Gå til innhold

sykemelding i svangerskapet.


Lille Fersken

Anbefalte innlegg

Hei jenter!

Jeg var hjemme fra jobb igår på grunn av kvalme og oppkast. Kontaktet legen for og spørre om sykemelding. Det var ikke noe problem! Men hun lurte på om jeg heller ville bruke egenmelding? For hvis hun skrev ut sykemelding ville jobben få vite om graviditeten... Jeg har ikke flere egenmeldinger å bruke, så måtte velge sykemelding.

 

Noen som vet hvorfor legen da opplyser om graviditeten? Trodde ikke arbeidsplassen hadde krav på å vite hvorfor man var hjemme/syk?

 

Er forresten bare 5+1 så syntes det er litt tidlig å innformere jobben om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde heller ikke at legen oppgir årsak til sykmelding, men at leder evt kan spørre om hva som er grunnen (men tror ikke du er pliktig å oppgi noe som helst). Mange på jobben lurer sikkert fært på hvorfor du er sykmeldt når du i utgangspunktet ser frisk og rask ut. Så kanskje det er det legen mente, at folk på jobben raskt trekker konklusjonen selv?

 

En variant kan jo være å fortelle leder, men be han/henne om å holde det konfedensielt til du er klar for å spre budskapet selv. Håper uansett det ordner seg :)

Endret av trikko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste stedet i sykemeldingen hvor det står diagnose er jo den siden som du selv skal beholde. Arbeidsgiver har ingenting med hva som feiler deg, det er det du som bestemmer om du vil si noe mer enn at du er syk.

 

Jeg valgte å fortelle avdelingsleder når jeg var seks uker på vei, men det var fordi jeg følte jeg måtte siden det da var tid for å planlegge arbeidsoppgaver og prosjekter de neste to årene, og det jo var dumt å sette meg som sjef for et toårig prosjekt når jeg "forsvinner" om under et år.

 

(Nå er jeg veldig glad jeg fortalte det, siden jeg har vært sykmeldt i seks uker pga lungebetennelse som nekter å gi seg, så dermed hadde prosjektet mitt blitt skakkjørt og skapt problemer uansett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk! Jeg får se på sykemeldingen når jeg henter den på mandag. Var også planen å levere den til sjefen med beskjeden «hysjjjj» :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved sykemelding ved svangerskap får arbeidsgiver refundert sykepenger fra første dag, i motsetning til ved annet sykefravær der det er et visst antall dager som går på arbeidsgivers regning før det offtentlige betaler.

 

Derfor skal det oppgis om sykemeldingen skyldes svangerskap eller ikke, ellers oppgis ingen andre opplysninger om årsakt til sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Annonse

Jeg har nettopp fått sykemelding. Å der står det ikke hvorfor du har fått den på de to delene sjefen skal ha :) jeg forsikret meg om det så jobben vet det ikke enda. Det står svangerskapskvalme på min del men det viser ikke på de to andre arkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...