Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #1 Skrevet 24. august 2012 Hva gjør dere for å gjengjelde barnepass? Eller er det bare noe som er helt selvsagt at de gjør uten noen kompensasjon? Hvor mye og ofte har dere besteforeldre til å passe barna? Jeg begynner å få litt dårlig samvittighet, i alle fall for dager der jeg trenger 5-6 timer med pass av to barn, og hvis det blir ofte. Tenker i alle fall at vi bør be dem ut på middag, eller gi litt ekstra gaver til jul osv. Tror det ville føltes rart for begge parter med direkte betaling i alle fall. Men vi hjelper jo også dem innimellom med det lille vi kan - passer katter, blomster, fikser dataproblemer etc. De bor i huset ved siden av og det er jo litt for lett noen ganger å be om litt pass. Men vi har aldri bedt om pass på natta (utenom da vi var på føden med nr 2), og de tilbyr seg aldri å ta med barna noe sted eller passer dem uten at vi ber om det.
Eeniemeenie Skrevet 24. august 2012 #2 Skrevet 24. august 2012 Nope. Min mor og far passer f.eks vesla åtte timer på helgedager når jeg jobber. Ingen problem det. Familie har jeg aldri betalt for barnevakt:) Venner derimot - ja.
humlesurr Skrevet 24. august 2012 #3 Skrevet 24. august 2012 Jeg "betaler" i form av middagsinvitasjoner, blomster, vin etc... De passer av glede og lyst, ikke pliktfølelse og ville blitt fornærmet om jeg ville stikke i de lønn i form av hard valuta.
Berta_78 Skrevet 24. august 2012 #4 Skrevet 24. august 2012 Nei, ingen betaling til besteforeldre. De er greie nok til å si at de føler seg heldige som får den verdifulle alenetiden med barna :-) Men passer de en helg vi er i utlandet, får de et par gode flasker vin og/eller en gave fra der vi har vært.
Gjest Filifjonka Skrevet 24. august 2012 #5 Skrevet 24. august 2012 Aldri penger direkte, nei. Men innimellom små gaver utenom jul og bursdag. Og hvis vi skal spleise med dem på noe, hender det at vi betaler hele summen og ikke innkrever deres del av kostnadene. Spanderer middag på restaurant innimellom. Sånne småting. Og det de kanskje setter aller mest pris på, takker dem og forteller dem hvor stor pris vi setter på at de stiller opp.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #6 Skrevet 24. august 2012 Nei. Mulig det høres bortskjemt ut, en det hadde ikke fallt meg inn engang. Jeg gjør heller ikke sånn som mange andre nevnerher, at jeg gir dem gaver. De derimo passer barna med lyst og iver, de kjøper ting til barna og de kjøper ting til oss. Vel vi gjør noe av det, vi hjelper dem med data, og sånne ting, kjører dem og henter dem litt osv. Min mann hjelper dem å ta i et tak, med tunge ting som min far ikke greier selv. Men det hadde vi gjort om de aldri passet ungene våre (om vi ikke hadde hatt barn også) Kjører vi dem noe sted så får vi alltid bensinpenger, og sier vi nei takk, så er pengene til barna.
C.L.H85 Skrevet 24. august 2012 #7 Skrevet 24. august 2012 Slikt er ikke tema i min familie Men vi tilbyr oss å hjelpe med alt fra bikkjevakt når svigers skal på ferie, til husvask,"barnevakt" for min mor(har en 14 åring hjemme), kjøring, bæring, dugnad, opp pussing osv. Her syns besteforeldrene det er veldig kos og blir faktisk litt fornærmet hvis vi tilbyr penger, he he.
lille sprelle Skrevet 24. august 2012 #8 Skrevet 24. august 2012 Har aldri betalt eller blitt betalt for dette i familien. Det er noe man selvfølgelig gjør. Men ulike "tjenester" går begge veier og alle bidrar etter kompetanse og kapasitet.
