Gå til innhold

Ok at mor tar smokken i munnen istedet for å koke den

Anbefalte innlegg

Skrevet

om man mister den på gulvet.. har hørt det er greit fordi mor og barn har samme bakterieflora, men hva med far? kan han gjøre det? eller har det ingenting å si?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Bakterier er ikke så nøye, men man skal ikke gjøre det pga karies....

Skrevet

Ingen, verken mor eller far, BØR gjøre det, men det er vel sikkert bedre enn å putte den rett i babyen når den har vært på gulvet. Her hjemme er nå en sak, men f.eks på kafe så har jeg med en ekstra smokk.

Skrevet

I og med at ungene her mista smokken ofte, gadd vi ikke vaske smokken(e) hver gang den/de falt i gulvet.

Putta den i munnen eller fant en ny.

Skrevet

Er det steriliserte barn vi skal ha ?

Husk og ha antibaktiriel med dere over alt. Barnet blir ikkje sjuke da.

Skrevet

Jeg syns verden bare blir sykere og sykere jeg. Barn skal ikke utsettes for noen bakterier lenger, alt skal være hundre prosent rent og sterilt til enhver tid. Barn skal ikke være møkkete osv osv. Å da får jeg alltid opp ett spørsmål i hodet mitt. Hvordan overlevde barn før i tia? Da var de møkkete, de var ute hele dagen, var med i fjøs, og var rundt dyr hele tia. De lever jo, hvis ikke hadde ikke vi levd heller! Jeg er helt overbevist om at det er derfor menneskeheten blir dårligere og dårligere også. Før var folk nesten aldri syke, nå blir de slått ut av en helt vanlig forkjølelse. Folk får jo gjøre det de mener er rett, men jeg putter nå smokken til sønnen min i munnen jeg, å han lever i beste velgående :-)

Skrevet

jeg koker egentlig ikke, jeg bytter ut eller etter 2 mnd, og om den faller i gulvet tar jeg den enten i munn eller skyller den i vasken

Skrevet

Har alltid hørt at det ikke skal gjøres pga karies, og tannbakterier.. Men for en stund siden kom jeg over en artikkel der det sto at det faktisk var bra.. Så man kan jo aldri bli klok på dette. Sunn fornuft selv er jo bra.

Skjer dette hjemme, så kan man jo like gjerne bare skylde smokken under vann. Må jo ikke koke den hver eneste gang den detter på gulvet.

Skjer dette ute, så er det jo bedre at man selv tar den i munnen, enn å ta den rett i barnet sitt munn. (selv om det beste er selvsagt en ekstra smokk da)

Skrevet

Nr 1: Smokken ble kokt hver gang den falt i gulvet.

Nr 2: Smokken ble kokt innimellom og skylt hver gang den falt i gulvet.

Nr 3: Smokken ble skyldt en del ganger da den falt i gulvet og sjeldent kokt.

Nr 4: Smokken ble kun skylt om vi ikke fikk plukket av hår ol på en tilfredsstillende måte...

(snakker nå om tiden fra til babyen var ca 3-4 mnd gammel). Alle er like friske og raske, så tror ikke det utgjorde den helt store forskjellen på hva vi gjorde med smokkene deres ;)

MEN, i munnen skal man IKKE putte den. Da overfører man egen karis og bakterier fra sin munn til barnets, og det er ikke så smart.

Skrevet

Til de nyfødte bør man ikke gjøre det, de er for sårbare.

Men jeg har hørt at det kan være en fordel å gjøre det til eldre barn, både mor og far. Da utsettes barnet for mors og fars bakteriekultur og det skal visst være forebyggende i forhold til fremtidige allergier.

Skrevet

Det nye er at dette beskytter mot allergier, så kjør på! ;-)

Skrevet

Puttet den ikke i min egen munn, men var det hjemme gikk den inn i munnen igjen, uvasket eller skylt.

Er man derimot på et kjøpesenter eller lignende ville jeg ikke gjort dette. Jeg hadde med ekstra smokker.

Dette pga bakterier man finner under sko, deriblandt ecoli bakterier. Det blir for drøyt for et barn.

Skrevet

Jeg har gjort dette fra dag en med min toåring og han lever ennå.

Kan også telle på en hånd de dagene han har vært syk etter et helt år i barnehage.

