Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #1 Skrevet 25. august 2012 Og hvor i landet er du fra? Er selv trønder, og sier navnet med trykk på første stavelse, VIbeke (samme trykk som i 'sidensvans') Har hørt noen fra Nord-Norge uttale navnet med trykk på andre stavelse, viBEke (samme trykk som i 'kaniner') Hva er vanligst
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 25. august 2012 #2 Skrevet 25. august 2012 Synes egentlig ikke jeg har trykk noen sted på navnet, uttaler det med jevnt trykk hele veien. Er bergenser.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #5 Skrevet 25. august 2012 Sier nok VibeKKe...som i vekke... Du kan vel ikke uttale et navn med tre stavelser med samme trykk som et tostavelsesord?
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #6 Skrevet 25. august 2012 Vi-bekke. Ja, du skjønner. Vibeeeke høres jo helt rart ut!
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #10 Skrevet 25. august 2012 Og hvor i landet er du fra? Er selv trønder, og sier navnet med trykk på første stavelse, VIbeke (samme trykk som i 'sidensvans') Har hørt noen fra Nord-Norge uttale navnet med trykk på andre stavelse, viBEke (samme trykk som i 'kaniner') Hva er vanligst Er det noen som uttaler det ViBEEEke? Det har jeg aldri hørt før.
Himmel og hav Skrevet 25. august 2012 #11 Skrevet 25. august 2012 (endret) Med trykk i starten, som i "stavelse". Er fra østlandet. Endret 25. august 2012 av "Himmel og hav"
Mamma til 2 + lille ups... Skrevet 25. august 2012 #12 Skrevet 25. august 2012 Søstra mi heter Vibeeke, aldri hørt om andre som uttaler det likt! Er fra Hardanger..
Gulosten™ Skrevet 25. august 2012 #13 Skrevet 25. august 2012 Kommer vel an på personen som heter det..? Noen har kalt forsvareren til AB for VibEEke, og ei i familien vår heter VIbeke.
Gjest Sekretøsa Skrevet 25. august 2012 #15 Skrevet 25. august 2012 Sier nok VibeKKe...som i vekke... Du kan vel ikke uttale et navn med tre stavelser med samme trykk som et tostavelsesord? Stav er stav! Kom ikke på en bedre forklaring
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #16 Skrevet 25. august 2012 Jeg heter Vibeke - og sier Vi-be-ke. Bor på Østlandet. Har nordlendinger i familien og de sier Vi-beeee-ke. TrØnderne i familien er jeg litt usikker på hvordan uttaler det. Mer overrasket over de som sier Vi-be-KKe siden det ikke er dobbeltkonsonant.
Mami_ Skrevet 25. august 2012 #18 Skrevet 25. august 2012 Jeg kjenner ei som heter VI-beke, og to som heter VibEke... Er fra Nord-Norge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå