Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #1 Skrevet 25. august 2012 Ja, jeg er kanskje verdens verste mamma. Men jenta min bruker enda smokk på natten. Ganske flaut egentlig, hun får aldri gå med den ute blant folk, hun har så godt språk og får ikke gå ut med smokken i munnen når vi skal i butikken, i barnehage osv. Hun er jo en stor jente, og det ser man. Hun er ganske lang, så man kan fort ta henne for å være 4-5 år. Hun sluttet med bleie for 4 mnd siden helt, og jeg tenkte vi skulle ta en kamp om gangen. Smokken er hittil verst, blir fullstendig hyl om kvelden om jeg tar fra henne smokk og hun får ikke sove uten den. Så hvordan gikk dere frem? Jeg har forklart henne at tennene blir skjev om hun fortsatt bruker smokk og at vi må slutte med den.. Faren hennes er ganske sløv når hun er på samværshelger og jeg tror hun får lov til å bruke smokk der hele tiden..
❤lille stjerne❤ Skrevet 25. august 2012 #2 Skrevet 25. august 2012 Synes slettes ikke du er verdens verste mamma i det hele tatt. Jenta di har nok ikke tatt noen som helst skade av å kose seg litt ekstra lenge med smokken. men som du sier så er hun jo stor jente nå og tiden er moden for å slutte. Dette går som regel så mye greiere enn man frykter på forhånd, barna forstår mer enn vi tror og venner seg fort til å sove uten smokken. Sett en dato sammen med henne, bli enige om hva som skal gjøres med smokken (sende til nisseungene, sabeltann, henge på smokketreet) og gjennomfør! Kanskje den store flinke smokkefrie jenta kan få en "stor jente premie" når hun ikke lenger bruker smokk.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #3 Skrevet 25. august 2012 Gutten min på samme alder har også smokk om natten. Nå har vi begynt å forberede ham på at til jul, når nissen kommer, så skal han gi bort smokken til nissen fordi han samler på de slik at han kan dele de ut til alle babyene som trenger smokk. Så skal han få en spesiell smokkegave i takk fra nissen. Gutten min gleder seg stort til dette:)
Nordhagenjentene :) Skrevet 25. august 2012 #4 Skrevet 25. august 2012 Jenta vår sluttet med smokken da hun var 3,5 år - hun brukte den på dagen også, om hun slappet av i sofaen og i bilen. Vi dro en helg til min mor og "glemte" den hjemme. Siden har den ikke vært i bruk. Det har ikke vært hyl og skrik, men laaaaaange kvelder, siden hun fortsatt (4 år nå) sliter med å finne roen i senga. For henne var ikke smokken bare smokk, men også kosen - hun bruker ikke bamse el.l. til det. Hun hadde godt språk, men det ble enda bedre etter at vi sluttet, og man kan ikke se på tennene hennes nå at hun brukte smokk så lenge - det var veldig tydelig smokketenner der i jula. ;P Jeg hadde planer om at hun skulle få kjøpe seg hva hun ville i lekebutikken for smokkene sine, men det ble aldri noe av, hun ville ikke gi de bort. Så vi har bare pakket de vekk.
HerGårDetUnna!!! Skrevet 25. august 2012 #5 Skrevet 25. august 2012 Tok en tur til tannpleieren vi og fikk henne til å forklare at smokken måtte vekk. En dag med sår gråting, og så var hun ferdig med den. Da hadde vi slitt i flere mnd på forhånd med å avvenne, så tannpleieren var vår siste løsning. (Ringte og avtalte time og oppgav grunn)
LuksusLiv Skrevet 25. august 2012 #6 Skrevet 25. august 2012 Vi sendte smokken i posten til nissebabyen. Forklarte henne at store barn på 2 år ikke trengte å bruke smokk, og at de stakkars nissebabyen nå måtte få smokken. Hun var helt enig. Litt hyling første natta, men så var der gjort. Tror nok kampen blir værre jo lengre man utsetter det.....
Tovehvit Skrevet 25. august 2012 #7 Skrevet 25. august 2012 Jeg klipte vekk den gummidingsen de suger på Ja jeg er slem, men jeg gadd ikke den der dillinga til faren. Hun sutra og smokken var på plass i kjeften. Ei natt det så var det ikke mer sutring om den, hverken fra hun eller faren
Suretær Skrevet 25. august 2012 #8 Skrevet 25. august 2012 Vi har akkurat tatt smukken fra pjokken er som akkurat har fylt 3. Vi planla det nøye og hadde nedtelling for hver dag. Jeg forklarte at når man har fått alle tennene, får man ikke ha sutt lenger. Ellers blir tennene lange og står rett ut! ( i know, kanskje ikke pedagogisk riktig ) men det var det som datt ut av meg og det virket. Han ville ikke ha lange tenner som sto rett ut;) da dagen kom dro vi på stranden og kastet smokken ut i vannet. ( oj, er visst et miljøsvin i tillegg jeg.... Så ventet vi til vi så en and, som så ville levere den videre til storken, som så fløy avgårde med den til de nye babyene på sykehuset. Dette fungerte veldig bra, han elsker historier og synes det var spennende. Det er nå 14 dager siden, og han har spurt etter den 2 ganger siden, men ikke grått. De to første kveldene brukte han laaang tid på å sovne, men etter det gikk det fint. Bare å kaste seg ut i det, men gjør det til noe hyggelig. Og du, kvitt deg med alle ekstrasmokker, fallhøyden er stor hvis man har en tilgjengelig. Lykke til! Klem
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #9 Skrevet 25. august 2012 Takk for gode tips:) Jenta min er veldig OBS på at hun er stor jente, hun gleder seg jo allerede til å starte på skole. Hehe. Skal forberede henne på at vi fjerner smokk, så får jeg heller være forberedt på grining..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå