Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #1 Skrevet 25. august 2012 Begge barna får barnetvgodt om fredagen. Det er tradisjon hos oss. De er 4 og 8 år, og får like mye begge to. Men eldste gafler innpå alt sammen på kort tid, mens minsten tar bare litt før han egentlig er forsynt og vil spare resten. Dermed kan minste kose seg med godteri også om lørdagen, siden han har mer igjen. Dette er ifølge min førstefødte dødelig urettferdig, siden han har spist opp alt sitt. Vel....
LuksusLiv Skrevet 25. august 2012 #2 Skrevet 25. august 2012 Hehe.....husker selv at jeg alltid passet på å ikke spise godteriet mitt raskere enn søsknene mine, for det var utrolig trist å sitte igjen med ingenting når de andre hadde masse igjen.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #3 Skrevet 25. august 2012 Syns vel kanskje 8-åringen kan få litt mere ja!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #4 Skrevet 25. august 2012 Ville tatt det som en fin læring for 8-åringen å prioritere, jeg.... Snakk med han om at det de får er helgegodt, og at han derfor selv bestemmer om han vil ha litt begge dager eller alt ene dagen. Så kan dere evt bli enige i at du legger bort halvparten av hans godt fredag slik at han har til lørdag også.. Her får du nok mange ulike meninger, tenker jeg....
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #5 Skrevet 25. august 2012 Begge barna får barnetvgodt om fredagen. Det er tradisjon hos oss. De er 4 og 8 år, og får like mye begge to. Men eldste gafler innpå alt sammen på kort tid, mens minsten tar bare litt før han egentlig er forsynt og vil spare resten. Dermed kan minste kose seg med godteri også om lørdagen, siden han har mer igjen. Dette er ifølge min førstefødte dødelig urettferdig, siden han har spist opp alt sitt. Vel.... Hvor mye får de da? Er det sånn at det er veldig mye for en 4-åring eller veldig lite for en 8-åring? Det har jo en del å si!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #6 Skrevet 25. august 2012 De får ikke ekstremt mye, f eks : Et kinderegg 10 non stop En lipstick slikkegreie 5 "Biler" Noen sjokoladebiter HI
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #7 Skrevet 25. august 2012 Det er urettferdig! Blodig urettferdig! Jeg sier, enten har du lyst på godteri og da spiser du godisen din, om du ikke har lyst på godisen så kan du dele. Aller helst sitter jeg frem i en skål, slik som man gjør med chips, og så får de forsyne seg som de vil. Ingen her hos meg får gå å slikke i seg slikkeri, mens den andre skal stå med store triste øyner å se på. Ikke litt aktuelt en gang, da kan de heller dele. Ingen som mangler noen ting, de får lik sjangse til å få det de har lyst på, og har de ikke lyst på mer, så trenger de ikke å bygge seg opp et lager av goodis.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 25. august 2012 #8 Skrevet 25. august 2012 Jeg synes 8-åringen din har litt rett. En 8-åring er mye større enn en 4-åring, og spiser nok dermed også mye mer. Ville nok økt litt på innholdet i 8-åringen sin skål, og så heller sagt at dersom han spiser opp alt da også får han bare leve med at lillebroren har snop dagen etter også.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 25. august 2012 #9 Skrevet 25. august 2012 De får ikke ekstremt mye, f eks : Et kinderegg 10 non stop En lipstick slikkegreie 5 "Biler" Noen sjokoladebiter HI Oi... Det var veldig lite synes jeg. Mine får minst det dobbelte. Gjerne mye mer også, men det minste spiser ikke så mye da. Men er får de ikke resten dagen etter.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #10 Skrevet 25. august 2012 Synes det hørtes veldig fornuftig ut dette med å bruke det som læring av sparing, og å legge av noe til lørdagen:) Synes forøvrig ikke mengden snop trenger å øke med alderen, som med annen mat, så synes ikke det gjør noe at mengden er lik for barna!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #11 Skrevet 25. august 2012 Jeg ville nå satt en bolle popcorn eller noe på bordet lørdagen jeg da, så har 4-åringen resten av snopet fra i går og begge kan spise popcorn. Synes du var litt gnien på snopet også jeg da, men her i huset praktiserer vi ikke mitt og ditt snop men setter en skål eller to på bordet. I dag har jeg satt på bordet til mine fire barn (3, 5, 8 og 11 år gamle) en bolle potetgull (ca halvparten av en pose), en halv pose seigmenn, en halv pose nonstop, et kinderegg til hver også har i tillegg de to eldste kjøpt litt smågodt på butikken som de spiser til en film etter at de to yngste er i seng (de pantet 2 poser med flasker og kjøpe smågodt for pengene). Da blir ikke alt tømt, men det er litt igjen i skålene når de legger seg.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #12 Skrevet 25. august 2012 HI her. Joda, de fikk en bolle ostepop da de så film i sted, så han lider ingen nød. Og om de hadde fått mer godteri, hadde han garantert spist opp alt på en gang da også. Klarer ikke begrense seg, men spiser gjerne med begge hendene. Vi har prøvd å ha felles skål, men det blir bare bråk. Derfor er det hver sin skål, med likt innhold. Om han hadde fått velge, hadde han droppet mat og bare spist godt.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #13 Skrevet 25. august 2012 Uff, du var gnien på snopet ja. Til 4-åringen er det grei mengde tenker jeg men ikke til 8-åringen.. Hva med å sette frem en skål med noe snop etter 4-åringen er i seng f.eks? Eller en skål i det hele tatt?