Skrevet
Jeg syns verden bare blir sykere og sykere jeg. Barn skal ikke utsettes for noen bakterier lenger, alt skal være hundre prosent rent og sterilt til enhver tid. Barn skal ikke være møkkete osv osv. Å da fÅr jeg alltid opp ett spørsmÅl i hodet mitt. Hvordan overlevde barn før i tia? Da var de møkkete, de var ute hele dagen, var med i fjøs, og var rundt dyr hele tia. De lever jo, hvis ikke hadde ikke vi levd heller! Jeg er helt overbevist om at det er derfor menneskeheten blir dÅrligere og dÅrligere ogsÅ. Før var folk nesten aldri syke, nÅ blir de slÅtt ut av en helt vanlig forkjølelse. Folk fÅr jo gjøre det de mener er rett, men jeg putter nÅ smokken til sønnen min i munnen jeg, Å han lever i beste velgÅende :-)

Dette er en typisk misforstÅelse, vi mÅ ikke glemme at spedbarnsdødeligheten har gÅtt ned for en grunn, og at folk var mye mer syke før. Kunnskap om smitte er gull verdt feks Å stoppe fekal-oral smitte ved at vi vasker hender etter Å ha vært i fjøset.

Skrevet

Jeg leste (sikkert på klikk) at det beskytter mot allergier hvis man putter smokken i munnen.

Så da kan man jo velge om man vil gi dem hull i tenna eller allergier ;-)

Skrevet (endret)

Digger svaret ditt, Alva :). Man skal vel ikke putte i egen munn pga karies (det gjør jeg..), og man skal helst koke smokken pga bakterier (jeg skyller eller tar i munnen, koker alt innimellom). Det døde jo en del unger før i tida på grunn av bakterier og annen ekkel smitte, så helt idiotisk er jo ikke regelen.. På veldig trafikkerte steder og smokken faller i bakken, ville jeg kviet meg for å putte den i. Men ser ikke bort i fra at jeg ville gjort det..

Endret av Ikkesåallerværst
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

De første mnd ble den kokt og etter hvert skylt etter gulvkontakt og ellers også jevnlig. Har kokt den innimellom frem til nå egentlig, kanskje en gang i uka. Noen leger sier barn kan være ekstra utsatt for halsvondter og sånt ettersom smokker er "bakteriebomber" (deres ord). Ellers skyller jeg den ca daglig/annenhver dag, og putter den i munnen min hvis den ramler på "skitne" ting ;) y

Skrevet

Når de var under to mnd eller noe steriliserte jeg de. Etter det så datt de i gulvet hjemme putta jeg de bare i munn, på kjøpesenter eller slik fikk de ny ren, og jeg steriliserte. Nå vasker jeg de bare i oppvaskmaskin som den grisen jeg er. Kaster og kjøper nye med jevne mellomrom. Og ungene mine har hatt en dag feber hver, og fire dager spysjuka på sønnen, og det er alt på 18mnd, med barnehagestart og alt. Jeg tror at overdreven hygiene gjør ungene syke, ikke "normale" bakterier. De spiser jo tross alt sand, pinner, og alt de kommer over. Pluss at mine bytter smokker hele tida. Og jeg orker ikke holde oversikten over hvem som er hvems heller.

Skrevet
Jeg syns verden bare blir sykere og sykere jeg. Barn skal ikke utsettes for noen bakterier lenger, alt skal være hundre prosent rent og sterilt til enhver tid. Barn skal ikke være møkkete osv osv. Å da fÅr jeg alltid opp ett spørsmÅl i hodet mitt. Hvordan overlevde barn før i tia? Da var de møkkete, de var ute hele dagen, var med i fjøs, og var rundt dyr hele tia. De lever jo, hvis ikke hadde ikke vi levd heller! Jeg er helt overbevist om at det er derfor menneskeheten blir dÅrligere og dÅrligere ogsÅ. Før var folk nesten aldri syke, nÅ blir de slÅtt ut av en helt vanlig forkjølelse. Folk fÅr jo gjøre det de mener er rett, men jeg putter nÅ smokken til sønnen min i munnen jeg, Å han lever i beste velgÅende :-)

Eh.....?? Barnedødligheten var jo høyere før da. Er menneske heten dÅrligere nÅ enn før? Hvordan fÅr du det til Å stemme? Vi blir jo eldre og eldre.

Skrevet

Ja, men vi er mye mer syke enn før også. Barn blir også fortere syke, fordi de ikke blir utsatt for noe som helst bakterier. Før fikk unger meslinger, var dårlige, å ble friske igjen. Nå dør de av det. Eller så er vi bare mer opptatt av sykdom nå, så vi blåser opp selv de minste sykdommer, å legger oss ned pga det. Jeg har en bestemor som aldri hadde vært hos legen før ho var 75, annet enn under graviditet og fødsler. Det samme gjelder de tre søstrene hennes. Sier ikke at man skal kjøre i de bakterier, men jeg tror ikke det kommer noe godt ut av å være hysterisk! Å barnedødeligheten var mye større før ja, men i dag er det mye syke mennesker, å mange som vokser opp som egentlig ikke skulle gjort det. Før var det mer den sterkestes rett. Mye av grunnen til at barn døde før var vel også mangel på leger.

Skrevet

Ja, men vi er mye mer syke enn før også. Barn blir også fortere syke, fordi de ikke blir utsatt for noe som helst bakterier. Før fikk unger meslinger, var dårlige, å ble friske igjen. Nå dør de av det. Eller så er vi bare mer opptatt av sykdom nå, så vi blåser opp selv de minste sykdommer, å legger oss ned pga det. Jeg har en bestemor som aldri hadde vært hos legen før ho var 75, annet enn under graviditet og fødsler. Det samme gjelder de tre søstrene hennes. Sier ikke at man skal kjøre i de bakterier, men jeg tror ikke det kommer noe godt ut av å være hysterisk! Å barnedødeligheten var mye større før ja, men i dag er det mye syke mennesker, å mange som vokser opp som egentlig ikke skulle gjort det. Før var det mer den sterkestes rett. Mye av grunnen til at barn døde før var vel også mangel på leger.

Vi er sykere enn før fordi de svake var døde før de fylte fem før i tiden, og de resterende var mer motstandsdyktige. Når mer eller mindre alle vokser opp vil andelen som lett blir syke øke.
Skrevet

Får da være grenser på hvor mye man skal beskymre seg. Så lenge man ikke har influensa, snus i leppa eller står med røyken i kjeften og blåser på eller i samme luft som barnet og har en noenlunde bra munnhygiene, så må det da gå greit å putte smokken i munnen for så å gi den til barnet??? Har man vann og komfyr i nærheten, så koker man den vel helst, men det går veldig bra å ta den i munnen også....Skal vi ikke nusse på de søte små eller la dem krype rundt på gulvet og utforske hjemme eller hos venner og bekjente heller nå?

Alt i alt er vi blitt mye mer opplyste og hygieniske enn før, og merkelig nok har barn i dag mer cøliaki, allergier, astma, laktoseintoleranse o.s.v.... (veit jeg sporer litt av nå, men alle de ovenfornevnte tingene har mye med hysteri å gjøre...det er jeg sikker på ;) )

Skrevet
Ja, men vi er mye mer syke enn før også. Barn blir også fortere syke, fordi de ikke blir utsatt for noe som helst bakterier. Før fikk unger meslinger, var dårlige, å ble friske igjen. Nå dør de av det. Eller så er vi bare mer opptatt av sykdom nå, så vi blåser opp selv de minste sykdommer, å legger oss ned pga det. Jeg har en bestemor som aldri hadde vært hos legen før ho var 75, annet enn under graviditet og fødsler. Det samme gjelder de tre søstrene hennes. Sier ikke at man skal kjøre i de bakterier, men jeg tror ikke det kommer noe godt ut av å være hysterisk! å barnedødeligheten var mye større før ja, men i dag er det mye syke mennesker, å mange som vokser opp som egentlig ikke skulle gjort det. Før var det mer den sterkestes rett. Mye av grunnen til at barn døde før var vel også mangel på leger.
Vi er sykere enn før fordi de svake var døde før de fylte fem før i tiden, og de resterende var mer motstandsdyktige. Når mer eller mindre alle vokser opp vil andelen som lett blir syke øke.
Ja, men vi er mye mer syke enn før også. Barn blir også fortere syke, fordi de ikke blir utsatt for noe som helst bakterier. Før fikk unger meslinger, var dårlige, å ble friske igjen. Nå dør de av det. Eller så er vi bare mer opptatt av sykdom nå, så vi blåser opp selv de minste sykdommer, å legger oss ned pga det. Jeg har en bestemor som aldri hadde vært hos legen før ho var 75, annet enn under graviditet og fødsler. Det samme gjelder de tre søstrene hennes. Sier ikke at man skal kjøre i de bakterier, men jeg tror ikke det kommer noe godt ut av å være hysterisk! å barnedødeligheten var mye større før ja, men i dag er det mye syke mennesker, å mange som vokser opp som egentlig ikke skulle gjort det. Før var det mer den sterkestes rett. Mye av grunnen til at barn døde før var vel også mangel på leger.

Interessant teori, prøver overhode ikke å yppe, men vil gjerne lese mer om dette, så har du noen kilder? Da gjelder vel også dette litt i forhold til fødsler og at flere døde i barselseng og i fødsel før pga at de rett og slett ikke hadde kropp til å få barn eller? I så tilfelle, vil jo genetisk sett menneskene utslette seg selv etterhvert når lege og sykepleier mangelen blir for stor.....

Skrevet

Interessant teori, prøver overhode ikke å yppe, men vil gjerne lese mer om dette, så har du noen kilder? Da gjelder vel også dette litt i forhold til fødsler og at flere døde i barselseng og i fødsel før pga at de rett og slett ikke hadde kropp til å få barn eller? I så tilfelle, vil jo genetisk sett menneskene utslette seg selv etterhvert når lege og sykepleier mangelen blir for stor.....

har ikke andre kilder enn en forelesning om folkehelse i et historisk perspektiv på sykepleiestudiet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...