Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #1 Skrevet 25. august 2012 Hvorfor gjorde dere ikke det? Er dere redd for at barna skal få disse sykdommene? Hva slags research gjorde dere på forhånd, er det noe dere vil dele? ønsker kun svar fra de som har valgt å ikke vaksinere
valkyrien Skrevet 25. august 2012 #2 Skrevet 25. august 2012 Vi har valgt å utsette MMR, men er ikke helt sikker på om vi kommer til å ta den senere heller. Vi utsatte fordi vi synes det er skummelt å skulle utsette et lite barn for vaksine som inneholder 3 levende virus på en gang. I ettertid har vi funnet ut at guttungen har eggallergi, så jeg er veldig glad vi ikke tok den da den skulle vært satt. Det er på grunnlag av allergien at vi er usikre på om vi vil ha den senere heller.
Tauriel Skrevet 25. august 2012 #3 Skrevet 25. august 2012 Har ikke vaksinert pga vi er flere i familien som har blitt kjempe syk av vaksinene... Så jeg tørr ikke pga sjansen for at jentungen skal få en kraftig reaksjon. (to i familien har nesten omkomet av vaksinen, legen bekreftet dette)
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #4 Skrevet 25. august 2012 Har ikke vaksinert pga vi er flere i familien som har blitt kjempe syk av vaksinene... Så jeg tørr ikke pga sjansen for at jentungen skal få en kraftig reaksjon. (to i familien har nesten omkomet av vaksinen, legen bekreftet dette) men går du rundt og er redd for at barna dine skal få en av disse sykdommene? hvordan takler du det? hi
Tauriel Skrevet 25. august 2012 #6 Skrevet 25. august 2012 Går ikke er redd nei :-) Jentungen har heller enda ikke vært syk, har vært 100% frisk siden fødsel :-) Men når hun blir større skal jeg vurdere vaksine igjen :-)
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #7 Skrevet 25. august 2012 Det går an å ta enkeltstående vaksiner, vi har valgt det, men utsetter det til 2 årsalder. I sommer var det på nyhetene at 15 barn dør hver time av meslinger på verdensbasis, så vi tør ikke la være.
Tauriel Skrevet 25. august 2012 #8 Skrevet 25. august 2012 Jeg vet ikke hva vi i familien har reagert på, så derfor tørr jeg ikke. Men når ungen blir større vil det bli lettere og vite hvordan hun reagerer, i tillegg til at møte med helsestasjonen skremte meg
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #9 Skrevet 25. august 2012 Det går an å ta enkeltstående vaksiner, vi har valgt det, men utsetter det til 2 årsalder. I sommer var det på nyhetene at 15 barn dør hver time av meslinger på verdensbasis, så vi tør ikke la være. de barna som dør av meslinger er barn i u-land som mangler mat og lever under elendige forhold, de samme barna kan dø av forkjølelse også, de som er svake altså. ingen fare å få meslinger for barn i norge som ikke er syke fra før
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #10 Skrevet 25. august 2012 Jeg vet ikke hva vi i familien har reagert på, så derfor tørr jeg ikke. Men når ungen blir større vil det bli lettere og vite hvordan hun reagerer, i tillegg til at møte med helsestasjonen skremte meg helsestasjonen skremte meg også, men det er faktisk flere og flere leger og helsepersonell som går frem og advarer mot vaksiner og det er jo noe å tenke på.. man hører både for og i mot så det er opp til hver enkelt å ta sitt valg og stole på sin egen magefølele
Tauriel Skrevet 25. august 2012 #11 Skrevet 25. august 2012 Får ikke til å sitere :-s men men Helsestasjonen forsøkte og skremme meg til å gi jentngen vaksine, i tillegg til uvitenheten til helsesøsteren var skremmende...
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #12 Skrevet 25. august 2012 Ble skremt over mangelen på viten hos helsetasjonen jeg også. Så fort jeg begynte å spørre litt mer inngående om vaksinene hadde hun ikke noe svar, og begynte bare å snakke om at de anbefalte vaksiner uansett og at jeg ikke måtte tro på alt jeg leste på nett, for det var skummelt å undersøke sånt på egenhånd. Det var viktig å stole på helsepersonell. Nei, man skal ikke tenke selv tydeligvis. Er ikke redd for sykdommene. Er mange bedre måter å bygge et sterkt immunforsvar på enn å injisere gift og halvdøde virus i en liten kropp.