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 25. august 2012 #14 Skrevet 25. august 2012 HI her. Joda, de fikk en bolle ostepop da de så film i sted, så han lider ingen nød. Og om de hadde fått mer godteri, hadde han garantert spist opp alt på en gang da også. Klarer ikke begrense seg, men spiser gjerne med begge hendene. Vi har prøvd å ha felles skål, men det blir bare bråk. Derfor er det hver sin skål, med likt innhold. Om han hadde fått velge, hadde han droppet mat og bare spist godt. Vel, du spurte om meninger, og det fikk du. Jeg synes du er veldig gjerrig med snopet til 8-åringen og at han kan få mer - selv om han vil spise opp det også. Så lenge det bare er snakk om en dag i uken så tror jeg ikke litt mer snop skader
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #15 Skrevet 25. august 2012 Jeg syns også 8 åringen får litt lite. Har selv ei på 2 og ei på 8. Her får de likt med godteri, men 8 åringen får mer etter 2 åringen er lagt.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #16 Skrevet 25. august 2012 HI her. Joda, de fikk en bolle ostepop da de så film i sted, så han lider ingen nød. Og om de hadde fått mer godteri, hadde han garantert spist opp alt på en gang da også. Klarer ikke begrense seg, men spiser gjerne med begge hendene. Vi har prøvd å ha felles skål, men det blir bare bråk. Derfor er det hver sin skål, med likt innhold. Om han hadde fått velge, hadde han droppet mat og bare spist godt. Det er vel og bra og ikke dele ut godteri i hytt og pine, men det viser seg ofte at de som har det strengest med snop er også de som spiser med begge hender;) Syns at det nesten hadde vært bedre å ikke gitt noe enn å gi den lille luremengden.
Gjest Sekretøsa Skrevet 25. august 2012 #17 Skrevet 25. august 2012 Her hyler man om at man ikke skal gi sukker i mat og desserter...men å hive innpå hele ukas rasjonering i helga er ok? Sønnen min får 1 kinderegg og en smurfeske og er strålende fornøyd. Dattra mi får smurf og kindersjokolade. Er så fornøyde att. Trenger ikke smågodt for 50 kr hver. Og forøvrig er det sånn her at om man har spist opp, da er det tomt. Om ungene får 100 kr hver, og den ene bruker alt og den andre halvparten...må han da dele 50lappen med broren?
humlesurr Skrevet 25. august 2012 #18 Skrevet 25. august 2012 (endret) Lag litt kos sammen med storebror etter at lillebror er i seng på lørdagen. Popp popcorn og kos dere med en skål med is mens dere ser en film eller spiller brettspill sammen. Han er dobbelt så gammel som lillebror og det er faktisk viktig å få føle seg eldre. Man oppdrar barna sine rettferdig, og det betyr ikke alltid likt Endret 25. august 2012 av humlesurr
LilleVilje Skrevet 25. august 2012 #19 Skrevet 25. august 2012 Hvorfor må det være så mye snop? Hvorfor er det så viktig med snop for at man skal kose seg? Her skjønner jeg rett og slett ikke greia. Det har null næringsverdi og er bare skadelig. Det er klart det er lov med lørdagsgodt eller fredagsgodt eller hva man nå velger, men det må da ikke være sånn at jo mer snop, jo mer kos! Det er faktisk en av årsakene til fedmebølgen vi ser i den vestlige verden nå; vi har vennet oss til å knytte mat til det å kose oss. Hver gang det skal være kos, må det liksom være noe godt å spise på bordet. Hvorfor det? Jeg syns ikke det er urettferdig i det hele tatt. åtteåringen din klarer ikke å begrense seg, men det gjør fireåringen din. Og du vet at åtteåringen hadde spist opp alt like fort dersom han hadde fått mer. Dette ville jeg brukt som en læring for åtteåringen; det er en begrenset ressurs, og hvis han spiser opp alt på en gang, så er det faktisk ikke mer. Du vet jo at han hadde gjort det samme dersom han hadde fått økt mengde, altså er det ikke mengden det kommer an på, men at lysten på snop blir så stor at den går ut over selvkontrollen. Som et apropos: Har du hørt om The marshmallow test? http://www.newyorker.com/reporting/2009/05/18/090518fa_fact_lehrer Dette er selvfølgelig ikke noe fasitsvar på noe som helst, eller noen allmenngyldig regel, men det er likevel litt interessant å lese! Og fireåringen din behersker tydeligvis denne kunsten, mens du kan benytte dette som en fin anledning til å hjelpe åtteåringen til å trene litt på dette.
