Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #1 Skrevet 25. august 2012 Lurer på om det er noen her inne som har erfaringer og dele i forhold til startlån via husbanken/kommunen? Hvordan man går frem, hva som må til for å få lån, eller andre ting dere kan fortelle meg om det. Jeg er enslig forsørger under utdanning og mottar OS, utvidet barnetrygd, stønad til barnetilsyn, barnebidrag og har i tillegg studielån. Jeg har ingen egenkapital.. Har jeg i det hele tatt sjans i havet eller bør jeg bare legge vekk drømmen med en gang?
Mammen ved dammen Skrevet 25. august 2012 #2 Skrevet 25. august 2012 Vet det er blitt vanskeligere enn før, og at også husbanken krever egenkapital, men dette finner du best ut av ved å ta kontakt med dem selv:) Så må du tenke på dette: Hvor mye forventer du å tjene etter endt utdanning? Har du foreldre eller andre som kan stille opp som kausjonister? Har du mulighet til å få forskudd på arv eller lign. til egenkapital? Så kan du ta kontakt med kommunen/husbanken/banker. Men, en ting er viktigst av alt: Først og fremst må du selv regne ut om du vil klare det (Inkludert eventuell høyere rente)! Dette har vel med å gjøre hvor du bor, prisene er jo så forskjellig. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #3 Skrevet 25. august 2012 Du har du ingen EK og ingen inntekt så det kan du bare slå fra deg frem til du har fått fast jobb.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #4 Skrevet 25. august 2012 Vet det er blitt vanskeligere enn før, og at også husbanken krever egenkapital, men dette finner du best ut av ved å ta kontakt med dem selv:) Så må du tenke på dette: Hvor mye forventer du å tjene etter endt utdanning? Har du foreldre eller andre som kan stille opp som kausjonister? Har du mulighet til å få forskudd på arv eller lign. til egenkapital? Så kan du ta kontakt med kommunen/husbanken/banker. Men, en ting er viktigst av alt: Først og fremst må du selv regne ut om du vil klare det (Inkludert eventuell høyere rente)! Dette har vel med å gjøre hvor du bor, prisene er jo så forskjellig. Lykke til! Takker for konstruktivt svar:) Jeg kommer til å tjene endel bedre etter endt utdanning enn hva jeg gjør nå og har gjort tidligere, jeg har dessverre ingen som kan stille som kausjonist, eller noen som kan hjelpe meg med egenkapital. Jeg har hørt om personer som i forbindelse med startlån har fått låne også til egenkapital via kommunen så det er igrunn mitt eneste håp. Jeg har regnet på det selv, og funnet noen aktuelle leiligheter her jeg bor (andel) som kunne vært aktuelle for meg, med husleien og nedbetaling av boliglån vil jeg totalt sett komme opp i en sum under det jeg må betale per.mnd for å leie her jeg bor nå. I og med at jeg har bedre inntekt etter endt utdanning ( og i følge mine egne kalkulering-er nok til å betjene det lånet jeg er ute etter nå) håper jeg at det vil hjelpe saken min. Jeg skal ta kontakt med både kommunen og husbanken på mandag å forhøre meg, men jeg ville så gjerne høre andres erfaringer slik at jeg ikke får falske forhåpninger:)
Anonym bruker Skrevet 26. august 2012 #5 Skrevet 26. august 2012 Dytter på denne i tilfelle noen har erfaringer å dele her i dag:)
Anonym bruker Skrevet 26. august 2012 #6 Skrevet 26. august 2012 Snakk med kommunen, vet om mange som har fått hjelp til egenkapitalen der. Tror nok du må vente til du er i jobb, men hvis du lager et budsjett på at du vil klare lånet også i studietiden pluss info om hva du vil tjene når du er ferdig kan det hende forutsatt at det er et yrke som er lett å få jobb i.
Siljemor90 Skrevet 26. august 2012 #7 Skrevet 26. august 2012 Mulig jeg er helt på jordet nå, men man får jo lån når man er trygda? Å overgangsstønad er jo en trygd. Min ekssvigerfar mente iallefall at jeg kunne få lån gjennom kommunen når jeg og barnefar flytta fra hverandre. Ikke så altfor mye, men nok til en leilighet :-)
Anonym bruker Skrevet 26. august 2012 #8 Skrevet 26. august 2012 Mulig jeg er helt på jordet nå, men man får jo lån når man er trygda? å overgangsstønad er jo en trygd. Min ekssvigerfar mente iallefall at jeg kunne få lån gjennom kommunen når jeg og barnefar flytta fra hverandre. Ikke så altfor mye, men nok til en leilighet :-) OS er en tidsbegrenset trygt og ikke sikker nok til at bankene gir ut lån på den.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2012 #9 Skrevet 26. august 2012 Jeg har planer om å søke, har bare ikke fått ut fingeren. Er aleneforsørger med to barn. Nylig utdannet og startet i jobb. Tjener 330 000 i året og har ingen egenkapital. En kan også søke om å få låne egenkapitalen i husbanken og resten i en vanlig bank. Er så lei av å leie og vi har flyttet mye. Men tar det ganske rolig og håper på å finne meg en mann snart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå