Gå til innhold

Foreldreansvar..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg og bf skilte lag for 5år siden ble vi enig om delt foreldreansvar.

Nå er det imidlertid slik at han ikke har hatt kontakt med ungene annet enn en og annen bursdag etc. og det irriterer meg at han som er en person som har null interesse for barna - og knapt nok kjenner dem, skal ha noe som helst å si i saker som angår dem. Jeg er og litt lei/flau av å måtte forklare meg på skolen/barnehagen når jeg rett å slett ikke vet annet om han enn navnet hans og når han er født:SS

Er det noen her som har fått ansvaret over på seg selv? Hvordan gikk dere fram? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette skulle jeg også likt å vite. Sliter med det samme selv.

Men virker som ingen vet, eller så er det bare tabu å snakke om det her på dib.

Det må da være flere der ute, som har delt foreldreansvar, men som har klart å få hele over på seg selv, pga en uduglig barnefar.?

Skrevet

Kan også være en far, som har fått alt over på seg, pga en uduglig barnemor...

Hilsen nr 2.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Lurer på nøyaktig det samme, for her har bf liten rolle i barnas liv...

Han er så opptatt av seg selv, at barna blir glemt.

Vil gjerne ha alt over på meg, men ingen vet noe om dette, og jeg aner ikke hvem jeg skal spørre...

Skrevet

Dette kan dere ta opp på familievernkontoret og ordne det der! Enten går far med på det frivilling, eller så må det muligens rettssak til, (men det er jeg ikke helt sikker på). I hvertfall er familievernkontoret rette sted !

Skrevet

Da jeg og bf skilte lag for 5år siden ble vi enig om delt foreldreansvar.

Nå er det imidlertid slik at han ikke har hatt kontakt med ungene annet enn en og annen bursdag etc. og det irriterer meg at han som er en person som har null interesse for barna - og knapt nok kjenner dem, skal ha noe som helst å si i saker som angår dem. Jeg er og litt lei/flau av å måtte forklare meg på skolen/barnehagen når jeg rett å slett ikke vet annet om han enn navnet hans og når han er født:SS

Er det noen her som har fått ansvaret over på seg selv? Hvordan gikk dere fram? :)

Du kan spørre ham, hvis han vil, går det lett, men jeg tror ikke jeg hadde giddet å gjøre et stort nummer av det hvis ikke. Skal han bli fradømt foreldreansvar i en rettsak, er man så å si nødt til å påvise at han er til fare for liv og helse. Ellers har det svært lite å si i praksis.

Skrevet

Han må selv frivillig undertegne et skjema hvor han overdrar hele foreldreansvaret til deg, ellers er jeg redd du må ta det til retten. Jeg vet ikke hvor stor rolle det spiller at han nesten ikke deltar i barnets liv i forhold til retten. Det kan være en langtråkig prosess dersom du ønsker å ta det til retten, dessverre.

• 5 uker senere...
Skrevet

Jeg fikk foreldreansvaret helt over på meg via familievernkontoret. pga sønnen min skulle utredes, og hans fraværende far sto i veien for det.

Først og fremst snakket jeg stille og rolig med far, uten å komme noen vei.

deretter ringte jeg skole, barnehager og kontorer som barnet hadde mye med å gjøre i oppveksten, forklarte dem saken og spurte om dem kunne sende meg en bekreftelse på at de kunn hadde sammarbeidet med meg, og hadde aldri sett snurten av far, selv om han bestandig også ble innkalt.

Skrev et skriv med punkter på hvor lite far hadde sett barnet, og hva far hadde utsatt barnet for under sammvær.

Hadde møte med fam kontoret alene og forklarte dem situasjonen og hva jeg ville. De var kjent med både meg å far fra før av, og var enige med det jeg foreslo.

Bestilte meklingstime som man må ha før rettsak. Og la fram alt av skriv og info jeg hadde.

Far skrev da under på papiret slik at jeg fikk alene foreldreansvar på den meklingstimen, samt en samværskontrakt som han selv fikk stå for å lage (helgesamvær hver 3 helg og ferier tar man som det kommer, og den har faktisk nesten holdt i 2 år nå!! utrolig)

Samt at jeg hadde laget en tilleggskontrakt på at det ikke skulle gå uttover daværender samvær (2-3 ganger i året) at jeg fikk foreldreannsvaret over på meg. Og under utredningen på vårt felles barn, skulle han få innkallelser og papirer på samme linje som meg og mulighet til å delta hvis han ville.. noe han aldrig gjorde.

Anonym poster: 097b387b6cba539632860cf1d67f1be0

Skrevet

Har hørt at en ikke lenger trenger samtykke fra begge foreldrene i forhold til utredninger hos PPT-tjenesten. Det holder at den ene samtykker.

Skrevet

Det trodde jeg også. men det ble mye tull fram og tilbake. Så om det var feil på komunikasjonen mellom kontorene eller om jeg faktisk absolutt måtte ha skriv fra pappan vet jeg ikke. men de ville iallefall ikke starte før far hadde skrevet et lite skriv om at han var kjent med, og godtok at utredning skulle starte. Jeg brukte laaang tid på å få igang utredning pga far. Han var ikke uenig, bare uvitende og fraværende, så det endte somsagt med at jeg gikk for å få alene foreldreansvar.

Anonym poster: 097b387b6cba539632860cf1d67f1be0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...