Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #1 Skrevet 24. august 2012 Hvordan er barna deres når dere er på besøk? Sier dere ifra til ungene, ber dere dem rydde opp før dere forlater? Søsteren min har en gutt på 8 år som har veldig strenge regler hjemme. Dersom det smules i sofa/på gulvet er det nesten krise og det blir gitt kraftig beskjed om å slutte å grise/ta opp smulene. Når de er på besøk her er derimot alt lov. Jeg plukker ALLTID opp matrester fra teppet når de har vært her og spist (gjerne i dagesvis). Samboeren er lei av at guttungen snoker i skuffer og skap. Han rydder ikke opp dersom han har tegnet/lekt med noe. Nå skal det sies at søsteren min heller ikke er den beste gjesten. Når det lages mat er det ikke spørsmål om hun skal hjelpe til. Når det ryddes av bordet etterpå tar hun kun deres tallerken og glass, resten blir stående. Ingen hjelp til oppvask, så hun kan godt sitte å se på tv mens jeg må stå på kjøkkenet og rydde etter at jeg har fått babyen til å sove. Vi var også hjemme hos henne og hadde fellesgrilling med familien tidligere i sommer. Da trodde jeg at hun kom til å bidra med både matlaging og opprydding, men neida, det var det alle vi andre som gjorde. Jeg håper virkelig ikke det er bare meg som reagerer på slikt og at det ikke finnes mange slike rundt omkring?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #2 Skrevet 24. august 2012 Først: Reagerer på det du skriver om din søster, du forventer vel ikke at hun som er GJEST skal stille opp med husarbeid, når du/dere har invitert henne og familien? Reagerer derimot på at hun ikke gjør noe når det er hun som har dere som gjester, det blir jo feil. Noen foreldre holder en "når vi er gjester hos familien, så får de selv sette grenser, og besteme hva våre barn får lov til", så jeg ville nok spurt henne om dette var saken her, om det ikke er det, så hadde jeg gitt beskjed om at de får gi samme oppdragelse hos dere, som hjemme, for dere akter ikke å rydde opp matrester i hele huset.
Guttaboys Skrevet 24. august 2012 #3 Skrevet 24. august 2012 For meg høres det rart ut, men jeg gjør omvendt av det din søster gjør. Barna kan gjerne smule når de spiser hjemme, og jeg bryr meg ikke så mye. Borte derimot er jeg mer opptatt av at de skal oppføre seg, sitte fint, og er mer obs på om dem søler med maten. De må også rydde opp etter seg hvis de har lekt med leker. Jeg forventer ikke at gjester skal hjelpe til med oppvasken/rydde. Hvis jeg er vertinne, så er det jeg som står for både matlaging og rydding etterpå. Hadde du reagert hvis det var en vennine? Eller reagerer du bare fordi det er søsteren din?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #4 Skrevet 24. august 2012 Da kan jeg jo si at hun de aller fleste gangene IKKE er invitert som gjest, hun inviterer seg selv. Da jeg hadde nyfødt og mamma og lillesøster var på besøk overnattet de noen netter der og noen her. Da var det den største selvfølge at de skulle komme hit og være hele dagen, vi hadde knapt stått opp og de var gjerne i 10 timer. Det var FORVENTET at det var her det skulle skje, men hjelpe til, nei det går ikke. Mamma hjalp jo til med maten den gangen. Ellers er hun av typen som blir dødelig fornærmet dersom man ikke er enig med henne og hun fyker ut døra mens karmene såvidt holder døra på plass. Derfor tør man ikke ymte frempå om noe som helst til henne. Sist de spiste her dro de hjem mens jeg holdt på på kjøkkenet og jeg spurte om det var mye matrester der de hadde sittet. Svaret var "Jeg vet ikke" før de forsvant ut døra. Men da er jeg ganske rar da, siden jeg alltid rydder av bordet etter meg når jeg er på besøk, samt tilbyr å hjelpe.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #5 Skrevet 24. august 2012 #3 Jeg reagerer fordi jeg er ufrivillig vertinne, det forventes bare at det er her det skal skje. Hvis jeg og en venninne blir enig om å lage maten hos henne så hjelper jeg såklart til med både matlaging og opprydding. Ellers har jeg flere ganger kommet til dekket bord hos venninner og ryddet av bordet etterpå. HI
Kremtopp Skrevet 24. august 2012 #6 Skrevet 24. august 2012 Da kan jeg jo si at hun de aller fleste gangene IKKE er invitert som gjest, hun inviterer seg selv. Da jeg hadde nyfødt og mamma og lillesøster var på besøk overnattet de noen netter der og noen her. Da var det den største selvfølge at de skulle komme hit og være hele dagen, vi hadde knapt stått opp og de var gjerne i 10 timer. Det var FORVENTET at det var her det skulle skje, men hjelpe til, nei det går ikke. Mamma hjalp jo til med maten den gangen. Ellers er hun av typen som blir dødelig fornærmet dersom man ikke er enig med henne og hun fyker ut døra mens karmene såvidt holder døra på plass. Derfor tør man ikke ymte frempå om noe som helst til henne. Sist de spiste her dro de hjem mens jeg holdt på på kjøkkenet og jeg spurte om det var mye matrester der de hadde sittet. Svaret var "Jeg vet ikke" før de forsvant ut døra. Men da er jeg ganske rar da, siden jeg alltid rydder av bordet etter meg når jeg er på besøk, samt tilbyr å hjelpe. Du er ikke rar, det er jo god gammel folkeskikk å tilby seg å hjelpe til med matlaging og rydding når man er gjest :-) bare synd altfor få kan god folkeskikk idag.
