Gå til innhold

Bare jeg som synes det er helt på trynet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I barnehagen til venninna mi sine barn har de en regel om dugnader og om at foreldre som ikke stiller på dette, betaler 500 kr per gang. Helt greit i seg selv, men det er en liten hake. De forventer at det stiller 2 foreldre/foresatte for hvert barn, og at gebyret for å ikke møte betales for HVER av foreldrene. Min venninne er alene med 3 barn, og har ingen kontakt med far eller fars familie. Hun er fra et annet nordisk land og har ingen familie i nærheten, bortsett fra 2 søstre som bor på motsatt kant av Norge. Hun har heller ikke opparbeidet seg noe særlig vennekrets her etter at hun flyttet hit for litt over 1 år siden. Hun har vært med på dugnad i barnehagen for 2 måneder siden, og nå fikk hun regning på 500 kr derfra, fordi kun 1 voksen stilte fra hennes barn sin side. Hun ringte barnehagen og spurte om det virkelig var tilfelle, og ja, hun skulle stilt opp med en voksen til. Hvordsn skal hun trylle frem en venn eller familiemedlem for å bli med? Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det syns jeg hørtes ganske firkantet og idiotisk ut.

Ville sjekket opp med kommunen om dte faktisk er lov.

Blir bare mer og mer fornøyd med løsningene bhg her har når jeg leser sånt. Her er det dugnad 2 ganger i året. Er obligatorisk å stille opp på 1. Holder at bare den ene av foreldreren stiller opp. Så lenge barnet er representret så har det ikke noe å si.

Skrevet

Sprøtt. Hysterisk sprøtt!

Skrevet

For det første: Helt komplett idiotisk ordning i utgangspunktet. En som stiller opp burde være mer enn nok. Hvor tenker de ellers at man skal gjøre av ungene? Hjemme alene...?

For det andre: disse ungene har jo bare en forelder, ikke to, så i da har jo "alle" foreldrene i den familien stilt opp.

Den regninga hadde jeg rett og slett nektet å betale.

Skrevet

Tror ikke de har hjemmel til å pålegge dette. Hun burde gå til de ansvarlige i kommunen og klage.

Skrevet
Tror ikke de har hjemmel til å pålegge dette. Hun burde gå til de ansvarlige i kommunen og klage.

det er en privat barnehage, så jeg vet ikke om kommunen har noe som helst ansvar for det. Styreren var ganske brysk mot henne og sa at andre klarer da å stille opp med en bestemor, søster, venninne eller lignende, og at det ikke kan være slik at hun er helt alene i verden :S

HI

Skrevet

Det kan da umulig være lovlig, i hvertfall om det er en kommunal barnehage. Jeg hadde ikke betalt. Må da være godt nok at en foresatt stiller om man er alene, da har hun jo skaffet en annen voksen til å passe barnet, skulle hun ha skaffet en til for å være med henne på dugnad også? Høres helt håpløst ut!

Skrevet

Dette høres helt på trynet ut, og jeg kan ikke forstå at det er lov! Og man kan faktisk ikke forvente at venner skal stille opp på dugnad, de fleste har mer enn nok med sine egne forpliktelser!

Skrevet

Jeg tror jaggu meg at jeg hadde satt en advokat på saken!

Det koster jo litt, men mener på at det finnes en tjeneste med jusstudenter som tar oppdrag gratis? Kanskje de iallfall kan gi råd? Det vil forhåpentligvis hjelpe venninna di med SIN sak, men kanskje også de kan få vekk dette tragiske påbudet og dermed få følger for andre foreldre på barnehagen som er i tilsvarende situasjon.

Ellers er det jo også mulig at venninna di har krav på gratis rettshjelp.

Helt hårreisende - og ja, totalt på trynet!

Skrevet

i bhg vår så ønsker de at foreldre skal møte. blir sett på positivt om vi gjør det.

vi trenger aldri stille opp mer enn en av oss. barna går på to ulike avd. så den av oss som drar er der det er behov.

syns det er rart det er 500 kr om man ikke møter,.

vet det er blitt sånn på mye. det fordi foreldre ikke er flinke nok til å møte.

så lenge hun er alene med 3 barn bør det holde med kun hende.

Skrevet

Dugnadsbot er ikke lov og selv om det står i kontrakten med barnehagen så vil det være ugyldig for en privat kontrakt kan aldri være slik at en, eller flere, part kommer dårligere ut enn loven sier.

http://www.dinside.no/522366/dugnadsbot-er-ikke-lov

Om foreldrene skal betale så skal det vises til innleid arbeidskraft og det skal være en fordelingsnøkkel.

Skrevet

Hadde jeg ikke sluppet den boten hadde jeg gått til avisen. Dette er helt på tryne.!!

Skrevet

Dette ville jeg glatt tatt opp med kommunen! Aldri om jeg hadde betalt en bot for at den "andre foreldredelen" ikke kom, da får de i tilfelle alltid sende dugnadvarsel til barnas far og så sende ham regning hvis han ikke kommer. (Noe som jo også er søkt, men mer rettferdig enn at hun som aleneforsørger må betale det ihvertfall).

Skrevet
Dugnadsbot er ikke lov og selv om det står i kontrakten med barnehagen så vil det være ugyldig for en privat kontrakt kan aldri være slik at en, eller flere, part kommer dårligere ut enn loven sier. http://www.dinside.n...bot-er-ikke-lov Om foreldrene skal betale så skal det vises til innleid arbeidskraft og det skal være en fordelingsnøkkel.

Det du viser til der er en regel som gjelder boligsameier og slikt. Der har man en fordelingsnøkkel ut fra størrelsen på leiligheten, som man kan fordele utgiftene etter. Det blir nok ikke helt det samme når det gjelder en barnehage.

MEN, det er helt på trynet og jeg hadde ALDRI funnet meg i å betale en slik bot. Hadde definitit bestridt den kraftig.

Skrevet

Det var da en helt grusom barnehage! Stakkars venninnen din. HUn bør overhodet ikke betale den stupide boten. Print ut svarene du har fått her og la henne ta med til den frekke styreren.

Skrevet
Dette ville jeg glatt tatt opp med kommunen! Aldri om jeg hadde betalt en bot for at den "andre foreldredelen" ikke kom, da får de i tilfelle alltid sende dugnadvarsel til barnas far og så sende ham regning hvis han ikke kommer. (Noe som jo også er søkt, men mer rettferdig enn at hun som aleneforsørger må betale det ihvertfall).

Det er en PRIVAT barnehage... Kommunen har ingen styringsrett der bortsett fra hjemmelen til de har fått for å starte barnehage.

Ville heller kontaktet forbrukerombudet eller noe slikt, for å få råd. Evt må det jo finnes et et barnehageforbund hvor man kan ringe å forhøre seg?

Skrevet

Ok ikke kommunen da... men aldri om jeg hadde betalt en slik regning. Det kan umulig være lov å kreve at fler enn en forelder stiller på dugnad!

Hva med lokalpressen?

Skrevet

Det enkleste er å ringe barnehagekontoret i kommunen og fortelle saken og høre hva de mener. Kan ikke tro at dette er lovlig praksis.

Skrevet

I dette tilfellet hadde jeg hjulpet henne med å satt pressen på saken... Dette er jo helt hårreisende. Man kan ikke forvente at en som er alene skal få 2 stk til å stille opp på en dugnad. Ikke alle som du sier som har familie eller venner som kan stille opp.. Nekter å tro at bhg har lov til dette... Få det ut i media, da blir det nok andre boller:D

Skrevet

da får hun be bestyreren sende regningen til far..

Vi hadde også en barnhage der man fikk 500 i bot ved å ikke møte opp på dugnader, men de krevde bare at det var en som møtte opp.

Hun skal ihvertfall ikke betale den.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg har et stort nettverk rundt meg, men det kunne ikke falt meg inn å få slekt, venner eller naboer til å være med på dugnad om mannen var på jobb!

Jeg har heller aldri opplevd at det forventes at man stiller med mer enn en person på noen dugnad! Den regningen kunne de fått gått til inkasso med, jeg hadde ALDRI betalt den.

Hadde jeg vært venninnen din hadde jeg skrevet brev til barnehagen med kopi til kommunen, bhg.kontoret og ev andre som kan tenkes å ha noe med det og forklart situasjonen og at det for all fremtid kun er en person som stiller fra deres familie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...