Gå til innhold

Kan noen forklare meg dette med crp og betennelse/infeksjoner?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Altså, man får jo målt crp for å sjekke om man har forhøyet crp, og trenger antibiotika. Er den lav, så trenger man ikke antibiotika.

 

Men, hvordan kan det ha seg at jeg har måttet ha antibiotika flere ganger pga betennelse i tannkjøttet (pga visdomstenner), men hverken har forhøyet crp eller feber o.l? Har også hatt halsbetennelse x 3 uten feber og forhøyet crp hvor jeg også har måttet få antibiotika (og den har da virket raskt).

Hvordan henger dette sammen egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AB skal kun unntaksvis brukes mot halsbetennelse og ørebetennelse feks.

 

De viktigste tiltakene er å sørge for at du får nok hvile og ro så lenge du føler deg syk. Febernedsettende eller smertelindrende medisiner, som for eksempel paracetamol, kan være til hjelp. Det er også lurt å drikke mye, og særlig kalde drikker kan dempe ubehaget.

 

Men, det er kroppens eget immunforsvar som skal aktiviseres og nedkjempe infeksjonen! Unntaket er i de tilfeller hvor infeksjonen skyldes streptokokker. Det er da nødvendig med antibiotikabehandling, og som regel brukes vanlig penicillin.

Mulig du hadde en positiv strep test da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at legen min sa noe om at hvis betennelse er veldig lokal så trenger den ikke slå ut så veldig på crp. Som f. Eks ved uvi. Jeg har hatt flere betennelser i kroppen uten feber og med lav crp som har krevd antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde negative strep. test alle gangene, men etter tre uker med store smerter i halsen og dehydrert pga at jeg ikke klarte svelge, så fikk jeg endelig antibiotika og smertene var nesten borte på litt over et døgn.

 

Har også hatt uvi flere ganger uten sykdomstegn. Kun store smerter. Har fått antibiotika da også som har hjulpet.

 

Mulig det er noe med at det er lokalt, ja. Har liksom ikke helt skjønt dette når det blir sagt at man trenger antibiotika kun om crp er høy og man er veldig syk.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CRP er kun en infeksjonsmarkør. CRP viser om det er en bakteriell infeksjon eller en viral (virus). Betennelser og infeksjoner er to forskjellige ting, selv om man ofte ser begge to samtidig. Høye verdier kan sees 6-12 timer etter at sykdomsprosessen har startet, og når sykdommen er på vei tilbake, synker CRP hurtig, da halveringstiden i plasma er omkring 15–25 timer. Dermed kan man se om pasienten har fått korrekt type antibiotika. Man kan også få høy CRP ved enkelte sykdommer (eks. crohns sykdom, revmatoid artritt). Verdier over 40 vil vise en bakteriell infeksjon, under 5 er normalt. (lab-håndboka til UNN)

Endret av Cimorene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crp er infeksjonsnivået i blodet ditt og sier mye om hvor syk man er.Hvis man har virus vil det ikke slå ut på Crp og det hjelper ingen ting med antibiotika/penicillin. Crp skal vanligvis ligge på ca 10,barn får alltid antibiotika ved stigning til 50.

Hvis man trekker visdomstann,opererer andre steder osv får man ofte antibiotika for å IKKE få en infeksjon.Det vil si at du har fare for infeksjon.Jeg er drit dårlig form og var hos lege i går.Crp var helt normal så legen konkluderte med en virusinfeksjon og ikke bakteriell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Annonse

Har en betennelse i området brystvev (pupp) og ribbein, etter ribbeinsbrudd for 3,5 mnd siden. Smertene er 10doblet og økende i forhold til første mnd. Har utelukket alt mulig via mammografi, ultralyd, ct, blodprøver, fysioterapi..... har tatt tre kurer med betennelsesdempende, Naproxen og Voltaren. Ingen bedring! Crp normal. Men hadde en penicilinkur liggende. Har nå tatt det i et døgn og er 85 % smertefri! Er i prinsippet helt imot egenbehandling med medisiner, men i nøden spiste fanden fluer.... 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...