Gå til innhold

2 år og ikke et eneste ord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva sier dere til det? Hva skal gjøres, hva bør sjekkes ut? Er det helt unormalt. Barnet babler mye og det kommer mye lyd, men det er helt uforståelig. Det er heller ikke rettet mot ting - det er mer snakk ut i løse lufta. Ikke en gang mamma eller pappa kan barnet si.

Barnet er for tidlig født og lært å gå ved 23 måneder.

Noen som har erfaringer eller som vet hva som kan være galt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere sjekket opp ørene til barnet?

En jeg kjenner har også en sønn på over 2 år som ikke sa noe. De fikk sjekket ørene hans hos en spesialist, og etter en liten operasjon snakket guttungen som en foss. Så det kan jo være verdt å se på (ihvertfall bare for å utelukke det).

Skrevet

Har det vært gjennom noen tester tidligere? Noen som har sjekket barnet pga den sene gåingen? Har hørselen vært sjekket?

Skrevet

Jeg hadde også veldig få ord og jeg var eldre enn 2 år. Så jeg fikk ørene sjekket og der var det veldig tett, så jeg fikk satt inn dren. Og da løsnet det :)

Datteren min har også satt inn dren og merker tydelig forskjell selv om hun var tidlig ute med språket så har det løsnet mer etter hun fikk det satt inn. Det skader jo ikke å få det sjekket :)

Skrevet

Synes ikke det er veldig unaturlig,jobber i barnehagen og noen barn i i den alderen snakker som en foss,men andre sier ingenting,og jeg har en nevø på 3 år,som snakker veldig lite og han er født 7 uker før tiden,ikke noe galt med han:)

Skrevet

Hørsel har vært sjekket tidligere og da fant de ikke noe galt, men skal til legen snart og kan sjekke igjen.

Skrevet
Hørsel har vært sjekket tidligere og da fant de ikke noe galt, men skal til legen snart og kan sjekke igjen.

Mitt barn var 2,5 år da han sa sitt første ord som var mamma. Før det hadde han ikke engang bablet - helt stum. Var under utredning for alt mulig, og det var begynt å bli snakk om autisme. Ingenting i veien med hørsel. Plutselig begynte han å si tre-ords setninger som om han alltid hadde snakket. Var altså 2,5 år da. Sliter litt med uttalen fremdeles, men gjør seg greit forstått. Er nettopp fylt tre år. Noen barn er bare senere enn andre tydeligvis. Alle mine barn har forresten vært sene med å snakke, skjønt ikke så sene som han jeg fortalte om over.

Skrevet

Med tanke på at gutten din er forsinket både med språk og motorikk, ville jeg kontaktet PPT gjennom barnehagen for å sette inn hjelpetiltak for å stimulere språket. Det er jo ikke sikkert at det er noe annet enn en forsinkelse, men ekstra fokus skader ikke uansett. Det er fint for både barnehagen (de lærer masse også) og barnet.

Skrevet

Er han nettopp fylt to år? Kan skje mye mellom to og to og et halvt år. Første jenta vår snakket tidlig, mens andre jenta ikke snakket da hun var to. Nå fyller hun tre om et par måneder og snakker mye, men ikke helt "rent". Har problemer med et par lyder. Hun skal til oppfølging hos øre-nese-hals snart. Som andre sier her, kan det være fysiske grunner også, kanskje dren trengs, eller barnet har polypper (uten at jeg vet så mye om hva det er, har barnehagen nevnt at dette kan være årsak for vår lille).

Hvis det fortsatt er problemer mellom to og et halvt til tre år, kan det være en ide å snakke med barnehagen (de kan ta TRAS tester o.l) og involvere PPT.

Greit å få gjort så mye som mulig før skolestart om mulig.

Skrevet

Vår sønn sa heller ikke noe "fornuftig" når han var 2 år. Bablet i vei, men sa ikke noe forståelig.. Så plutselig kom alt på en gang når han var 2,5 år!:) Han hadde sommerferie fra barnehagen 3 eller 4 uker, og når han var tilbake fikk personalet sjokk, for da pratet han i vei:) Så ikke bekymre deg enda!:)

Skrevet

Jeg tror jeg ville hørt med barnehagepersonal, eller ihvertfall lufta begymringen min. Men har hørt om mange unger som samler språk. Altså at de ikke prater noe særlig og plutselig begynner de å prate masse. De har bare måtte samle opp ord og gjøre seg trygge på språket først på et vis.

Skrevet

Er det korrigert alder? Og hvor for tidlig er barnet født?

Og som du sikkert vet så er det veldig vanlig å henge litt etter på flere områder.

Har selv ett prematur barn, som ikke snakket ett ord som 2,4 åring. På 2års kontrollen ble vi satt opp til ny time på helsestasjon for videre utredning. Dagen for ekstra kontroll kom, og jeg følte ikke behov for timen, hadde skjedd såpass mye med språket de to siste ukene så var ikke bekymret lenger.... Nå kommer det fler og fler ord selv om barnet er ett stykke bak andre på samme alder. Setter ikke sammen ord, men jeg vet det kommer :).

Er du bekymret så ta kontakt med helsesøster og bli henvist videre..

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...