Guttaboys Skrevet 24. august 2012 #7 Skrevet 24. august 2012 #3 Jeg reagerer fordi jeg er ufrivillig vertinne, det forventes bare at det er her det skal skje. Hvis jeg og en venninne blir enig om å lage maten hos henne så hjelper jeg såklart til med både matlaging og opprydding. Ellers har jeg flere ganger kommet til dekket bord hos venninner og ryddet av bordet etterpå. HI Det høres ut som hun ikke er ønsket som besøk, og da kan jeg forstå at du irriterer deg over væremåten hennes. Jeg hjelper også til med å rydde av når jeg er på besøk, men jeg forventer ikke at andre skal hjelpe til når jeg selv har invitert folk på middag. Hvis dem vil hjelpe til, så må dem gjerne gjøre det. Men jeg kan også be dem sette seg ned, så rydder jeg ferdig selv.
Plutselig_gravid Skrevet 24. august 2012 #8 Skrevet 24. august 2012 Guttungen min på snart 9 år er omvendt. Hjemme rydder han ikke opp etter seg i det hele tatt og strør rundt seg med både klær, leker, glass osv. Må konstant ha påminneser. Hos andre gjør han det automatisk Jeg er ikke like streng hjemme som når vi er på besøk. F.eks får de base litt i sofaen her hjemme, men borte er ikke det lov. Han vet at det er forskjell på hjemme og hos andre så han trenger heldigvis ikke påminnelse om sånne ting.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #9 Skrevet 24. august 2012 Hvis jeg visste at min nevø ble veldig strengt oppdratt hjemme ville jeg tenkt at han kunne få ha et "fristed" når han kom til meg. Jeg er veldig glad i nevøene og niesene mine! At unger smuler er jo noe man må regne med. Hvis det er noe jeg ønsker at de skal gjøre ber jeg dem om det. Nevøen min på 8 år kan jeg godt be om å hjelpe meg med ting. Jeg trenger jo ikke forvente at mammaen skal gjøre det. Men jeg liker ikke å være hverken streng eller opptatt av regler når de er på besøk, jeg er mer opptatt av at vi har det morsomt sammen. Når vi er borte pleier jeg å ikke gi for mye instrukser om hvordan man skal oppføre seg, det fikk jeg selv som liten og opplevde som veldig ubehagelig og noe som gjorde meg veldig sjenert. Ungene mine gjør som regel som de andre i huset, og det betyr at de stort sett rydder etter seg. Så bruker jeg heller situasjoner hjemme til å fortelle barna mine hvordan jeg vil at de skal oppføre seg.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #10 Skrevet 24. august 2012 Takk for alle svar Hun er jo ikke egentlig uønsket på besøk, men det kan til tider bli litt mye siden hun ikke har jobb og nesten forventer at det alltid skal passe for meg siden jeg nå er i permisjon. I tillegg til at det blir slitsomt når hun/de kommer tidlig formiddag og blir til sen ettermiddag. Det skal også sies at hun ikke deler hvis hun kjøper en pose potetgull f.eks og jeg føler det helt unaturlig å skal lage middag til kun meg/oss når de kommer på besøk. Men dersom jeg skulle gjort som henne hadde jeg jo gjort det istedet for å irritere meg. Jeg har egentlig ikke irritert meg over nevøen min, men samboer har begynt å irritere seg etter at han la merke til at han driver og snoker i skuffene på kontoret og det syns jeg er litt drøyt. Jeg forventer ikke at guttungen skal rydde matrester etter seg, men moren kan nå slå et blikk ned i det minste. Dersom hun hadde tilbydd seg å hjelpe til med opprydding av og til så hadde jeg nok gjort som jeg gjerne gjør til andre gjester: sagt at det var greit å ta det selv og at hun kunne sette seg. Men når lista er lenger enn lang på særheter så begynner man å irritere seg over alle småting. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå