Gå til innhold

trenger tips om god bok (kvalitet)...!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siste jeg leste var Mengele Zoo av Nygårdshaug.

Trenger tips om en god bok, er åpen for mange sjangre. Ikke typisk kiosklitteratur vel å merke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er nesten ferdig med "Botticellis hemmelighet".... og gruer meg til å være ferdig og ikke ha den å lese på lenger!!!

Forfatter er Marina Fiorati. Hun har også skrevet "Glassblåseren fra Murano" og "Fruen av Saronno", som også anbefales. Glassblåseren kom først, deretter Fruen og nå altså Botticellis hemmelighet.

Jan Wieses "Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede" er også en fin liten bok, som jeg må lese om igjen med noen års mellomrom!

The Shadow of the Wind av Carlos Ruiz Zafon er også bra, lenge siden jeg har lest. Tror den heter Vindens skygge på norsk (jeg leste den på engelsk).

Gjest overlord
Skrevet

Disse bøkene leste jeg i ferien (klippet fra tråd på krangle).

Ragnar Hovland- 1964

Dom: Kjedelig, forutsigbar.

Erlend Loe- stille dager i mixing part

Dom: Morsom, lettlest, herlig å lese om par som går min mann og jeg en høy gang i dysfunksjonalitet.

Arto Paasilinna- Den elskverdige giftblandersken

Dom: Flotte personskildringer, nesten troverdig tiltross for noe sinnsvakt plott, underholdende og lettlest.

Herman Koch- Middagen

Dom: Utrolig spennende bok. Greide ikke legge den fra meg. Elsker bøker som ikke har så mye annet enn mellommenneskelig drama som tema. Må leses!

Jonas Jonasson- hundreåring som klatret ut vinduet og forsvant

Dom: Fasinerende historie. Veksler mellom nåtid og tilbakeblikk på diverse historiske øyeblikk hovedpersonen har opplevd. Velskrevet og morsom.

Skrevet

Hmmm., mange gode forslag. Har lest flere av dem. Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og Den elskeverdige giftblandersken er veldig artige bøker:)

Kvinnen som kledde sag naken hørtes interessant ut. hvilken sjanger er det egentlig?

Skrevet

Likte du Mengele Zoo? Vet du at den har to oppfølgere? :) Etter denne kommer Himmelblomsttreets muligheter og så Afrodites basseng. Jeg vil anbefale å lese desse også.

Skrevet

'Ut å stjæle hester' Per Petterson

Alt av Erik Fosnes Hansen

'Alle ting skinner' Mattis Øybø

'øst for Eden' og 'vredens druer' John Steinbeck

Dette er i alle fall noen av mine favoritter : )

Skrevet

Ja, likte forsåvidt Mengele Zoo (tankevekende bok), men trenger en pause før jeg eventuelt leser de to andre.

Salme ved reisens slutt av Erik Fosnes hansen er nydelig bok!

Skrevet
Hmmm., mange gode forslag. Har lest flere av dem. Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og Den elskeverdige giftblandersken er veldig artige bøker:) Kvinnen som kledde sag naken hørtes interessant ut. hvilken sjanger er det egentlig?

Kvinnen som kledde seg naken er en liten roman, under 200 sider, er oversatt til minst 15 språk og har fått strålende kritikkre i inn og utland. Kom ut ca 1990, var debutroman. En roman som varierer mellom nåtid og fortid som knyttes sammen av et mysterie som bunner i noe en bibliotekar i Vatikanet finner, om jeg husker rett. Hver gang jeg har lest den lurer jeg alltid på hva jeg har lest, og har egentlig lyst til å lese den en gang til umiddelbart. Men siden jeg aldri har gjort akkurat det, så har boken beholdt sin fascinasjon for meg, og jeg leser den som sagt på nytt med noen få års mellomrom :)

Av de tre jeg nevnte av M. Fiorati ovenfor synes jeg Botticellis hemmelighet er den beste, forresten.

Skrevet

Måken Jonathan er en bitteliten bok som er som en liten skatt av livssannheter, kan få mange og enhver til å tenk seg om ift hva som er viktig i livet sitt :)

Skrevet (endret)

"Alle ting skinner" av Mattis Øybø

"Imot kunsten" av Thomas Espedal

"Usynlig" av Paul Auster

"De magiske tankers år" av Joan Didion

"Revolutionary Road" av Richard Yates

Endret av hysterika
Skrevet (endret)

Ja, likte forsåvidt Mengele Zoo (tankevekende bok), men trenger en pause før jeg eventuelt leser de to andre.

Salme ved reisens slutt av Erik Fosnes hansen er nydelig bok!

Jeg likte også 'beretninger om beskyttelse' veldig godt.

Jeg glemte en av mine absolutte favoritter i sted forresten; 'Hasselby' av Johan Harstad. For ikke å glemme 'La den rette komme inn' John A Lindquist. Blir visst ikke helt ferdig : )

Endret av sisseljenta
Skrevet

Mange gode forslag her! jeg anbefaler også kvinnen som kledte seg naken... nydelig bok!

Alle bøkene til johan harstad er strålende, anbefaler også ungdomsboka hans darlah. veldig skummel og spennende, virkelig like mye for voksne!

har nettopp lest Unntaket av danske christian jungersen. fantastisk bok! veldig tykk, type hvertfall 600 sider. leste den på få dager fordi den var så bbra! vanskelig å si handlingen, det er så mye.

Skrevet

Haha, jeg er straks ferdig med første bok i Fifty shades of Grey og det kan vel ikke akkurat kalles kvalitetslitteratur ;)

Greit å ha lest den da, siden det er en av årets "snakkiser" og den absolutte bestselgeren i både USA og England, men jeg ble ikke akkurat imponert...

Om du liker historiske romaner er Havets katedral perfekt, den er skikkelig bra.

Jeg har akkurat lest ut Syndefall av Paal Pettersen, og dette er en debutant jeg virkelig håper det kommer flere bøker fra. Jeg ble skikkelig imponert, utrolig spennende.

Beatrice av Noëlle Harrison var også bra synes jeg, det er en helt annen type bok da, ikke krim.

Neste bok på leselisten min er Den blå døren av Lise Kristensen, det er en selvbiografisk bok om de som satt i fangeleire i Japan under andre verdenskrig. Jeg ante ikke at det satt nordmenn der engang jeg, men en 9 år gammel norsk jente havnet der sammen med sin familie og dette er hennes historie. Den vil jeg lese..

Skrevet

Seierherrene og den andre boka som hører til (delvis) av Roy Jakobsen er gode bøker.

Lille tre er en tristnydelig bok, kanskje flere som kjenner den?

Skrevet

The Road (eller Veien) er veldig bra. Klarte nesten ikke legge den fra meg. Mye bedre enn filmen.

Den tidsreisendes kvinne.

Den hemmelige historien.

Den lukkede bok.

Salme ved reisens slutt er en av mine favorittbøker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...