Roselilly Skrevet 25. august 2012 #13 Skrevet 25. august 2012 Med det jeg vet i dag kommer jeg ikke til å vaksinere når jeg får barn. Jeg har i mange år lest mye om vaksiner, både for og imot. Jeg har landet på mot, av flere grunner. Det jeg nevner her er det JEG har vektlagt når jeg har tatt standpunkt ift vaksiner. Minner på at hva man vektlegger avhenger av det man anser som viktigst. Mange av argumentene kan også brukes med motsatt fortegn for vaksiner... Grunner til at jeg har endt å ikke ville vaksinere er bl.a. - jeg har selv hatt bivirkninger av vaksiner, kjenner flere som har hatt det, og har også opplevd at en person har dødd under ett døgn etter å ha fått vaksinen - av nettopp den sykdommen personen ble vaksinert mot... - noen av vaksinene har bivirkninger som jeg ikke vurderer er verdt risikoen, spesielt ikke hos babyer eller små barn som ikke har utviklet sitt immunsystem enda. - ikke alle vaksinene gir like stor beskyttelse som de først trodde - det å bruke levende virus synes jeg er veldig skummelt, og det er faktisk mange dokumenterte tilfeller hvor sykdom ikke har funnets i en region... før de vaksinerte. - i vår del av verden var tilfellene av de fleste sykdommene man vaksinerte mot redusert med 70-80 % (i noen tilfeller 85 %) før vaksinen ble introdusert. - når det f.eks. er snakk om meslinger så advares det bl.a. om en seneffekt (subakutt scleroserende encefalitt) man kan få av sykdommen.... men går man inn og leser på folkehelseinstituttets sider på risikoen for dette så oppgir de en risiko etter å ha hatt sykdommen naturlig som er lavere enn det man opplyser som risiko etter vaksinen.... - nå vaksineres det vanligvis ikke mot tuberkolose i Norge lenger, bortsett fra enkelte grupper. På verdensbasis har det kommet resistent tuberkolose. Og det samme gjelder for kikhoste. Det betyr at man ikke er beskyttet mot den muterte formen for tuberkulose eller kikhoste, selv om man tar vaksinene. De muterte, resistente formene er farligere for oss enn den opprinnelige varianten. - det snakkes om flokkbeskyttelse som et argument for at alle barn bør vaksineres. Siden de fleste voksne og eldre ikke er beskyttet av vaksiner lenger så er ikke den såkalte flokkbeskyttelsen like viktig som det påstås - etter min mening. En vaksine gir i de fleste tilfeller en midlertidig beskyttelse, ikke livsvarig (noen unntak). Får man sykdommen på naturlig måte er man naturlig immun mot sykdommen resten av livet. - når man får en sykdom på naturlig vis trigges andre deler av immunforsvaret enn hva som gjøres med vaksinene. Vaksinene hopper over førsteforsvaret vårt. Jeg kan en god del om kost og ernæring og immunsystemet, og er generelt opptatt av og vet mye om hva man kan gjøre for å optimere immunforsvaret. Jeg setter meg inn i ny informasjon og kunnskap som kommer også. Jeg har tatt et valg hvor jeg tror man kan gjøre svært mye for å holde seg frisk selv - og er villig til å gjøre det som skal til også. Det betyr (foruten det viktigste ernæring) at jeg selvfølgelig ikke vil ta med små barn til områder hvor det er spesielt høy risiko for å få disse sykdommene. Kroppen vår har i utgangspunktet et immunforsvar som skal greie å bekjempe sykdom, og det er dette jeg velger å stole på. Om det er riktig å vaksinere eller om det er riktig å ikke vaksinere, det er det ingen som kan være helt sikker på. Jeg blir veldig oppgitt over de vaksinediskusjonene her inne på sidene fordi det som regel blir to fronter, vaksineforkjemperne og vaksinemotstanderne. Slik disse diskusjonene som regel utarter seg her inne er veldig uheldig, for det blir sjelden en saklig diskusjon. Jeg mener at vaksiner er et så viktig valg at hver enkelt må få bestemme selv hva som føles riktig, og ikke dømmes for det valget de tar! De aller fleste som velger å ikke vaksinere har satt seg veldig godt inn i temaet før de har tatt et valg. Det har mange av de som velger å vaksinere også gjort, men de fleste følger helsemyndighetense anbefalinger uten å ta noe mer standpunkt enn at de stoler på at myndighetene vet best. Noe av grunnen til at disse diskusjonene har en tendens til ofte å bli usaklige og til tider stygge tror jeg er fordi dette er et tema som trigger mye frykt i folk. Frykt for om man har tatt riktig valg eller ikke. Frykt for å ha tatt et valg som kan få negative følger for barna senere. Frykt for at noe skal skje med barna sine. Denne frykten mener jeg begge fronter bør respektere. En ting har alle her inne til felles - vi ønsker kun det beste for våre barn/ fremtidige barn - selv om man vektlegger "det beste" og "sikkerhet" svært ulikt. Uansett hva man velger er det viktigste at man føler seg trygg på det valget man tar - om det er å vaksinere eller å ikke vaksinere. Og eneste måten å føle seg trygg på sitt valg (hvis man ikke stoler blindt på offentlige anbefalinger), det er å lese, lære både om vaksiner og om kroppens immunforsvar. Da kan man ta et bedre valg - uansett hvilken side man lander på etter å ha satt seg inn i temaet. Lykke til i din prosess med å bestemme deg
Mrs. Bouquet Skrevet 25. august 2012 #14 Skrevet 25. august 2012 Jeg føler meg absolutt ikke trygg i valget vi har tatt, og det er å vaksinere barna. Men jeg hadde heller ikke følt meg trygg om vi ikke hadde gjort det, sansynligvis endra mindre trygg. Jo mer jeg leser om temaet jo mer usikker blir jeg, og jeg er sikker på at jeg aldri ville kommet frem til en konklusjon som hadde gitt meg ro. Så nå sitter jeg her og prøver å distansere meg fra det hele med å bare følge vaskinasjonsprogrammet. Det som å velge mellom pest eller kolera.
Roselilly Skrevet 25. august 2012 #15 Skrevet 25. august 2012 Jeg føler meg absolutt ikke trygg i valget vi har tatt, og det er å vaksinere barna. Men jeg hadde heller ikke følt meg trygg om vi ikke hadde gjort det, sansynligvis endra mindre trygg. Jo mer jeg leser om temaet jo mer usikker blir jeg, og jeg er sikker på at jeg aldri ville kommet frem til en konklusjon som hadde gitt meg ro. Så nå sitter jeg her og prøver å distansere meg fra det hele med å bare følge vaskinasjonsprogrammet. Det som å velge mellom pest eller kolera. Det jeg tror er viktig i din situasjon, Kokkokokko, det er å slå deg til ro med at du har tatt det valget du har gjort ut fra det du visste på det tidspunktet du tok valget. Da har du gjort det som var riktigst for deg og dine der og da. Så kan man evt heller søke mer informasjon etter hvert, og endrer synes seg så kan man jo evt avslutte vaksinasjonsprogrammet.... vel og merke hvis man føler seg trygg på det. Det som er så vanskelig med dette temaet er at ingen kan være helt sikker på at man velger riktig. For de fleste går det greit å ta vaksiner, noen får bivirkninger. Noen av de som ikke tar vaksiner kan bli syke. Vi vet ikke på forhånd hva som er riktig. Derfor er det også viktig at man er litt snill med seg selv ift det valget man har tatt tidligere. For noen vil det i din situasjon være riktig å gjennomføre hele vaksinasjonsprogrammet, for andre kan det endre seg, evt at de velger å ikke ta enkelte av vaksinene, noen få velger å avslutte og ikke ta de siste vaksinen. De to siste valgene krever at man leser og lærer.... og igjen, at man føler seg trygg på at man tar det riktigste valget. Jeg tror det er viktig at folk søker informasjon og krever informasjon og stiller konstruktive spørsmål - for det er eneste måten ting kan bli bedre på
Anonym bruker Skrevet 25. august 2012 #16 Skrevet 25. august 2012 Det går an å ta enkeltstående vaksiner, vi har valgt det, men utsetter det til 2 årsalder. I sommer var det på nyhetene at 15 barn dør hver time av meslinger på verdensbasis, så vi tør ikke la være. Kan man ta enkeltstående i stedet for MMR? Hvordan gjør man det, kan man få det gjennom helsestasjon eller fastlege?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå