Gå til innhold

oppfølging pga stor baby, dine erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg blir fulgt opp pga at de mener babyen ligger over 20% av vekten den skal ha. noen som har opplevd dette? å vil dele sine erfaringer med meg?

var babyen så stor som de trodde? startet de fødselen?

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Jeg ble anbefalt ks pga stor baby nr 2, førstemann var 4,6 og endte med hastesnitt og neste ble estimert enda større (husker ikke når det ble gjort, en eller gang rundt uke 32 ca?). Så neste kom også med ks, men viste seg å være helt komplett gjennomsnittlig 3,2 kg. Så min eneste erfaring er at det er mye usikkerhet rundt vektestimering.

Skrevet

Hadde baby som ble estimert til 4.5 kilo ved termin og nærmere 5 kilo hvis jeg gikk 14 dager over. Fikk ingen ekstra oppfølging og ingen lovnad om igangsetting før de da "obligatoriske" 14 dagene. Fikk bare beskjed om at 4, 5 kilo, spilte ingen rolle så lenge babyen lå med hodet ned. Frøken kom 14 dager FøR termin og var 4 kilo, så hun var like stor som de målte henne på UL i ukene 27 og 34.

Skrevet

Mitt tredje barn ble estimert til å ha et vekstavvik på over 50%.

På sykehuset her vil de ikke sette igang fødsler med store barn fordi erfaringen er at det da ender i hastesnitt fordi en igangsatt fødsel ikke gir effektive nok rier til å føde store barn. De ville derfor at jeg skulle gå til termin også fikk de ta en avgjørelse enten når fødselen startet eller når jeg kom til termin om jeg skulle prøve føde vaginalt eller om de tok snitt.

Ble litt annerledes enn de hadde tenkt for plutselig ble barnet så rolig, jeg kom til sykehuset for sjekk og de var ikke fornøyd med registreringen av hjerteslagene til barnet. De mente hun var slapp og visste ikke hvorfor, hun var for rolig, for lite spark og for jevn puls (pulsen til barnet skal jo stige litt ved stress, som når de dytter på magen o.l. men det gjorde den ikke).

De valgte derfor å sette meg igang 17 dager før termin. Jenta som ble født var helt frisk heldigvis, men hun var 4858 g så estimeringen om at hun ville være godt over 5 kg om jeg gikk til termin var riktig. Må vel legge til at jeg var helt moden, hadde 3 cm åpning og mye kynnere/maserier da de startet fødselen, så jeg hadde nok gått i fødsel av meg selv i løpet av kort tid. Derfor responderte jeg godt på igangsettingen og fikk gode effektive rier på det riestimulerende dryppet og fødte på 5 timer.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet
Mitt tredje barn ble estimert til å ha et vekstavvik på over 50%. På sykehuset her vil de ikke sette igang fødsler med store barn fordi erfaringen er at det da ender i hastesnitt fordi en igangsatt fødsel ikke gir effektive nok rier til å føde store barn. De ville derfor at jeg skulle gå til termin også fikk de ta en avgjørelse enten når fødselen startet eller når jeg kom til termin om jeg skulle prøve føde vaginalt eller om de tok snitt. Ble litt annerledes enn de hadde tenkt for plutselig ble barnet så rolig, jeg kom til sykehuset for sjekk og de var ikke fornøyd med registreringen av hjerteslagene til barnet. De mente hun var slapp og visste ikke hvorfor, hun var for rolig, for lite spark og for jevn puls (pulsen til barnet skal jo stige litt ved stress, som når de dytter på magen o.l. men det gjorde den ikke). De valgte derfor å sette meg igang 17 dager før termin. Jenta som ble født var helt frisk heldigvis, men hun var 4858 g så estimeringen om at hun ville være godt over 5 kg om jeg gikk til termin var riktig. Må vel legge til at jeg var helt moden, hadde 3 cm åpning og mye kynnere/maserier da de startet fødselen, så jeg hadde nok gått i fødsel av meg selv i løpet av kort tid. Derfor responderte jeg godt på igangsettingen og fikk gode effektive rier på det riestimulerende dryppet og fødte på 5 timer.

I ditt tilfelle vil jeg tippe at de bommet grovt på UL-termin... For det er ikke normalt med vekt på nesten 5 kilo 17 dager før...

Skrevet

Lillegullet mitt ble også estimert til 20% over "normalen" i uke 29 med en fødselsvekt på ca 4600 gr. Jeg var på vekstkontroll 2 ganger før termin med samme estimeringen. Jeg måtte reise til Bodø for å føde fordi lokalsykehuset her har ikke ressurser for å kunne ta i mot en slik "risiko fødsel". De ville ikke sette meg igang før de obligatoriske 14 dagene, så heldigvis kom lillegull dagen før termin med en fødselsvekt på 4100 og 54 cm. Fikk forklart at siden babyen var så lang viste estimeringen en feil vekt:-/

Skrevet

Her skulle lillegutt være over 4 kg om jeg gikk til termin, han kom 3 dager over og veide 3070 g.. så kan ikke være 100% sikker..

Skrevet
Mitt tredje barn ble estimert til å ha et vekstavvik på over 50%. På sykehuset her vil de ikke sette igang fødsler med store barn fordi erfaringen er at det da ender i hastesnitt fordi en igangsatt fødsel ikke gir effektive nok rier til å føde store barn. De ville derfor at jeg skulle gå til termin også fikk de ta en avgjørelse enten når fødselen startet eller når jeg kom til termin om jeg skulle prøve føde vaginalt eller om de tok snitt. Ble litt annerledes enn de hadde tenkt for plutselig ble barnet så rolig, jeg kom til sykehuset for sjekk og de var ikke fornøyd med registreringen av hjerteslagene til barnet. De mente hun var slapp og visste ikke hvorfor, hun var for rolig, for lite spark og for jevn puls (pulsen til barnet skal jo stige litt ved stress, som når de dytter på magen o.l. men det gjorde den ikke). De valgte derfor å sette meg igang 17 dager før termin. Jenta som ble født var helt frisk heldigvis, men hun var 4858 g så estimeringen om at hun ville være godt over 5 kg om jeg gikk til termin var riktig. Må vel legge til at jeg var helt moden, hadde 3 cm åpning og mye kynnere/maserier da de startet fødselen, så jeg hadde nok gått i fødsel av meg selv i løpet av kort tid. Derfor responderte jeg godt på igangsettingen og fikk gode effektive rier på det riestimulerende dryppet og fødte på 5 timer.
I ditt tilfelle vil jeg tippe at de bommet grovt på UL-termin... For det er ikke normalt med vekt på nesten 5 kilo 17 dager før...

Tror ikke det, alle mine fire barn har vært store store. Dessuten var det bare et par dager mellom menstermin og ul-termin.

Begge min søsters barn har vært like store,

Alle fire mammas barn har vært mellom 4,5 og 5 kg.

Begge mormors barn var store, den ene faktisk over 5 kg til termin.

Vi produserer store barn i min familie ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...