Moosh Skrevet 25. august 2012 #20 Skrevet 25. august 2012 Hva? Jeg syns det var rikelig med snop HI disker opp med, jeg! Selv til 8-åringen. Jeg selv hadde nok blitt ganske "mett" av så mye godteri, i tillegg til ostepop. Det er da ikke noen vits i å fråtse. Men jeg er enig i at det er en god ordning at de kan spise restene neste dag. Men jeg er litt enig i at eldste barnet kan få litt mer enn minste. Og hvis har spiser alt opp på fredag så lærer han å spare litt til neste dag.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #21 Skrevet 25. august 2012 Syntes ikke det blir riktig å sette alt i en skål om ikke det er slik at alle spiser i samme tempo. Si du har 3 barn, 2 som spiser sakte og koser seg med det og en som gafler innpå, da vil den ene få i seg en stor mengde mens de andre ikke får mer en et par biter. Den som spiser mest spiser antagelig en alt for stor mengde for et barn og de andre blir straffet for at de spiser i en rolig fart. Det ender enten opp med masse krangling eller de to andre barna lærer at de må gafle innpå de også slik at de får sin mengde. Gutten har ikke vondt av å lære seg å spare om han vil ha begge dager. Men jeg ville muligens gitt en 8 åring litt mer en jeg gir en 4 åring
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #22 Skrevet 25. august 2012 Hvilket bråk fikk du med skål på bordet? ER jo kanskje fornuftig å lære han å ikke gribbe og spise med begge hender og sånn. Det er jo et større problem enn at de skal ha samme mengde snop. Du oppnår ingenting med å ha en skål til hver med relativt lite innhold, uten at jeg personlig er enig med resten av damene her inne om at du må gi mer snop. Synest egentlig at det var en grei mengde. Sett skål på bordet, og om han gribber så tar du vekk skåla. Ps. han er sikkert ikke eneste ungen i denne verden som hadde spist godterier hele dagen og ikke mat, om han fikk sjangsen til det.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #23 Skrevet 25. august 2012 Samme problemstillingen var det med meg og søsteren min da vi var små. Hun glefset i seg alt, mens jeg spiste sakte og hadde godis mye lenger enn henne. Vi fikk nøyaktig like mye selv om det var fire år mellom oss. Likt skal være likt, og jeg hadde følt det blodig urettferdig om hun skulle ha fått mer enn meg bare fordi hun var eldre (for det var jammen ikke min feil at jeg var fire år yngre). Og jeg er litt enig i det. Det er ikke mengden som ha noe å si, men det at man faktisk kan lære seg å roe ned og kose seg med det man har, eller evt innse at når det er tomt så er det tomt, selv om andre fortsatt har noe igjen. Godis er ikke noe man skal behøve å spise seg mett på, så derfor ser jeg ikke poenget med at når man blir eldre så skal man automatisk få mer enn de som er yngre.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #24 Skrevet 25. august 2012 Mengden snop synes jeg er helt ok, skjønner ikke hvorfor det skal være så mye mer? Er det sånn at mer snop = mer kos? Hos oss er i hvert fall det der mer enn nok. Og til alle dere som tror det bare er å "lære" ungene å dele skål, så kan jeg si at alle barn ikke er like. Hvorfor skal ikke ungene så lov til å spise godis i sitt eget tempo? Synes vi maser nok om mat, bordskikk, oppdragelse osv. Når ungene får snop får de hver sin skål og så får de gjøre akkkurat som de vil uten at jeg blander meg. Vil de hive innpå eller spare til neste dag er deres egen avgjørelse. 8-åringen må bare lære seg at dersom han skal ha noe snop til neste dag, må han spare selv. Forøvrig enig i at det ikke bør gjøres forskjell mens begge to er våkne. ønsker du å gi mer til 8-åringen bør han få det etter minste er lagt. Det kan føles helt grusomt urettferdig å vokse opp med at din storebror ALLTID får mer enn deg fordi han er eldre. For det vil han jo være hele ditt liv. Hva storebror fikk som fireåring spiller selvsagt ingen rolle for en fireåring. Barn lever i øyeblikket.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #25 Skrevet 25. august 2012 hvorfor skal man gi masse godis fordi det er helg. de ender opp med og bli kvalme uansett Her får de: en skål hver og det fungerer fint, i den er det: 1 liten pakke mambo karamel, smurfepakke, kjærlighet og kinderegg. de er storfornøyde og kjærligheten tar lang tid og spise opp. vi setter også et fat mmed oppskåret frukt som melon og jordbær på bordet og de koser seg med det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå