fysisk med alle dine plager, eller psykisk utmattet av tanken på å gå tilbake i jobb, har du rett på sykepenger. Jeg vet ikke om du har rett på sykepenger like etter en svangerskapspermisjon, eller om du ikke har det. Men det kan du lett finne ut av. Om du sier opp jobbene dine før du blir sykemeldt så har du 8 ukers karantene før du kan motta dagpenger ved arbeidsleidighet, en rettighet du allikevel ikke har rett på siden du ikke har barnepass og da ikke er reell arbeidssøker. Om du ikke får godkjent av legen at du bør bli sykemeldt, men allikevel er for syk til å gå tilbake på jobb, har du rett/vil du mest sannsynligvis ha rett på stønad til livsopphold. Som er en rettigheter etter lov om sosialetjenester i NAV. Dette består seg i husleie/renter på boliglån, nødvendig forsikring innbo og bus om du selv eier, strøm, samt å få dekket livsopphold på 5300 for deg og 200 for barnet. Som skal gå til mat, klær og annet.

 

Det er ikke noe som heter at man er for syk til å gå på jobb, men ikke for syk til å få sykemelding fra lege (etter man har brukt opp egenmeldingsdagene). Du tenker på sosialstønad. Det er en subsidiær ytelse, noe som innebærer at andre utveier (herunder å jobbe om man har muligheten eller søke dagpenger om man er dum nok til å si opp jobben før man har en annen) skal være prøvd. Den er også behovsprøvd, hvilket vil si at dersom dere har andre muligheter for å forsørge dere selv så skal dere gjøre nettopp det.

  • 2 uker senere...
Skrevet
Du får ikke dagpenger sålenge du ikke er reell arbeidssøker, noe du ikke er når du ikke har barnehage/dagmamma. Ikke så rart at AS Norge snart ikke greier å opprettholde velstandsnivået når folk har slike holdninger som deg. Dersom du virkelig er syk kan du få sykemelding, men dersom det sviver vett rundt i topplokket til fastlegen din vil du ikke få det fordi "jobben er slitsom" eller at du ikke har barnepass. Det de fleste av oss gjør når vi er lei av jobben vår er at vi fortsetter i jobben vi er lei frem til vi har fått en annen jobb. å la seg "forsørge av NAV" burde ikke være et valg, men en siste utvei når alt annet er prøvd.

 

Det stemmer ikke. Jeg var arbeidsledig og hadde ikke fått barnehageplass og fikk dagpenger OG kontantstøtte inntil jeg fikk barnehageplass. Så lenge du har en plass å gjøre av barnet den dagen de ringer deg å har en jobb til deg så er det inget problem.

Skrevet
Om du er så syk at du ikke greier å utføre jobben din, enten fysisk med alle dine plager, eller psykisk utmattet av tanken på å gå tilbake i jobb, har du rett på sykepenger. Jeg vet ikke om du har rett på sykepenger like etter en svangerskapspermisjon, eller om du ikke har det. Men det kan du lett finne ut av. Om du sier opp jobbene dine før du blir sykemeldt så har du 8 ukers karantene før du kan motta dagpenger ved arbeidsleidighet, en rettighet du allikevel ikke har rett på siden du ikke har barnepass og da ikke er reell arbeidssøker. Om du ikke får godkjent av legen at du bør bli sykemeldt, men allikevel er for syk til å gå tilbake på jobb, har du rett/vil du mest sannsynligvis ha rett på stønad til livsopphold. Som er en rettigheter etter lov om sosialetjenester i NAV. Dette består seg i husleie/renter på boliglån, nødvendig forsikring innbo og bus om du selv eier, strøm, samt å få dekket livsopphold på 5300 for deg og 200 for barnet. Som skal gå til mat, klær og annet.

 

Dette stemmer ikke. Man blir regnet som reell arbeidssøker selv om man ikke har barnepass. Du plikter å ta i mot en hver jobb du blir tilbydd, om du ikke gjør det mister du dagpengeretten. Jeg var nylig arbidsledig etter permisjon og fikk både dagpenger selv om jeg ikke hadde barnehageplass eller dagmamma, fikk i tillegg kontantstøtte samtidig som dagpengene frem til jeg fikk barnehageplassen. Så lenge man har en plass å gjøre av ungen den dagen du blir tilbydd jobb så er det ingen fare.

Skrevet

Om du er syk (du snakker om bekkenløsning og utmattelse) har du krav på sykepenger, men da må du gå til legen og evt bli sykemeldt, starte med behandlig/opptrening hos fysioterapeut osv.

 

Om du sier opp jobben din har du ikke krav på noen ting første 8 ukene etter at permisjonen din er over, men etter det kan du få ledighetstrygd om du virkelig er arbeidssøker. Nav vil kreve at deg at du søker jobber, legger ut CV'en din på nettsiden deres så arbeidsgivere kan finne deg, at du møter på jobbsøkerkurs osv så selv om du ikke har barnehageplass må du ha noe barnevakt å ty til for å ikke miste dagpengene.

Gjest overlord
Skrevet
Om du er så syk at du ikke greier å utføre jobben din, enten fysisk med alle dine plager, eller psykisk utmattet av tanken på å gå tilbake i jobb, har du rett på sykepenger. Jeg vet ikke om du har rett på sykepenger like etter en svangerskapspermisjon, eller om du ikke har det. Men det kan du lett finne ut av. Om du sier opp jobbene dine før du blir sykemeldt så har du 8 ukers karantene før du kan motta dagpenger ved arbeidsleidighet, en rettighet du allikevel ikke har rett på siden du ikke har barnepass og da ikke er reell arbeidssøker. Om du ikke får godkjent av legen at du bør bli sykemeldt, men allikevel er for syk til å gå tilbake på jobb, har du rett/vil du mest sannsynligvis ha rett på stønad til livsopphold. Som er en rettigheter etter lov om sosialetjenester i NAV. Dette består seg i husleie/renter på boliglån, nødvendig forsikring innbo og bus om du selv eier, strøm, samt å få dekket livsopphold på 5300 for deg og 200 for barnet. Som skal gå til mat, klær og annet.
Dette stemmer ikke. Man blir regnet som reell arbeidssøker selv om man ikke har barnepass. Du plikter å ta i mot en hver jobb du blir tilbydd, om du ikke gjør det mister du dagpengeretten. Jeg var nylig arbidsledig etter permisjon og fikk både dagpenger selv om jeg ikke hadde barnehageplass eller dagmamma, fikk i tillegg kontantstøtte samtidig som dagpengene frem til jeg fikk barnehageplassen. Så lenge man har en plass å gjøre av ungen den dagen du blir tilbydd jobb så er det ingen fare.

 

Nå tolket jeg det hovedinnlegger skrev som om hun ikke hadde tilgjengelig barnepass. De færreste kan skaffe seg fulltids, fullverdig barnepass på dagen.

Skrevet
Om du er så syk at du ikke greier å utføre jobben din, enten fysisk med alle dine plager, eller psykisk utmattet av tanken på å gå tilbake i jobb, har du rett på sykepenger. Jeg vet ikke om du har rett på sykepenger like etter en svangerskapspermisjon, eller om du ikke har det. Men det kan du lett finne ut av. Om du sier opp jobbene dine før du blir sykemeldt så har du 8 ukers karantene før du kan motta dagpenger ved arbeidsleidighet, en rettighet du allikevel ikke har rett på siden du ikke har barnepass og da ikke er reell arbeidssøker. Om du ikke får godkjent av legen at du bør bli sykemeldt, men allikevel er for syk til å gå tilbake på jobb, har du rett/vil du mest sannsynligvis ha rett på stønad til livsopphold. Som er en rettigheter etter lov om sosialetjenester i NAV. Dette består seg i husleie/renter på boliglån, nødvendig forsikring innbo og bus om du selv eier, strøm, samt å få dekket livsopphold på 5300 for deg og 200 for barnet. Som skal gå til mat, klær og annet.
Dette stemmer ikke. Man blir regnet som reell arbeidssøker selv om man ikke har barnepass. Du plikter å ta i mot en hver jobb du blir tilbydd, om du ikke gjør det mister du dagpengeretten. Jeg var nylig arbidsledig etter permisjon og fikk både dagpenger selv om jeg ikke hadde barnehageplass eller dagmamma, fikk i tillegg kontantstøtte samtidig som dagpengene frem til jeg fikk barnehageplassen. Så lenge man har en plass å gjøre av ungen den dagen du blir tilbydd jobb så er det ingen fare.
Nå tolket jeg det hovedinnlegger skrev som om hun ikke hadde tilgjengelig barnepass. De færreste kan skaffe seg fulltids, fullverdig barnepass på dagen.

 

Du har alikevel krav på dagpenger så lenge du ikke har jobb, selv om du ikke har barnepass den dagen du søker dagpenger. Om man som dagpengemottaker ikke klarer å få noe pass til barnet om nav tilbyr jobb, får det bli ens eget problem. Men inntil da har man krav på det uansett.

Gjest overlord
Skrevet
Om du er så syk at du ikke greier å utføre jobben din, enten fysisk med alle dine plager, eller psykisk utmattet av tanken på å gå tilbake i jobb, har du rett på sykepenger. Jeg vet ikke om du har rett på sykepenger like etter en svangerskapspermisjon, eller om du ikke har det. Men det kan du lett finne ut av. Om du sier opp jobbene dine før du blir sykemeldt så har du 8 ukers karantene før du kan motta dagpenger ved arbeidsleidighet, en rettighet du allikevel ikke har rett på siden du ikke har barnepass og da ikke er reell arbeidssøker. Om du ikke får godkjent av legen at du bør bli sykemeldt, men allikevel er for syk til å gå tilbake på jobb, har du rett/vil du mest sannsynligvis ha rett på stønad til livsopphold. Som er en rettigheter etter lov om sosialetjenester i NAV. Dette består seg i husleie/renter på boliglån, nødvendig forsikring innbo og bus om du selv eier, strøm, samt å få dekket livsopphold på 5300 for deg og 200 for barnet. Som skal gå til mat, klær og annet.
Dette stemmer ikke. Man blir regnet som reell arbeidssøker selv om man ikke har barnepass. Du plikter å ta i mot en hver jobb du blir tilbydd, om du ikke gjør det mister du dagpengeretten. Jeg var nylig arbidsledig etter permisjon og fikk både dagpenger selv om jeg ikke hadde barnehageplass eller dagmamma, fikk i tillegg kontantstøtte samtidig som dagpengene frem til jeg fikk barnehageplassen. Så lenge man har en plass å gjøre av ungen den dagen du blir tilbydd jobb så er det ingen fare.
Nå tolket jeg det hovedinnlegger skrev som om hun ikke hadde tilgjengelig barnepass. De færreste kan skaffe seg fulltids, fullverdig barnepass på dagen.
Du har alikevel krav på dagpenger så lenge du ikke har jobb, selv om du ikke har barnepass den dagen du søker dagpenger. Om man som dagpengemottaker ikke klarer å få noe pass til barnet om nav tilbyr jobb, får det bli ens eget problem. Men inntil da har man krav på det uansett.

 

Vi trenger jo ikke diskutere dette frem og tilbake. Jeg refererer her til det som står på NAV sine sider:

 

 

"Unntak – foreldre med små barn

Stønadssøkere med små barn må på forhånd ha innrettet seg slik at noen kan passe barna på kort varsel. Det skal likevel gis en frist på ikke mindre enn to dager, til å skaffe barnepass for å kunne tiltre i arbeid/tiltak. Ved innkalling til NAV lokalt, må frammøte kunne skje på kort varsel.

Barn er å anse som små inntil de har fullført fjerde skoleår. Barn som har spesielle behov dokumentert fra helsepersonell i kommunen, kan anses som "små" inntil fylte 18 år.

Dette gjelder også enslige forsørgere som mottar dagpenger. Mottar de overgangsstønad, gjelder egne regler.

Manglende barnepass anses ikke som "rimelig grunn".

Vedkommende må også kunne ta arbeid som begynner før barnehagens åpningstid eller slutter senere enn stengningstiden. Dette kravet gjelder imidlertid ikke for dem som er godkjent som deltidsarbeidssøkere grunnet omsorg for små barn"

Dersom man er hjemme med små barn og mottar dagpenger skal man altså ha en plan for hvordan man skal skaffe barnepass dersom man begynner i jobb. De færreste kommuner har ledige barnehageplasser eller dagmammaer på kort varsel. De færreste av oss har en person man stoler på som bare går hjemme og venter på å få æren av å passe barnet til den arbeidssøkende. Ergo må de fleste ha barnepass for å være reelle arbeidssøkere.

Jeg vet at noen spekulerer i å være hjemme med barn en stund ekstra mens de mottar dagpenger. Dette ser jeg på som svindel, og jeg vet at mange NAV-kontor er obs. på denne denne typen misbruk. Mødrene (eller fedrene) dette gjelder skal bli hyppig kalt inn til samtaler, jobbsøkerkurs o.l for å se til at de virkelig er reelle arbeidssøkere. De blir også som regel bedt om å dokumentere jobbsøkingen sin ved å levere inn kopier av søknader de skriver og føre såkalt jobblogg.

Skrevet

Om du har to renholdsjobber kan jeg skjønne at du er sliten. Men hvorfor i alle dager kan du ikke bare si opp ene jobben da?

 

Om du ønsker mer lønn eller andre utfordringer på jobb er det kanskje på tide å ta noe utdanning?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...