Gå til innhold

Må de ordne opp i dette selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flyttet til et nytt sted for noen måneder siden. Dattera mi sliter litt med å komme inn i det sosiale. Mange av jentene i klassen bor i den andre enden av skolekretsen, og det er derfor ikke naturlg å ta følge hjem fra skolen. Nå har jeg avtalt med en annen mamma at de skal gå på hip hop sammen etter skolen en dag i uka (3 jenter). Problemet nå er at de to som bor i nærheten av hverandre vil bytte på å gå hjem til hverandre etter skolen, og de er ikke så interessert i å verken bli med hjem til oss eller å ta følge med min datter. Er dette ok? Er barna så store (10 år) at de skal få bestemme dette selv?

Videoannonse
Annonse
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Både ja og nei.

De er sannsynligvis for store til at de kan "tvinges" til å være sammen med andre unger på fritiden. Det er problemet i den alderen, de begynner virkelig å finne sine, og sånn skal et jo egentlig være også.

Men samtidig vet jeg at dersom en mor (eller far) til en i klassen til noen av mine hadde tatt kontakt med meg eller at jeg på andre måter hadde hørt at en klassevenninne ikke har noen å være sammen med, ville jeg nok tatt en prat med min datter og den ville nok endt med at din datter hadde blitt inkludert.

Skrevet

Vi flyttet til et nytt sted for noen måneder siden. Dattera mi sliter litt med å komme inn i det sosiale. Mange av jentene i klassen bor i den andre enden av skolekretsen, og det er derfor ikke naturlg å ta følge hjem fra skolen. Nå har jeg avtalt med en annen mamma at de skal gå på hip hop sammen etter skolen en dag i uka (3 jenter). Problemet nå er at de to som bor i nærheten av hverandre vil bytte på å gå hjem til hverandre etter skolen, og de er ikke så interessert i å verken bli med hjem til oss eller å ta følge med min datter. Er dette ok? Er barna så store (10 år) at de skal få bestemme dette selv?

Er det andre som har flyttet med store barn som har noen tips?

Skrevet

Jeg har litt erfaring fra den andre siden - jeg var stemor til ei som var inne i gjengen, og som vi fikk tilbakemelding om at ikke inkluderte ei annen venninne. Selv om disse også var ti år, ble det ordentlig alvorsprat fra både mor og far om hvor vondt det er ikke å få være med, og hvordan hun ville følt det om det var motsatt. Det endte veldig bra, med ei jente som hadde vært tankeløs og gikk inn i seg selv, og ei ny venninne som ble inkludert.

Jeg syns ikke de er for store til litt veiledning her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...