Von Hertelhofen Skrevet 24. august 2012 #10 Skrevet 24. august 2012 Kunne ikke falt meg inn! Tror faktisk de hadde blitt fornærmet hadde jeg gitt dem betaling.
fikas Skrevet 24. august 2012 #11 Skrevet 24. august 2012 Nei, vi betaler ikke! Men vi gjengjelder jo med andre tjenester de siste to ukene har svigerfar kjørt guttungen i bhg for at jeg skal slippe. De har også hatt han på overnatting tre- fire netter de siste to ukene og mamma har hatt han ett par netter pluss et par ettermiddager. Det er veldig godt for meg som er kvalm hele tiden og må be han om å ikke sitte så bærene i sofaen, være litt stille og hele tiden si at mamma ikke orker akkurat nå... Pappaen har akkurat begynt på skole i tillegg til at vi har endel ting i som må gjøres på huset før høsten setter skikkelig inn! Vi er privilegerte som har besteforeldre på begge sider som ringer på ettermiddagen og spør om de skal hente han ved leggetider og kjøre i bhg så jeg kan sove litt lenger
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #12 Skrevet 24. august 2012 Nei, vi betaler ikke hverken med penger eller gaver. Mine foreldre har god råd og er ikke sånne typer som er så veldig glad i å få gaver. Men mannen min er veldig flink til å hjelpe til med masse praktisk når vi er på besøk. Jeg har ikke tenkt at det skal være "betaling" for barnepass, for han gjorde også dette i flere år før vi fikk barn. Det er vel heller bare en tanke om at alle i familien hjelper hverandre så godt vi kan.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #13 Skrevet 24. august 2012 Vi betaler de ikke. Hadde jo blitt litt rart å betale for kvalitetstid sammen med barnebarnet. Tror de hadde blitt fornærmet og. Er heller ikke ofte at vi trenger barnevakt. Vi er en familie som hjelper hverandre. En dag hjelper samboer mamma med dataen sin, neste gang så er hun barnevakt, jeg kjører henne hit og dit osv.. Hos svigers så lager vi ofte middag til dem, eller gjør små ting som må gjøres der, så da går det opp i opp.
Gjest Sekretøsa Skrevet 24. august 2012 #14 Skrevet 24. august 2012 Overhodet ikke. Nå var ungene mine der nesten 2 uker i sommer, og de syns det var leit når de dro. De passer av alle hjertes glede og ville blitt dødsfornærmet om jeg ga de noe for det
Gjest Gullguttene Skrevet 24. august 2012 #15 Skrevet 24. august 2012 Vi betaler ikke for pass. Pleier stort sett ikke å be om pass, venter gjerne til de spør om å få passe for da vet jeg at de gjør det fordi de vil og ikke fordi de må. Gir ikke ekstra gaver eller lignende, men prøver å hjelpe til med det vi kan, sånn som datatrøbbel, flytting av tunge ting og lett snekkerarbeid(samboer får ofte penger for slikt av min far, ikke fordi han ber om det, men fordi min far nekter å få det gjort gratis). Når jeg tenker meg om føler jeg at jeg burde gjøre mer for mine foreldre da de alltid har gjort så mye for meg og alltid stilt opp. Tror jammen jeg skal bli flinkere til å hjelpe de mer. Fikk meg en oppvekker, gitt!
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #16 Skrevet 24. august 2012 Nei, det ville blitt litt rart å betale, men har konstant dårlig samvittighet fordi det er så vanskelig å få gitt noe tilbake. De hjelper meg veldig mye (er alenemor), men de trenger nesten aldri hjelp til noe selv. Jeg har dårlig råd, så det er også vanskelig å kjøpe de gavene jeg synes de fortjener. (Om noen har forslag til måter å gi noe tilbake på så bare si fra. ) Jeg får også en del hjelp fra søskenene mine, synes det er unaturlig å betale dem også. Men gleder meg til de begynner å få barn selv, så jeg får anledning til å hjelpe dem tilbake!
celen Skrevet 24. august 2012 #17 Skrevet 24. august 2012 Betaler aldri, men hjelper de like ofte som de hjelper oss. Feks bæring, flytting, dekkskifte, maling og beising. Min mor har reisejobb og jeg kjører henne som oftest til flyplassen osv.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #18 Skrevet 24. august 2012 Nei! De ville aldri hatt betaling. Barna har vært til overnatting hos begge besteforeldre på begge sider siden de var under året gamle, og jevnlig!
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #19 Skrevet 24. august 2012 Dersom jeg kan hjelpe de med noe så strekker jeg meg langt for å få det til. Ikke som betaling, men for å vise at jeg setter pris på alt det de gjør for oss. Jeg synes det er fint å kunne gi litt tilbake av prakisk hjelp når de trenger det, de stiller alltid opp for oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå