Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #1 Skrevet 24. august 2012 Leste en spennende artikkel i avisa i dag. Temaet var barn og frilek, men det jeg la mest merke til var at det ble henvist til et par undersøkelser som hadde konkludert med at barn som fikk leke fritt uten innblanding av voksne faktisk beveget seg mer og med høyere intensitet enn under "voksenkontrollert" aktivitet, som f.eks. organisert idrett! I den ene undersøkelsen hadde man brukt bevegelsessensonser for å måle aktiviteten. Og man la også merke til at f.eks. innvandrerbarn fra familier som sjelden sender barna på organiserte idrettsaktiviteter var MINST like aktive, faktisk heller litt mer aktive, enn barn som var med på masse aktiviteter, pga mye frilek med høy intensitet. Er ikke dette litt av et tankekors, synes dere? Har tenkt akkurat det samme selv, at ungene våre kan da umulig bli særlig sprekere av å bli dirigert rundt på en flat fotballbane av en voksen, enn det de blir om de får herje fritt i nabolaget hele ettermiddagen? I hvert fall ikke om man bor slik til at deltagelse på trening krever bilkjøring i et par mil hver vei... Med litt tilrettelegging fra foreldrenes side, så bør det være mulig å gjøre det så morsomt å leke ute at det er det ungene helst vil! Synes mange foreldre er så... sløve... på det viset. De har en dritkjedelig hage full av forbud og regler. Kjøper en liten, prefabrikkert sandkasse med plass til maks to barn, men gidder ikke fylle den med skikkelig sand man kan bygge i. Kjøper trampoline, men ikke sikkerhetsnett (så alle morsomme saltoer o.l. er forbudt), og gidder ikke sette opp skikkelig stige/trapp, eller sette trampolinen stødig, slik at man kan hoppe så hardt man vil. Det er ikke lov å sparke fotball mot veggen, fordi far synes det bråker for mye og mor synes ballmerkene er stygge. Sparksykkel, trehjulssykkel o.l. på verandaen er forbudt, kan skrape opp gulvet eller hagemøblene, nemlig! Naboungene får ikke leke i hagen fordi de kan tråkke i blomsterbedene. Det er ikke noen vits i å kjøpe uteleker, de blir jo bare ødelagte til slutt uansett. Det er ikke lov å rote i garasjen, og hvert fall ikke lov til å dra ut verktøy og prøve å snekre trehytte i krattet mellom tomtene! Det kan jo bli liggende ute i regnet! Vet godt at ikke alle har enebolig og egen hage, men samme type foreldre finner man igjen i nabolag med rekkehus og leiligheter også gitt! Gidder ikke møte på dugnader, synes ikke det er noen vits i å bruke ekstra penger på å oppgradere den felles lekeplassen, orker ikke følge ungene sine på besøk til andre jevnaldrende barn i nabolaget slik at de kan leke sammen, osv. Nei, da er det visst enklere og ryddigere at barna bruker tida på TV og spill. Og så kan man bare kjøre ungene på trening en times tid 2-3 ganger i uka, og ha samvittigheten i orden!
Gjest Heartbroken Skrevet 24. august 2012 #2 Skrevet 24. august 2012 Jeg har heldigvis en helt annen oppfatning om foreldres holdning til barns frilek og bruk av familiens eiendom og eiendeler enn deg. I vårt nabolag høres barnelek så lenge det er lyst og det snikkeres ivrig i flere hager bl.a. Men den undersøkelsen om aktivitetsnivået i organisert kontra frilek var interessant.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #3 Skrevet 24. august 2012 Er så enig i det du skriver og de undersøkelsene du viser til! Ved organiserte aktiviteter skal en voksen organisere flere unger på en gang, det blir ofte ventetid og stilltid, så er man aktiv slik den voksne bestemmer. Dette tror jeg hemmer barns kreativitet både bevegelsesmessig og mentalt! Jeg er ikke mot organiserte aktiviteter eller idretter, på ingen måte, men det er omfanget av det som bekymrer. Når skal barna ha tid til "bare" å være barn og finne ut av ting på egen hånd? Alt for mange barn i dag går på skole, sfo og idrett i etterkant. Hele dagen er organisert og gir ikke rom for spontanitet i lek og bevegelse slik man hadde muligheten for tidligere. Jeg tror man lærte helt andre, og på mange måter viktigere egenskaper tidligere. For mange barn kjeder seg for lett og tyr for mye til pc og tv. La barna få leke fritt i tillegg til evt organiserte aktiviteter. Og ikke minst burde byplanleggerer o.l. gi større tanke til friområder for lek
År og dag Skrevet 24. august 2012 #4 Skrevet 24. august 2012 Interessant. Plutselig ble jeg stolt av de ganske stygge klatretrærne i hagen, med greiner helt uten bark og blader...Link til artikkel?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå