Gå til innhold

6-åring, plikter hjemme og lommepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen har begynt på skolen og er veldig opptatt av å være stor og klare seg selv. Tenkte derfor å benytte sjansen til å innføre ukepenger. Har lurt litt på hva jeg skal ha han til å gjøre og tenkte derfor at han skal ha det som en fast rutine at han smører matpakka si sjøl hver morgen. I tillegg kan han ha ansvaret for å rydde rommet sitt når helgen kommer og kanskje gå ut med søpla eller noe sånt.

Ville noe slikt vært greit for en seksåring, eller burde jeg kanskje finne 5-6 ting og få han til å velge f.eks tre av dem som skal være hans faste plikter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan jo foreslå noen ting selv? Uten at du lager alternativer, mener jeg.

Skrevet

Her får også ungene lommepenger, men de er ikke knyttet opp mot plikter hjemme.

Jeg mener at barn skal lære å bidra i heimen uten å ha betalt for det jeg da, synes det er en uting med unger som forhandler om pris på tjenester når du ber dem om noe...

Min 5-åring dekker bordet før middag, rydder rommet sitt (jeg hjelper til når det er behov for det da), rydder bort egen asjett og glass etter alle måltider (bærer de fra bordet og til kjøkkenbenken hvor jeg setter de i oppvaskmaskin), henter posten og lignende småoppgaver.

8-åringen hjelper til å lage middag (kutter f.eks salat), har ansvaret for å tømme esken med papirsøppel i den grønne dunken, holde orden på rommet, hjelpe med å rydde osv.

Skrevet

Synes det er en fin ide. Rydde ut av oppvaskmaskinen kan jo også være noe. Men samtidig tror jeg det er viktig at han skjønner at det går an å hjelpe til uten å måtte få betalt for det også. Men det er jo en balansegang. :) Kanskje det holder med en eller to plikter til å begynne med. :)

Skrevet

Er helt enig i at man har godt av å lære at man ikke skal ha betalt for alt man gjør hjemme. Samtidig ser jeg ikke noe galt i at lommepenger skal være knyttet til at man gjør visse ting. Rydde av bordet gjør man uansett, støvsuging får man penger for - bare som et eksempel.

Hvis lommepenger ikke er knyttet opp mot en motytelse har man jo heller ingen grunn til å unnlate å gi dem og det synes jeg er feil.

HI

Skrevet
Er helt enig i at man har godt av å lære at man ikke skal ha betalt for alt man gjør hjemme. Samtidig ser jeg ikke noe galt i at lommepenger skal være knyttet til at man gjør visse ting. Rydde av bordet gjør man uansett, støvsuging får man penger for - bare som et eksempel. Hvis lommepenger ikke er knyttet opp mot en motytelse har man jo heller ingen grunn til å unnlate å gi dem og det synes jeg er feil. HI

Lommepenger er et privilegium som selvsagt kan inndras om man ikke oppfører seg og/eller havner i trøbbel.

Vi har heller ikke lommepenger fast til oppgaver. ALLE som bor i huset skal bidra uten å få "lønn" i form av penger. Lommepenger gis til den som oppfører seg, som viser folkeskikk og som gjør som en får beskjed om.

Skrevet
Er helt enig i at man har godt av å lære at man ikke skal ha betalt for alt man gjør hjemme. Samtidig ser jeg ikke noe galt i at lommepenger skal være knyttet til at man gjør visse ting. Rydde av bordet gjør man uansett, støvsuging får man penger for - bare som et eksempel. Hvis lommepenger ikke er knyttet opp mot en motytelse har man jo heller ingen grunn til å unnlate å gi dem og det synes jeg er feil. HI
Lommepenger er et privilegium som selvsagt kan inndras om man ikke oppfører seg og/eller havner i trøbbel. Vi har heller ikke lommepenger fast til oppgaver. ALLE som bor i huset skal bidra uten å få "lønn" i form av penger. Lommepenger gis til den som oppfører seg, som viser folkeskikk og som gjør som en får beskjed om.

Jeg skjønte ikke den helt. Får barna dine lommepenger eller ikke dersom de ikke gjør husarbeid hele uka?

Hvis det får det dersom de har gjort husarbeid, men ikke hvis det ikke har gjort det, så er jo pengene knyttet til visse plikter, selv om du kaller det å vise folkeskikk og oppføre seg.

Skrevet
Lommepenger er et privilegium som selvsagt kan inndras om man ikke oppfører seg og/eller havner i trøbbel. Vi har heller ikke lommepenger fast til oppgaver. ALLE som bor i huset skal bidra uten å få "lønn" i form av penger. Lommepenger gis til den som oppfører seg, som viser folkeskikk og som gjør som en får beskjed om.
Jeg skjønte ikke den helt. Får barna dine lommepenger eller ikke dersom de ikke gjør husarbeid hele uka? Hvis det får det dersom de har gjort husarbeid, men ikke hvis det ikke har gjort det, så er jo pengene knyttet til visse plikter, selv om du kaller det å vise folkeskikk og oppføre seg.

De får lommepenger, men de er ikke knyttet til pliktene. Husarbeid gjør de og det gjorde de lenge før vi innførte lommepenger (begynte med lommepenger i fjor og da var de 14 og 16 år. husarbeid har de gjort siden de begge var 4-5 år).

Lommepenger inndras om de er frekke, skulker skolen, fester, ikke overholder innetidene, lyver osv.

Skrevet
Jeg skjønte ikke den helt. Får barna dine lommepenger eller ikke dersom de ikke gjør husarbeid hele uka? Hvis det får det dersom de har gjort husarbeid, men ikke hvis det ikke har gjort det, så er jo pengene knyttet til visse plikter, selv om du kaller det å vise folkeskikk og oppføre seg.
De får lommepenger, men de er ikke knyttet til pliktene. Husarbeid gjør de og det gjorde de lenge før vi innførte lommepenger (begynte med lommepenger i fjor og da var de 14 og 16 år. husarbeid har de gjort siden de begge var 4-5 år). Lommepenger inndras om de er frekke, skulker skolen, fester, ikke overholder innetidene, lyver osv.

Du svarer fortsatt ikke på det jeg spør om: får de lommepenger eller ei dersom de ikke gjør et slag i huset hele uka, men ellers oppfører seg pent?

Skrevet
De får lommepenger, men de er ikke knyttet til pliktene. Husarbeid gjør de og det gjorde de lenge før vi innførte lommepenger (begynte med lommepenger i fjor og da var de 14 og 16 år. husarbeid har de gjort siden de begge var 4-5 år). Lommepenger inndras om de er frekke, skulker skolen, fester, ikke overholder innetidene, lyver osv.
Du svarer fortsatt ikke på det jeg spør om: får de lommepenger eller ei dersom de ikke gjør et slag i huset hele uka, men ellers oppfører seg pent?

Ja, det gjør de

Skrevet

ting som er fint å gjøre

tømme oppvaskmaskin. rydde rommet, gå med søppel.

jeg på den alderen fikk mer penger og mer plikter etterhvert som jeg var klar for det. men tenker at det er greit med å ikke starte med mange oppgaver på engang. ta det heller litt gradvis.

barna her er ikke så gammle nok, men de må rydde rommet hver helg, og når vi ser at det er på tide. de får 50 kr uka eller blad på butikken, de kan velge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...