Gå til innhold

Noen som har bodd i både Norge og Sverige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som orker å fortelle litt om forskjellene på de to?

Vurderer å flytte til Sverige, mannen min er derfra men har ikke bodd der i mange år.

Lurer på alt mulig, egentlig, fra bolig til arbeid, barnehage og skoleplass, sykeforsikring, sosiale forhold, språkbarrierer, kultur, ja alt mulig egentlig. Det du har lagt merke til. :)

Vi har 2 barn i barnehagealder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fint i Sverige, og fine mennesker, men jeg ville valgt et sted med lite innvandring, for akkurat det er et stort problem i Sverige, integreringen er om mulig verre enn i Norge.

Skrevet

Jeg har bodd noen år i Sverige med to barn i bhg-alder. Det som slo meg var at alt var veldig slitsomt der. Lange dager og lite fritid. Minn meg på denne tråden eller send meg pm så skal jeg prøve å svare mer i løpet av helga.

Skrevet

Jeg er jo Svensk men det er lenge siden jeg budd i Sverige da jeg kom hit i 1993. Det er som med alt annet før og nakkdeler med alt. Slik det ser ut å ha blitt nå i Sverige så har det raset veldig når det kommer til velfred og trygghet i helsesektor. Jeg ser KLARE fordeler med slik vi har det i Norge nå. Ellers synes jeg mat og råvarer er bedre i Sverige, likeså skolesystemet, og jeg savner VELDIG varm skolemat i skolene. Når det kommer til boligmarked synes jeg det er bedre i Sverige. Der kan man lett få leie leilighet uten hverken depositum, eller måtte kjøpe før å få god standard på leilighter. Der er det vel heller summen på leien som avgjør standard ofte. Der inngår også hvitevarer automatisk når man leier (men ikke altid ved kjøp). Språkmessig trur jeg ikke det skal by på noen problemer hvis du da ikke kommer fra en bygd med veldig vanskelig dialekt, men det vil jo være vansklig motsatt også. Svensker og Nordmen har jeg følelsen går veldig godt sammen. Kulturelt synes jeg dt er bedre i Norge da dere har et rikere kulturliv, og tar vare på deres kulturarv bedre ( synes nå jeg da). Hvordan dt ligger an på arbidsmarkedet akkurat nå kan jeg ikke svare på da jeg ikke er innsatt på det lenger. Lykke til med valget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...